• Ameos

Ni som både fött med ryggbedövning och utan.

Jag tycker att det beror helt och hållet på förlossningen! När mitt första barn föddes hade jag inte överlevt utan epidural. När andra barnet kom så hann jag knappt in till förlossningen. Så jag tycker inte att du ska bestämma dig nu, utan under förlossningen, då du förhoppningsvis märker om du behöver den eller inte.

Men visst 17 är epiduralen underbar när man behöver den!

• Ameos

Hertha skrev 2009-01-30 23:38:19 följande:

Med första barnet hade jag EDA, kunde inte fatta att folk kunde föda utan den, kunde inte stå när jag typ bara var öppen 4 cm. Var på samtal innan andra förlossningen och blev lovad EDA med andra så fort jag öppnats 4 cm. Helt enkelt livrädd inför det som skulle komma.Men istället för den långdragna förlossning jag förväntat mig valsade jag in på förlossningen, generad över att vi över huvudtaget åkt in eftersom värkarbetet var svagt och ganska oregelbundet igen. Men istället var jag öppen 9 cm, vilket en mycket förvånad bm konstaterade. Smärtan med 2:an var hanterlig på ett helt annat sätt. Med honom fattade jag plötsligt varför folk tyckte det var mesigt med bedövning
    Låter ungefär som min historia. Jag blev lovad all bedövning som fanns och så hann jag med ingen alls, utan födde efter 20 minuter inne på förlossningen. Snacka om skillnad jämfört med första förlossningen!

Därför tycker jag att det är viktigt att betona att alla förlossningar är unika och att det sällan blir som man har tänkt sig.
  • Ameos

Hertha skrev 2009-01-30 23:48:37 följande:

Ameos skrev 2009-01-30 23:42:59 följande:
    Jo, jag såg det när jag tryckt på "posta" . Däremot önskar jag inför en ev trea att man kunde få något under själva krystningen. Jag är inte gjord för det och bm trodde inte på mig när jag siktade in mig på 45-60 min med tvåan. Tyvärr hade jag rätt.
    Ja fy, jag hatar att krysta! Jag blev faktiskt lovad epidural under krystningen den här gången, men det hanns inte med eftersom jag fick krystvärkar redan hemma.
  • Ameos

skruttis11 skrev 2009-01-30 23:45:13 följande:

fött 3 barn utan ryggbedövning varav ena förlossningen tog 30 timde beror jue lite på åxå hur smärttålig man är! sen finns de lite annat smått å gott åxå
    Fast jag tycker att det mer beror på förlossningens förlopp än på smärttålighet. Min andra förlossning var t ex mycket lättare och snabbare än den första, men jag har fortfarande samma smärttröskel.
  • Ameos

Hertha skrev 2009-01-30 23:55:43 följande:

Ameos skrev 2009-01-30 23:52:27 följande:
    Sen tror jag det är lite vana också. Mina migränattacker jag har idag fixar jag utan medicinering efter två graviditeter. Det gjorde jag inte innan jag blev tvungen att öva på det .Kan man få det även under krystvärkar? Jäkla barnmorskor alltså! Ska tänka på det till en ev nästa gång (om mannen orkar med en gravid fru en gång till dvs)!
    Japp, jag blev lovad det av en läkare som jag fick träffa för förlossningsplanering. Många bm är dock emot detta har jag förstått. Utomlands tror jag också att man får epidural inför krystningen.
Svar på tråden Ni som både fött med ryggbedövning och utan.