Inlägg från: angelfransson |Visa alla inlägg
  • angelfransson

nekad snitt,vad gör jag nu?

Bubbli: Får jag fråga i vilken stad du bor i? Tydligen svårare att få snitt i vissa kommuner än andra.

• angelfransson

Klart hon får beviljat snitt!!

Om man bara vill så går allt. Om inte på hennes klinik så en annan!

• angelfransson

Människor som inte själva varit i samma situation förstår inte.

Jag har också varit inställt på kejsarsnitt före min graviditet, 2-3 år före. O nu är jag rädd för att inte bli beviljad. Men man får stå på sig helt enkelt.

Är det Nyköpings sjukhus du har varit på då? Och är det deras chef som nekat?

• angelfransson

Hm.. Fan va märkligt. Vad säger din barnmorska om allt detta? Dags att söka sig till annat sjukhus kanske? Något i närheten.

Varför sätter dom dig i denna position, du är ju höggravid och ska fan inte behöva oroa dig för sånt här!!!

Man blir ju rädd av att höra sånt här.. vad har vi för sjukvård i sverige egentligen...

Måste finnas en chef för hela sjukhuset över din klinikchef??

Jag hade blivit så sur att jag gått till tidningen med detta.. Fan du har verkligen alla anledningar till kejsarsnitt efter det du har gått igenom..

Och om ja inte har fel så ska väl ditt barn komma samma månad som detbarnet du förlorade för ett år sedan?

• angelfransson

o detta med att gå till tidningen.. Det är ngt du kan "hota" med när du ringer till läkaren eller dess chef.. Det brukar oftast fungera.. Vet det av erfarenhet....

o du, maila inte läkaren... RING RING tills du får tag

• angelfransson

Jodå.. Det är en skit bra rubrik " klinikchefen för Nyköping sjukhus nekade 24 åringen snitt fastän tidigare komplikationer och ett förlorat barn"

Så länge du har namnet på klinikchefen är det du som har makten.

Patient nämnden vet jag inte hur bra dom är egentligen.. Dom är bra på att snacka men du behöver att saker ska hända, NU NU.

Jag hade åkt till sjukhuset och stått och väntat där tills jag fått syn på läkaren.. sen hade ja skrikit o gråtit..

Sen måste jag bara tillägga, när jag var på inskrivningen frågade jag snällt barnmorskan om jag kunde få kejsarsnitt och tid till läkare, då sa hon NEJ direkt. Då började jag störtlipa och drog in massa psykologiska orsaker till min rädsla (barndom, uppfostran osv).. Efter fem minuter sa hon att det skulle gå, att ja skulle få träffa läkare i mars.

Vet inte om du gråtit framför läkaren??

• angelfransson

pormoicheia: Det var ett snällt inlägg men i detta fall så handlar det om en inlärd rädsla/skräck. Inlärda rädslor är svåra som fan att bota genom lite terapi, utan det krävs nya POSITIVA erfarenheter (en lyckad förlossning) som i detta fall inte finns, utan tvärtom. Så detta är en DUBBEl inlärd rädsla.

Hjärnan minns endast negativa upplevelser och i vissa fall kan det vara så allvarligt att kroppen inte svarar vid denna förlossning om den skulle vara vaginal. Kroppen kanske inte gör det jobbet det ska pga psykiska förhinder. Sånt här fattar beteendevetare, psykologer, terapeuter som läst psykologi (som inte är en vetenskap i sig då det finns många sanningar och många orsak-verkan). Läkare i sin tur är väldigt vetenskapliga och utgår ifrån det som står på papper och böcker. Och det är inte konstigt att dom inte fattar att ett psykiskt förhinder (rädsla) kan stoppa fysiska reaktioner (verkar, förlossningsarbete) och att det då till slut ändå krävs SNITT, fast AKUT.

• angelfransson

bubbli: Jo, tårar visar att du har ångest, mycket tårar, svår andning, yrsel och att stamma visar på ångestattack / panikångest..

Du är inte bra att gråta inför läkare osv, det förstår jag, inte jag heller.. Man vill ju hålla sig i kragen och kunna prata..

Men tyvärr är det så att jag tror, att man behöver visa att man lider av svår panikångest för att läkaren ska fatta..

Du ska inte slösa tid på att gå till psykolog o sitta där o dra din historia... Det hade kanske varit till hjälp om du varit där i början av grav. Du ska nu ge dig på läkaren och visa att du kan fan i mig gråta.. Bara tänk på hur d skulle kännas om hon/han sa NEJ igen och du ligger där och ska föda vaginalt senare o d inte funkar.. menar, du får ju stå på dig nu för dig o ditt barn, du känner själv vad som är bäst..

• angelfransson

haha ja, d hade vatt ngt att följa med till läkaren haha.. jag hade iaf kunnat sätta en diagnos på henne *******. (får faktiskt sätta sådana då jag är utbildad beteendevetare ;) ) Nåja nu ska vi inte sura, utan samla kraft till dig så du vet hur du ska ge dig på läkaren.. Hade ju vatt enklast att "ge dig på henne" istället för att byta landsting..

• angelfransson

ja så kan det nog vara.. men man kan ju försöka en sista gång med läkaren

• angelfransson

Bubbli... Idag är det tisdag. Sitter här och undrar hur det gick för dig/eller kommer att gå (vet inte vilken tid du ska till läkaren). Om läkaren forfarande inte fattar kan du ge dig på att jag kommer upp till Jönköping och jag tar med mig en grupp förbannade gravida kvinnor med massa hormoner här från familjeliv, så kommer vi se till att du får ditt snitt genom ett snack med läkaren :)

Kramar!

• angelfransson

Grattis grattis grattis! Njut nu av dina tre sista graviditetsveckor och lycka till med bebben =)

Kramkram

Svar på tråden nekad snitt,vad gör jag nu?