Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Va? Finns det olika cpap-grejer att välja på? Någon som legat i västerås? Fanns det där?

• Proletariatet

Riskiflickan: Mitt andra barn (som är född i v.35) är tio månader, kan inte klappa händer och dricker inte själv ur pipmugg, som Valters familj skrev, så utvecklas ju alla olika. Men jag förstår ändå att du blir lite orolig.

• Proletariatet
    Signa tur skrev 2009-02-07 20:19:27 följande:
    Tack alla för gratulationerna! Jag är stolt och glad för jag har fått en stark och fin kille.Kom från sjukhuset nyss och läkaren som vi pratade med tyckte att allt har flytit på otroligt bra. De kunde inte minnas att de haft något barn som klarat sig en hel vecka utan att vara stående på syrgas eller respiratorhjälp. Men, sa hon, räkna med att det kommer att behövas syrgas inom de närmsta dagarna. Vår lille gosse börjar "dippa" lite i syret, men klarar sig ändå fint utan syrgas än så länge. Han har fått lite hjälp på traven några gånger men ändå inte 100%. Skönt ändå för han har fått en bra start och har inte behövt ta så mycket av krafterna som kan behövas senare.Klart att han har fått hjälp på traven, jag fick två kortisonsprutor innan han föddes och sedan förstod jag att även en förlossning påverkar barnets lungor positivt.Är glad att jag har hittat detta forum så man har andra som är/har varit i samma sits som en själv.
    Men ändå, helt otroligt! Jag fick också två kortisonsprutor, men likförbannat hade Tyra urdålig lungfunktion  och spenderade 7,5 vecka i respirator. Hoppas det fortsätter bra!
  • Proletariatet

Usch, psykologen jag fick träffa var urdålig, så det blev endast ett möte, man skulle kanske ha behövt mer egentligen.

