Inlägg från: oktobermammsen |Visa alla inlägg
  • oktobermammsen

Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?

tack alla ni för peppningen, jag skall stå på mig. är bara avundsjuka skulle jag tro från folks sida.

lilla pop: vad skönt att du redan får komma i kontakt med någon att prata med. kan tänka mig att det blir så annars att man lätt trissar upp det till värre än det var(även om det var hemskt)
    men försök tänk såhär: alla graviditeter och förlossningar är ju olika så denna gången kan det ju bara gå bättre*puschar på*

det jag tänker mest på med kommande förlossning är att jag vill hinna njuta denhär gången. när sonen kom gick det från start till mål på 6 timmar och jag hann liksom inte blinka. låter väl kanske knäppt att man vill gå med smärta länge och det är kanske inte det jag eftersträvar utan att få lite delmål denna gången.
    när sonen kom öpnnade jag mig 8cm på 1½ timme och krystade 6 min(2värkar) och på 3 värken låg han på min mage.
    jag hade 3 värkar på raken hela tiden och sedan 1 min vila under hela förlossningsarbetet.
    får jag bestämma skulle jag vilja ha 1 värk och sedan vila för att sedan se hur det går upp igen på ctg skärmen och så kommer en värk till.
    sedan skulle jag vilja höra bm säga: nu är du öppen 3cm, 4cm osv osv som delmål hela tiden. det enda jag fick höra med förra förlossningen var att jaja dethär tar tid du är bara 2 cm öppen och 1 timme senare står jag upp i gåstolen och har huvudet mellan benen(ursäkta detaljerna)och ingen fattar att det är dags.

• oktobermammsen

zasata: skall vi lära våra karlar hur man förlöser barn i bilen måntro?*s*

nej jag är mentalt förberedd alla redan på en förlossning men jag är verkligen inte beredd att gå över tiden så mycket som jag gjorde med sonen för då mådde jag verkligen dåligt,ja och tydligen sonen också då han bajsat i vattnet och hade stresssymptom.
    såhär i efterhand har jag funderat på varför sjukvården inte kan sätta igång kvinnor lite lättare än vad de gör.visst jag förstår absolut att det bästa är att vänta ut det men när kvinnan mår dåligt och det smittar av sig på barnet liksom.

• oktobermammsen

zasata: åh vad skönt med grannar som ställer upp, själva hoppas vi på mormor som bor i borås som får möta upp i entrén.
    oj hur lyckades du få hinnsvepning så tidigt? nån speciell anledning?och att du vill ha det så tidigt igen?
    jag är bara glad om jag slipper gå 42+veckor för de sista 2½veckorna kändes lika långa som hela graviditeten

• oktobermammsen

uj vilken läsning man har fått här idag, läskig men faschinerande. nu förstår jag vilken drömförlossning jag måste haft ändå. även om tiden efter kanske inte var lika sköj.
    jag blödde också förmycket, är tydligen för lättblödande och fick sy en hel del så blev en stor blodförlust. sen fick jag äta methergin 1 vecka efteråt då livmodern inte gick ner utan låg i revbenshöjd, har aldrig fått förklarat för mig varför det var så.
    nu går jag och funderar inför kommande förlossning hur jag kommer spricka och så. sonen är 6månader nu men jag har fortfarande så j*kla ont där de sytt vid vissa tillfällen(tack och lov inte vid sexande) sedan hade jag länge svårt att "hålla tätt" efter att sonen kom, berodde väl på att jag sytt,men hur sjutton skall man kunna hålla sig som höggravid när det känns som det ligger ett litet huvud mellan benen denna gången? jaja får väl hålla på att knipa som en tok här hemma och förbereda mig.

jazza: vi har kikat på hultebackavägen och sen finns det ju några på bondegatan men alla har en hyra runt 7 000kr. iih vill ha nytt nu!! det är konstigt att jag flyttade till storstaden för några år sedan för att jag ville ha allt, nu vill vi därifrån för att slippa allt.

• oktobermammsen

jazza: har du lust att kolla in hemnet under alingsås och hultebackavägen 136. tänker vi på samma?
    vore trevlig med en guidad tur någon gång och en kopp kaffe på det så nästa gång det bär av för huskoll i alingsås så meddelar jag.

hur har dagen varit annars idag tjejer? jag mår oförskämt bra men känns som boobisarna skall explodera. precis som när man hade mjölkstockning, vad är på gång tro?kanske skall be min karl rycka och slite lite i dom ikväll för att se om det lugnar ner sig(dom säger ju massage underlättar). rackarns bara att han jobbar till 00.10 för jag orkar ju inte hålla ögonen öppna så sent längre.

• oktobermammsen

åh kajsa lotta-sött namn. ge oss mer förslag på namn  för vi får panik om vi får en tös för det kommer bli fröken namnlös.

mitt vatten gick ju i min kompis nyinköpta soffa så denna gången har jag bestämt att jag skall gå med stoooor inkontinensblöja på mig sista månaden. att få bort mekoniumfärgat vatten är ju en omöjlighet.och aldrig kunde jag tro att det skulle forsa så. jag hade så gärna velat kunna se tillbaka i tiden hur jag såg ut när jag kom vankandes in på förlossningen med vattenpölar bakom mig, ett badlakan mellan benen som jag fick knipa för att hålla kvar och på toppen av detta insvept i min mans stora dunjacka för att dölja rumpan och det mest privata i alla fall (jackan som också var mindre vackert grön-mekoniumfärgad)

• oktobermammsen

det känns när jag läser lite överallt och pratar med vänner och så att det är nog ganska ovanligt att en förlossning börjar med vattenavgång hemma som det gjorde för mig. jag gick utan värkar i 1 dygn från det att vattnet gått men så kom värkarna exakt på minuten 24timmar efter att vattnet gått och sen gick det undan i väldig fart.

