Inlägg från: Frostmoln |Visa alla inlägg
  • Frostmoln

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Hej! Har läst i er tråd ett tag och tänkte hoppa på nu. Har en son som är precis jämngammal med din dotter, Smuliz. Han är också åt det sena hållet och har torticollis. Sitter stadigt gör han sen ett bra tag men i övrigt... han kryper/ålar inte, kommer inte ens upp i krypställning utan drar sig bara i cirklar och bakåt på golvet. Att dra sig upp själv och gå längs möbler känns enormt avlägset. Han är dock rätt duktig finmotoriskt och äter bra, men "pratar" ganska lite tycker jag. Tycker också att han fortfarande känns ganska mycket bäbis jämfört med de flesta jämnåriga. Egentligen tror jag ju att han utvecklas helt normalt men bara i det senare spannet (som jag för övrigt tycker det låter som att de allra flesta barn här inne gör), men det är så svårt att låta bli att jämföra med andra och oroa sig. Känns skönt att läsa om andra barn som liknar ens eget!

• Frostmoln

Ja, min son är snart 9 mån och jag vet ju att han egentligen inte är så sen enligt mallarna, men de barn jag träffar är nästan alla tidigare och som sagt, är tyvärr en person som lätt stressar upp mig...

HappyUs: Kan bara inte förstå att folk kan vara så okänsliga och säga saker som "ålar han först nu". Man undrar varför.

• Frostmoln

lolabe: Vad jag har läst så har man inte kunnat påvisa något samband mellan barnets utvecklingstakt under de första 2 åren och senare intellektuell/motorisk kapacitet. Så att ligga i "senare-spannet" har nog ingen praktisk betydelse egentligen.

Skönt att läsa om fler barn som inte är så tidiga med talet heller. Är egentligen något jag funderar på mer än det motoriska. Min son (snart 9 mån)låter fortfarande mest vokal- och "prutt"-ljud men ibland långa ramsor med ba-ba-ba eller ma-ma, men inget da-da eller andra konsonantljud än.

• Frostmoln

Frösöblomster: Skönt att höra! Längtar tills det där klassiska da-da kommer, låter ju så sött :).

• Frostmoln

Vi har fått boken, den är riktigt bra. Tycker den är fint och nyanserat skriven.

Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!