Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

LYcka till!!! Hoppas han fixar det och istället bygger upp ett kanonbra immunförsvar!!
    Verkar han gilla det?

cloudberry79 skrev 2009-02-05 17:18:10 följande:
    Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge! Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

själva masken vid näsan så fanns iallafall hos oss en "legokloss" med piggar in i näsan och en pytteliten trekantig "mask" som täckte hela näsan.

Botebotrollen skrev 2009-02-06 10:17:00 följande:
    Va? Finns det olika cpap-grejer att välja på? Någon som legat i västerås? Fanns det där?
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

HUR hög är pulsen? Elias puls var också hög.... allitid och de var inte oroliga för det heller.... och nu har han ju normal puls.

hur länge tänker du när du tänker låååång tid med syrgas??

Jag vet inte hur mkt vätska Elias hade, fick aldrig se några bilder, men han fick impugan rätt länge... tills han blev av med syrgasen iallafall.

Written Fiction skrev 2009-02-06 16:39:57 följande:
    Fick se Vincents lungröntgenbilder idag. Fan det är läskigt att se hur tät och full av vätska han var när vi kom hit. Jag upplevde det som värre än bilderna när han var 1 dygn. Nu är det lite bättre, men hans lungor är inte bra :( Kommer nog bli en låååång tid med syrgas det har jag fått inse. Jag är glad att han mår mycket bättre, nu är det bara pulsen som skrämmer mig. Han har hög puls och dom kan inte riktigt komma på varför. Men samtidigt är dom inte oroliga? Känns endå inte 100.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

hur mkt har han i syrgas??
    Känner  en som hade syrgas i ca ett år och någon som hade i 9 månader så det är därför jag undrade hur du tänker med länge....

Elias släppte syrgasen 18 dagar efter vi kommit hem.... vilket var fantastiskt för det hade ingen annan än Snjolaug väntat sig.
    De andra trodde månader med syrgas hemma...

Aha så det var högre nu... ja då är det skillnad....
    Det är lätt att stirra sig blind på monitorerna... jag gjorde det iallafall...

Håll ut... det blir bättre... det finns ett liv utanför NEO...

Written Fiction skrev 2009-02-06 17:45:47 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-02-06 17:29:54 följande: Han hade dock inte hög puls innan han blev dålig så det är därför jag är stirrig. Han ligger mellan 170 -189 i vilopuls och vaket 190 över 200 i vissa fall. Ser lite läskigt ut. Den gick ner iaf i samband med att han fick blod nu. Hans HB sjunker lite tokigt i omgångar. lååång tid med syrgas i min värld är lång period efter hemgång. Men man har juh inget facit på hur det kommer gå. Jag ställer in mig på att det blir en lång period, så är allt annat bonus. Bilderna ser verkligen läskiga ut. Speciellt när dom visar hur det "ska" se ut och hur det ser ut. Sedan la Lars fram så jag fick se hur hans första lungröntgen såg ut (när han var 1 dygn gammeal) sedan den när vi kom igen och den som dom tog idag. Den idag är den klart bästa! Men han är tät, verkligen. Det är inte så konstigt att han behöver syrgas.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Jag beklagar din enorma förlust
    Hur är tillväxten på denna bebisen? Ser det bra ut än så länge?
    Ställ hur många frågor du vill.
    Tusen kramar och lycka till!!!!

hagl skrev 2009-02-07 10:39:12 följande:
    Hej alla föräldrar! Är inne och kikar lite i er tråd eftersom jag kommer att få en liten prematurbebis jag med. Förlorade vår dotter i februari förra året pga kraftiga tillväxthämningar och proppar i moderkakan. Hon dog i magen i v.28. (Prover visade att jag har störningar på två av koagulationsfaktorerna i blodet, därför ökad risk för proppar) Är nu gravid igen i v.27+1 och läkaren tippar på att bebisen får stanna i magen till v.32. Försöker förbereda mig mentalt och det är därför jag tittar in hos er. Kommer säkert komma med massa frågor framöver... Kram
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Ja hon är så himla bra Anette... diggar hennes uttryck... "Shit manhattan" och "Vadhelst" är två favoriter

