EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
100-styrkekramar till er!
Written fiction, så skönt att det blivit lite bättre. Fick rysningar när du berättade vad som hände med hans lungor och ductus, precis som att alla minnen kommer tillbaks... Förstår att du inte kan slappna av än, det är ju fortfarande jobbigt fast det är lite bättre. Vill man amma , trots att det är mindre nu, så kan de flesta få igång en vettig normal produktion när man väl är hemma. Är ni på östra? Nere på spec.bb. så finns det barnmorskor som är speciella "amningsrådgivare" - altså fråga efter de speciella , annars så får man så många olika råd som blir svåra att följa.
När Pricilla fick sin hjärtsäcksinflammation och ductus öppnade sig vidöppet så de fick operera, då var man som i en ekande konservburk.... fattar inte hur jag kunde hålla huvet uppe, men det var då jag slutade pumpningen för det kändes inte som nåt viktigt just då. Kan ångra det lite nu i efterhand ibland.
Mirandas mamma, GRATTIS till att få resa hem med så stora bebisar! Visst är det tufft, men ännu mer underbart!
Written fiction, vad skönt att det går bättre för din lille. Pricilla krävde mycket syrgas, 40-50% några veckor efter att lungorna kollapsat, men var helt fri när vi åkte hem...så hopp borde finnas, förstår ändå att ni förbereder er på det värsta, man vill ju liksom inte va med om fler bakslag, så var det för oss med.
Grattis till framstegen ni alla, så skönt att höra om. Våra tjejer är sex mån korr nu och de sitter inte än, men man vet ju att det kommer i sinom tid.
Jobb, grattis!
Frila2, vad kul att det verkar lite bättre idag - jo, lite nytt blod kan göra underverk ibland... de blir som nya ungar!
Jobb - tänker på er och skickar tusen styrkekramar! Hoppas att de får bukt med viruset.
Livsglädjen - tack för att du delar med dig om hur ni gjorde, själv fattar jag inte heller hur det ska gå. Vi måste ta ut fem dar i veckan nu för att klara räkningar och mat.... men det löser väl sig på nåt vis, får väl jobba kvällar och helger istället.
Hoppas ni som donerat mjölk vet hur mycket nytta ni gjort!!! Skulle vilja köpa blommor till dem som donerar, men sjukhuset håller på sekretessen... skulle väl inte funka i praktiken heller, men alla ni som har gjot det: Ni har varit med att ge mitt barn mycket bättre förutsättningar än om ni inte hade funnits.
När jag är lessen att jag inte kunde pumpa längre, så vet jag att de fått antikroppar genom annan bröstmjölk än min - stor eloge till er!!!
hej, ser att ni diskuterar cmv-virus. Vi var oxå med i den här studien som gjordes nyligen, ingen av oss hade cmv så det blev bara några enskilda prover. Så långt är jag med, men efter att Pricilla haft sin hjärtsäcksinflammation och blivit ductusopererad så hade hon cmv-virus. Vad jag förstod det som så skulle man genom studien utröna om hurvida smittan överfördes till barnet, men hur kunde hon fått det då???
Vi låg ju på östra i gbg och sen på näl i trollhättan och studien görs över sjukhusgränserna. Men sen vi visat negativt på de första två testerna så sa de att man inte skulle göra fler tester.
När sen Pricilla blev sjuk så sökte man ju febrilt efter orsak och hittade influensa typ-A som de trodde var orsaken. Cmv-virus hittades oxå, då var hon nästan helt frisk, och de sade att det inte spelade nån roll. Jag var lite konfunderad över detta och frågade mycket, för jag ville ju förstå sambandet var hon fått det ifrån, men fick bara undvikande svar.
Vad är hjärnstamsaudiometri?
ja, jag får väl fråga igen. Vi går ungefär varannan månad till sjukhuset för läkarbesök på poliklinisk mottagning, det skall de fortsätta med tills de är 1½ korr. som det är bestämt än så länge. Nu var vi där den 19/3, men får fråga nästa gång. Vi har en jättebra läkare som var med flickorna på neo både på östra och näl, så han känner ju dem sen födsel. Så jag för väl sluta bekymra mig och lita på att de gjort rätt... inte så lätt alla gånger...
Det var bra att du anmält en sån grej. Men den här attityden som blev tror jag inte man skulle komma nån vart med att anmäla, men jag tror att det är mycket som en ssk på näl sa, att på östra så är det ett stort och äldre sjukhus och man följer strikt de gamla rutinerna - inget nytänkande liksom. En del bmsk var helt underbara, men de bytte pass efter att jag fött så de man lärt känna var borta.