EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
Amc:71 och mina 12, välkomna hit. Själv fick jag tvillingflickor i vecka 23+5. De hade BPD men gick hem fyra månader gamla utan syrgas. De var väldigt sköra och plingiga. De har pulmicort och airomir. Ena tjejen är väldigt hes och rosslig, hon kan inte heller äta utan har PEG.
Tjejerna har två syskon, 2 och 4 år gamla, och de går på dagis. Vi hade dem hemma nästan ett år och i höstas började de på dagis. När de kommer hem måste de tvätta händerna och när vi är uteoch handlar så spritar vi händerna innan fikat. I alla fall jag tänker efter mycket särskilt i början. Vi undviker alltid vänner som är sjuka men det går inte att undvika allt. Det går heller inte att isolera sig helt.
Tjejerna lärde sig aldrig att amma och det gick perfekt med syskonen. Jag pumpade läääänge och sedan blev det ersättning.
Båda hade hjärnblödningar grad 3 och 4 och har sedan de var ett halvår CP-diagnoser. De är dock väldigt med i både motoriken och i intelligensen. Det är bara att vänta och se men det verkar inte bli några rullstolar. Tjejerna är korrigerat 10 månader och båda går med stöd av en hand. Ena tjejen står utan stöd. Båda vinkar och klappar händerna, förstår enstaka ord
Mer kan ni läsa i bloggen.
Kram