Träffade Zoohaj när vi låg på NEO och då frågade hon hur jag fixade dipparna.... vilka dippar frågade jag.... pulsdipparna svarade hon.... nej såna har han inga svarade jag.... och sen började han pulsdippa dagen efter och jag trodde jag skulle svimma. Slet upp ungen från bröstet då jag satt ensam och det bara tjöt och tjöt och saturationen dippade efter pulsen så de flödade honom.... antagligen mest för att lugna mig för han hämtade sig snart igen.... men fyyy så otäckt den där första var....
    Men till slut vänjer man sig vid det också.... som allt annat.
    Det är sjukt vad man kan vänja sig vid

Written Fiction skrev 2009-02-07 11:59:48 följande:
    Frila2 skrev 2009-02-07 09:06:58 följande: ush.. Dippar skrämmer mig också, blir nästan ett nervvrak av varje.. Dock har jag börjat prata med psykologen och det har vad jag tror hjälpt lite iaf. På sikt är jag övertygad om att det kommer hjälpa. lycka till idag och kramar till er!
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Jag menar Anette... psykologen i Lund
    Skönt att ni hittat någon ni fått förtroende för-
    Grattis till framstegen!!

MsBeauty skrev 2009-02-07 14:21:16 följande:
    Jag älskar Anette i hbg Hon var vår kontaktperson. (har bara läst sista sidan) Här händer massor (både bra och dåligt), så har knappt tid att sitta vid datorn alls. Det roliga som händer är att sonen lär sig en massa saker, idag har han lärt sig 2 saker Att dricka själv ur pipmuggen och att klappa händerna. För några veckor sen lärde han sig (äntligen) att sitta själv. Jag blir så stolt Han är 9 månader korrigerat nu. Ska läsa lite och se vad jag har missat nu.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Elias skulle ha varit syrgasfri i 2 månader innan ingreppet helst men man ville inte riskera inklämning så det blev en kompromiss på 1,5 syrgasfria månader innan op.

Han sövdes och fick en såkallad "badbyxe"bedövning som är en lokalbedövning..... men den funkade inte på honom för han började vifta och sparka med benen efter operationen så de fick ge honom morfin... men det gick jättebra och hans ärr syns knappt...

En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Det är bara för att det inte ska bli strul med extuberingen efter operationen
    Men det gick hur bra som helst Sen fick han ha apnélarm och var på övervakning i en sal över natten och jag sov i ett rum... de kom in med honom till mig för att ammas och sen ut igen och sen blev vi utskrivna dagen efter och apnélarmet åkte av.

Casiopeja skrev 2009-02-10 11:54:00 följande:
    Svar på #201Edvin har varit syrgasfri i 2 månader, men det har dom inte sagt någe om. Han skulle egentligen har opererats i början av januari men dom glömde skicka in remissen så därför blir det nu, remissen skulle ha skickats dan innan julafton då dom upptäckte brocket.
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

Det KÄNNS läskigt och jobbigt, ska inte säga nåt annat för då ljuger jag.....
    från att ha haft en sladdlös bebis ett tag så slängs man tillbaka igen med lite sladdar och övervakning och man är såklart rädd.... men det ÄR en liten operation och det gick verkligen hur bra som helst!!!!

Casiopeja skrev 2009-02-10 13:46:32 följande:
    ahh okej, usch är lite nervös över det hela men dom säger att det är en lite operation med det är just det här med sövning som känns läskigt. Jag ammar ju inte så dom kommer väl in med flaska och grejer till mig då Min lilla kille! Tack för svaren, det får en alltid att känna sig lite lugnare iallafall.
    En älva och ett mirakel
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13