• Litet moln

Ni som gjort ivf vad fick ni för resultat på KUB?

Har idag varit på KUB och fick dåligt resultat på blodprovet 1:20 så resultatet blev 1:80. Jag har gjort ett FET och har tagit Progynon och Progesteron. Ni andra som gjort ivf, vilka läkemedel tog ni och vad fick ni för resultat på KUB? Har läst att ivf kan påverka blodprovet negativt.

• Svar på tråden Ni som gjort ivf vad fick ni för resultat på KUB?
  • Trikarn

fast en fråga, jag vet att den är känslig... så ni behöver aboslut inte svara!

OM man har gjort IVF, ser att barnet kanske har ngn avvikelse ( så behöver inte vara fallet) och gör abort, får man verkligen göra fler IVF betalda av landstinget då?

Samt, om man har kämpat så för att få ett barn, varför inte ta det barn som kommer, ovasett? och tokälska det?
    För att tar man bort det, och sen aldrig mer blir gravid sörjer man inte sig till döds typ?

Som sagtm ni behöver inte svara, men har filurat på det där ett tag..

• Lilla Hjärtat

Trikarn skrev 2009-01-27 11:40:12 följande:

fast en fråga, jag vet att den är känslig... så ni behöver aboslut inte svara! OM man har gjort IVF, ser att barnet kanske har ngn avvikelse ( så behöver inte vara fallet) och gör abort, får man verkligen göra fler IVF betalda av landstinget då? Samt, om man har kämpat så för att få ett barn, varför inte ta det barn som kommer, ovasett? och tokälska det? För att tar man bort det, och sen aldrig mer blir gravid sörjer man inte sig till döds typ? Som sagtm ni behöver inte svara, men har filurat på det där ett tag..
    Kära nån. Alla barn borde ju få vara tokälskade, hur de än kommit till.
    Och alla föräldrar har ett eget val, sin egen situation och sina egna värderingar och känslor, IVF eller ej.
    Möjligt att par som varit barnlösa länge reflekterar mer över såna frågor och väljer lite annorlunda, men faktum är att det är väldigt få som får reda på att de väntar barn med Downs syndrom som inte gör abort.
    Man får utnyttja sina landstingsbetalda försök så länge man inte har några barn, och om man har gjort abort så har man inga barn.
    Tidiga foster räknas inte som barn, vad man än kan tycka om det.
  • JoJo2222

jag tror jag väljer att inte svara..!

• caroline 32

Men vänta nu, skulle det vara skillnad om man gjort ivf och inte ?

Testerna är tyvärr väldigt missvisande ibland och det är större risk att du fått fel svar än att det skulle stämma. Jag har bara hört om missvisande svar så jag är väldigt negativt inställd till dessa tester, men det gäller mej.

Hoppas du får rätsida på det och att du inte behöver fundera mera på det.

Lycka till !

• Trikarn
    Svar på #23
    respekteras absolut!
  • Skruttefia

Jag fyller snart 42 (på lördag) och har gjort FET och fick jättebra resultat på KUB-testet.
    Jag gjorde stimulerat FET och tog Gonal-F i låg dos innan FET och Ovitrelle samt sedan 2 Pregnyl-sprutor efter FET.

Går på MamaMia i Stockholm och justering gjordes för IVF (kryssruta i datorprogrammet) samt FET (min ålder sattes till så många månader yngre som ägget var gammalt). BM som gjorde KUB-testet på mig sa att som 40+ är det omöjligt att få bra resultat med enbart NUPP. Blodprovet kan sedan bättra el försämra resultatet.

TS - precis som flera skriver är ju KUB-resultatet bara en prognos. Allt kan forftarande vara bra med ditt barn, vilket jag innerligt hoppas att det är. Det finns ju en rekommendation om att gå vidare med MKP/FVP vid "förhöjd risk", men samtidigt är det ett beslut som ni själva måste ta. Flera i tråden har ju också skrivit om att man får jämföra prognosen med mf-risken. Kanske kan ni få hjälp att prata igenom hur ni ska göra?

Många kramar och lycka till

Mamma til A 060121 & BF 090606
  • Bispan

Låter väldigt konstigt eftersom programmet de beräknar testerna i är avsett även för IVF och FET-behandlingar. Jag vet detta eftersom jag själv sett programmet som används. En IVF-behandling med äggåterföring sker väl i stort sett alltid med hormonbehandling. Det är väl i så fall FET som mera sällan sker utan hormoner.

• Bispan

Litet moln skrev 2009-01-27 09:17:26 följande:

Vi fick som förklaring att det är svårare att räkna ut åldern. Äggen har legat i frysen i ett år och därför angav de min ålder som ett år yngre vid uträkningen.
    Isåfall använder de ett gammalt eller inte uppdaterat program. När jag gjorde KUB i december fanns en kryssruta där man fyller i moderns ålder vid infrysning av ägg när man gör frysåterföring.
  • Litet moln

Ska träffa en läkare på fredag och jag hoppas han är mer insatt i det här. Önskar att jag bara gjort nuppen för då hade jag fått ett bra resultat. Om inte läkaren säger något helt annant så kommer jag inte gå vidare med mkp eller fvp.

• Bispan

Jag kom på att jag inte svarat på den första frågan. Vi fick efter NUPP risken 1:1400 nånting. Efter KUB var risken nere i 1:4500 nånting. Jag hade tagit progynon och progesteron fram till och med vecka 8.

Vid förra graviditeten gjordes NUPP, KUB fanns nog inte här då. Då fick vi "risken" 1:1014 har jag bestämt för mig. Vi tyckte också det var bra siffror.

Min ålder var 37,5 för båda graviditeterna. Det ena var en IVF och det andra en FET.

Jag anser att det är mycket bra siffror trots att jag har förstått att många tycker att typ under 1:10 000 inte är ett bra resultat.

• rudbeckia

Jag är 37år och har också gjort IVF med ET och gjorde KUB-test.
    Mitt resultat blev 1:3551, så jag är jätte nöjd med dessa resultat med tanke på min ålder.

• JoJo2222

jag har gjort stimulerat FET och ska ta progynon och progesteron till v 10.

litet moln, hur gamal är du?

• JoJo2222

ok, o jag blir 27 så det är ju inte så stor skillnad..

• JoJo2222

ja d har jag. 3 mars på cura

• saraemma

Vi hade tänkt göra trippel-test men fick veta att svaret är osäkert och kan vara missvisande när man gjort IVF i färsk cykel. Det fanns nåt annat test men det skulle man göra tidigare så det var för sent. Vi fick göra fostervattensprov om vi ville men avstod. Vi har kämpat så länge för detta så jag ville egentligen inte göra nåt test alls och nu blev det inget heller.

Svar på tråden Ni som gjort ivf vad fick ni för resultat på KUB?