• Proletariatet
    Full av förhoppning skrev 2009-02-11 23:26:41 följande:
    Om 1 timme och 40 minuter är det ett år sedan vi kastades in i helvetet..... eller ja.... jag fattade inte riktigt det förrän vid 10 tiden dagen efter..... men vattnet började läcka 1 på natten när jag var i vecka 21+1 för ett år sedan...Hela min kropp är i uppror... jag har ont i skinnet.... musklerna.... nästan influensa symptom... fast jag vet vad det är....tungt att andas och fläckar för ögonen..... och så "beredd" hela tiden... den paniska beredskapen och pulsen därtill.....och det hjälper inte att jag ser honom framför ögonen just nu.... ser att han lever... ser att han mår bra... vet att vi vann..... VET att han är här och allt gick bra....Men min kropp fattar inte det..... och min omgivning fattar inte att min kropp inte fattar och fattar inte alls varför jag är ledsen och känner så här.... när han är här....morgondagen blir tuff..... lördag tuffare för det var då läkaren sade till oss att Elias bajsat i vattnet och att det var för att han var stressad och skulle födas och dö inom nåt dygn och det fanns inget de kunde göra....
    Åh, jag förstår hur jobbigt det är för dig nu! När det hade gått ett år sen vi blev inlagda med Tyra hade jag sån ångest, fy.
    Har du nån du kan prata med?
    Kram på dig!
  • Proletariatet
    Emmy K skrev 2009-02-24 17:51:46 följande:
    Jag håller med om att en lagändring behövs. Åtminstone en förlängning av föräldradagar som täcker upp den för tidiga födseln, t.ex 3 månader. Men ni som har svårt att få dagarna att räcka, fick inte ni tillfällig föräldrapenning under sjukhusvistelsen? Vad är kraven för att få dem? Någon som vet?
    Jag hade exempelvis ingen SGI från början, vilket gjorde att jag inte heller kunde få någon tillfällig föräldrapenning, men jag tog iaf inte ut några dagar under sjukhustiden utan levde på makens tillfälliga fp och senare lön.
  • Proletariatet
    Tingelinga skrev 2009-02-28 17:18:35 följande:
    Jag hälsar på er alla så här: grattis! vilken styrka ni har!Tråden hittade jag lite av en slump. Jag blev nyfiken då jag själv födde en liten prematurbebi för 40 år sedan. Hon vägde hela 975 gram och var i lovande skick.Jag fick aldrig se henne eftersom jag var nedsövd och hon transporterades till närmast sjukhus med neonatal.Men: nu kommer solskenet i den här berättelsen. Ett vänpar fick en liten prematur pojke sommaren efter. Han var äääännu mindre :640 gram. Dessa modiga och generösa föräldrar visade mig bilder på sin bebi. En midsommarafton satt vi och beundrade den lille kämpen som alltså klarade sig! Tänk!Det tröstade mig enormt att få se bilderna. Jag kunde då tänka: ungefär så här såg hon ut, min lilla!Det var en tröst i sorgen att deras barn klarade sig. För varje liten prematurbebi är en upprättelse för min lilla.Visst får ni tycka att det är ett konstigt resonemang. Men är inte alla barn hoppet i sig själva?Kämpa på, ni världens goaste mödrar.Jag sänder en positiv tanke ut i världen för er alla varje kväll.
    Oj, vad ditt inlägg berörde mig! Ögonen tåras, jag beklagar så att din lilla flicka inte klarade sig. Men jag blir så glad över att du gläds med andra prematurföräldrar, jag kan tänka mig att det är jobbigt också, när någon mindre än din flicka klarat sig.
    Tack för din jättefina gest att skriva här, det värmde!
    Hoppas Du får en jättefin kväll!
  • Proletariatet
    Amathea skrev 2009-03-09 13:58:45 följande:
    hej allihop!Ser att ni pratar viktuppgång.Jonas blir 3 år (okorrigerat) den 23/4 och han väger strax över 10 kilo.Går hos dietist, men hon kan inte göra så mycke mer.Miranda väger drygt 2-3 kilo mer och finns faktiskt med på bvc´s kurvor Imorrn ska vi till Östra...en stor studie genomförs just nu i sverige, där dom ser hur barnen som föddes extremt tidigigt 2006, hur dom mår.Känns underbart att få erbjudandet att vara med!Och givetvis ser man det lite ego oxå.... de är UNDERBART att låta barnen träffa riktigt kunniga läkare, neurologer osv, och bedömmas!Här på barnmottagningen får vi mest mothugg, framförallt gällande Jonas vikt, så de känns jättebra att få vädra med kunnigt folk!
    Åh, det skulle jag också få möjligheten att vara med på, men har tyvärr inte blivit erbjudna. Tyra är ju yngre än Jonas, men väger också strax över tio kilo och nu har bvc  börjat klaga. Jag förstår inte varför egentligen, för hon är kort också.

Måste få fråga, hur går det med bebisen i magen?
  • Proletariatet

Men det känns ganska typiskt sjukvården tyvärr, att man ska behöva vänta så länge på något så självklart! Får han näringsdrycker eller sånt från dietisten eller är det mest råd hur ni ska tänka med vanliga maten?

Vad roligt! Vilken vecka är du i?

• Proletariatet

Men när kom de på det? För Tyra har fått alla sina vaccinationer korrigerat, hon är ju dock född -06.

• Proletariatet

Nu blev jag lite sur, den här tråden har flyttats från prematurforumet till medlemsgrupper, den behöver ju ligga i prematurforumet för att nya mammor och pappor ska hitta oss. grrr-

• Proletariatet
    Amathea skrev 2009-03-25 12:36:08 följande:
    Jonas o Mira har oxå fått det korrigerat, och är födda 2006.
    Full av förhoppning skrev 2009-03-25 12:41:51 följande:
    Tror att publikationerna var från 2007
    Okej, då beror det på det alltså
  • Proletariatet

Hej! Hoppas det är bra med er alla och att ni fått njuta av ett härligt väder.
    Idag fyller Tyras lillebror Eyvind ett år! Tiden har gått otroligt fort, tyckte det var nyss man låg inlagd och läkarna lovade mig ännu en EPT, men icke!

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13