EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
KRAM!!!
jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!!
Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!
Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!
Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp
Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april
Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!
Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
Fast Elias är ju friskförklarad(vilket vi såklart är otroligt tacksamma för) och vi fick tillfällig föräldrapenning tills han var beräknad ungefär men man får ju samma antal dagar som alla andra men att de försvinner i rasande takt när man måste ta ut 5 dagar i veckan.
Hade T haft vård av svårt sjukt barn istället för att jobba så hade vi gått under då han förlorat halva sin lön + att försäkringskassan inte betalade ut på flera månader så vi satt i skiten och tack gode gud hade vi en liten buffert vi skulle ha inrett ovanvåningen för, den fick vi leva upp istället.
Hade vi båda haft TFP hade vi inte haft ett öre för då hade hela vår inkomst berott på FK.
Jag blev sjukskriven i januari och fick inte pengarna från dess förrän skärtorsdagen och nästa utbetalning tror jag var i Juni... katastrof!!!!
jag var sjukskriven från 7 januari och fick inte de pengarna förrän skärtorsdagen....
sen föddes Elias 12 april och jag hade vård av svårt sjukt barn från den dagen men fick inte pengarna förrän vid midsommar någon gång.....
så det jag menade var att hade vi båda haft det då så hade vi inte haft ett enda öre... nu hade vi iallafall T:s inkomst och vår buffert