• oktobermammsen

så skojsigt med lite nytt folk. välkomna!
    åh hoppas det kommer in ett fint kort från jazzas ul här ikväll. vart gjorde ni det någonstans?

jag funderar fortfarande på varför vi får göra vårt ul så sent som i vecka 20 men är väl kanske för att vi gjorde kubb testet så de har ändå en klar bild över hur bebben mår. ja och den verkar må bra. lever som en tok på kvällarna medan sonen var en morgonbuse, undra om det kommer ändras? själv är jag ju toktrött på kvällarna nu och vaknar ofta av att bebben buffar omkring i magen.

idag upptäckte jag nåt till min stora förfäran: jag fick inte på mig mammabyxorna. höfterna har exploderat och blivit väldigt stora, och med Elias kunde man inte ens se att jag var gravid. vad är det frågan om tänker jag? kan det ha med att jag har en fruktansvärd foglossning att göra tro? hehe få nog sätta mig någon kväll och börja sprätta byxor och lägga in lite extra foder. eller så tar jag min karls shorts i sommar som jag gick och myste med hela förra sommaren också.

är det någon som har ett bra förslag förresten avd man kan hitta på under semestern?

hur mår ni andra tjejer idag?

• oktobermammsen
    zasata skrev 2009-04-23 18:35:40 följande:
    oktober: Var glad att du har semster och njut ;) jag ahr 5dar och då skall vi till astridlindgrens värd-Förra året var vi på Rhodos en vecka och Öland en vecka så mysigt! Ahde med cyklarna på Öland med. dEt ä'r ett tips! bara rack väg finns inga backar.Jag känner bara jätte liiiite än tror jag. Hur kan nu känna så mkt?Jag gör med rul i v20 och inte gjort Nupp. Men här i Göteborg sa min BM att det är för att do gör längre och nogare och ser mer då lite senare.
    aha så mans er mer och lite nogrannare? jag trodde det var svårt att se för barnet började bli så stort. men vad skönt att få höra en förklaring på det för jag har gått och funderat.

ja att jag känner allt så tidigt är tydligen en ganska ovanlig förmån som min bm kallar det.vissa kvinnor kan tydligen vara mer lyhörda omedvetet för sparkar och så sa hon men jag vet inte.
     jag kände sonen första gången i vecka 13 men han väntade till vecka 16 med att sparka riktigt men sedan var det fullt ös. de säger ju att andragångsföderskor ofta känner tidigare också och då började jag känna i vecka 12 och eftersom jag vet hur det kändes när sonen hickade så blir det ju väldigt tydligt när busen i magen gör det nu också tex. sedan har båda mina bebisar i magen alltid hatat när jag ligger på sidan(vilket jag oftast gör) och då sparkar de och försöker flytta på sig. mysig känsla när man känner hur det liksom "slurpar" till när bebisen vänder sig nu men blir ju lite mer bök längre fram så jag får njuta så länge det går.

ja öland är någonting vi har lurat på faktiskt men funderar på hur man cyklar med en 8 månaders bebis med sig? några förslag? och mja semester vet jag inte om det är. jag kallar mig bara mammaledig.
    en utomlandsresa tänkte vi köra framåt nästa vår så i år blir det tältet som gäller men behöver inspiration vart man kan ta vägen. strömstad och varberg känns ganska uttjatat nu tyvärr.
  • oktobermammsen
    zasata skrev 2009-04-23 19:25:20 följande:
    vi hyrde en stufa på öland mitt i ingenstans dotter var då 1 och hon satt på cykelstol bakom cykeln, cyklade itne så långt till olika lekplatser havet också dör. In till "centrum" och gick uto ch åt. Tog bilen till andra sidan en dag och cyklade runt fät och åt glass och liksom tog det lugn.t
    låter underbart! skall jag lägga fram som förslag till gubben ikväll
  • oktobermammsen

hej tjejer. nu glider jag in här igen och uppdaterar mig lite. har jobbat hela helgen och idag var vi ute på jakt efter barnstol till lilleman då han bara plötsligt känns det som växt ur sin nuvarande bilstol.

jag kikade på foglossningsbälte också på babyproffsen och höll på att dimpa i backen av priset 898kr. finns det så man kan låna via sjukgymnast? jag måste verkligen sätta mig ner och kolla om jag hittar någon sådan för nu kan jag inte ens gå normalt längre.

åh vad mysigt att de flesta känner sparkar nu,min parvel har ju sparkat ett bra tag men verkar vara på semester de senaste dagarna då man bara känner en buff då och då. mina kollegor skrattade så åt mig i helgen iaf då min mage sa pang och blev jättestor på nåt vänster. såg mig i spegeln på morgonen och magen såg ut som vanligt med lilla kulan och så på eftermiddagen när jag såg mig i spegeln var magen görstor. så kommer en kollega och säger: vad har du gjort med magen idag? den har ju växt massor sedan imorse. ja så nu går jag runt med en rejäl kula iaf. lustigt att magen kan få sådana tillväxtskutt.

• oktobermammsen

det är väl nästan bara hm bland de "stora" kedjorna som har mammakläder numer? sedan finns ju alltid privata butiker...och internet som har en uppsjö...och där finns även mammakläder i strl 52 har jag sett.

hmm gula rehab det måste jag kolla upp. men tänk då att babyproffsen kan med att ta så mycket betalt för ett bälte. nåväl hittade ju tack och lov annat skojsigt där idag iaf. och imorgon beställer vi vagn helt hux flux då den skall utgå i modell

Svar på tråden Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?