Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Written Fiction skrev 2009-02-19 21:46:07 följande:
    Tack för alla fina inlägg. Det är guld värt i min värld.Tack för att ni delar med er av era upplevelser.För övrigt står världen still just nu. Idag satte sonen en slempropp (iaf det är vad dom tror) och skiftade mellan blå och vit i omgångar. Efter ett rejält syrgasflöde fick dom upp hans saturation igen. Men han lyckades skrämma sin pappa så rejält att han grät. Att något så litet kan bli en sådan stor katastrof...
    nämen fy vad jobbigt Hoppas ni snart slipper alla motgångar och det bara går åt rätt håll!!!!
    KRAM!!!
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!!

Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!
    Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!

Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp

Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april

Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!

Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??

En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Fast Elias är ju friskförklarad(vilket vi såklart är otroligt tacksamma för)  och vi fick tillfällig föräldrapenning tills han var beräknad ungefär men man får ju samma antal dagar som alla andra men att de försvinner i rasande takt när man måste ta ut 5 dagar i veckan.

Hade T haft vård av svårt sjukt barn istället för att jobba så hade vi gått under då han förlorat halva sin lön + att försäkringskassan inte betalade ut på flera månader så vi satt i skiten och tack gode gud hade vi en liten buffert vi skulle ha inrett ovanvåningen för, den fick vi leva upp istället.
    Hade vi båda haft TFP hade vi inte haft ett öre för då hade hela vår inkomst berott på FK.

Jag blev sjukskriven i januari och fick inte pengarna från dess förrän skärtorsdagen och nästa utbetalning tror jag var i Juni... katastrof!!!!

En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning
    Amathea skrev 2009-02-25 13:41:00 följande:
    EN av de största fördelarna med just TFP för Svårt sjuka barn, är att de är ett system för sej. De följer inte handläggningen för de övriga.Så de går MYCKE snabbare o smidigare att få pengar för svårt sjuka barn än andra.DÅ kommer man till speciella handläggare osv.Skitbra!Nu hoppas jag iofs att vi slipper tillfällig föräldrapenning o neo denna gång, men ändå
    fast det var ju det vi hade och vi fick INTE våra pengar
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

jag var sjukskriven från 7 januari och fick inte de pengarna förrän skärtorsdagen....

sen föddes Elias 12 april och jag hade vård av svårt sjukt barn från den dagen men fick inte pengarna förrän vid midsommar någon gång.....

så det jag menade var att hade vi båda haft det då så hade vi inte haft ett enda öre... nu hade vi iallafall T:s inkomst och vår buffert

En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning
    Signa tur skrev 2009-03-02 09:26:49 följande:
    Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!
    stort grattis!! skönt att det ändrar sig och går framåt igen.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning
    bluebride skrev 2009-03-04 13:23:14 följande:
    det finns i alla fall en nässpray som ska hjälpa det att rinna till, e mest om man har mjölkstockning hon är 2,5 månad nu
    Japp det stämmer... Oxytocin... det är det hormonet som frigörs när man ammar, är förälskad, får massage etc. etc.... måbra hormon.

Pre Nan Hy är en mer proteinrik ersättning än vanlig Nan Det är lätt att man inte får igång mjölken eller att den blir lite blaskigare under såna hårda omständigheter.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning
    bluebride skrev 2009-03-04 13:34:38 följande:
    jasså, det Har lite svårt nu att pumpa, men det är väl förkylningen, igår kväll fick jag ur bara 30, nu fick jag ut ca 50 i alla fall, ska försöka dricka som f-n idag så kanske det blir lättare
    du är jätteduktig... ge inte upp!!! Ja det är bra att äta och dricka nåt medan du pumpar och försöka slappna av så mkt som det går under dessa omständigheter.
    Jag vet att jag var MYCKET lyckligt lottad med pumpningen och det är jag glad för... dels att min son fick allt han behövde och att jag kunde hjälpa andra små prematurer med mjölken jag donerade. Det är tyvärr inte många som haft samma tur gällande mjölken men ska ha en eloge som kämpar så!!!!
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning
    JessAnn skrev 2009-03-04 13:51:09 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande: Och du ska ha en eloge för att du gett vårt barn den mjölk du donerat när min mjölk tog slut.
    haha tack
    Jag bara lämnade kvar det som var i frysen när jag åkte från NEO då jag hade turen att kunnat få igång helammning... det blev 10 liter.... fick en liten chock när Marianne från mjölkköket ringde mig och frågade om jag visste hur mkt det blivit när de hade tinat upp och pastöriserat... jag gissade på 4 liter....
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning
    bluebride skrev 2009-03-04 13:53:30 följande:
    ja, det där drickandet är svårt, men jag har djungelvrål till hjälp i alla fall. hoppas det lättar snart i alla fall. trodde jag skulle ha mycket mjölk, för jag läckte innan jag förlöstes, men gör inte det nu. jag producerar bara 5ml i varje bröst per timme och det är inte mycket att hurra för.
    pumpa inte oftare än varannan timme för då hinner det inte produceras... försök pumpa var 3 timme... och OM du är uppe och kissar eller nåt på natten så försök pumpa då också OM du ändå vaknar alltså....
    Varje liten antikropp räknas så dina 5 ml är guld!!!
    En älva och ett mirakel
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13