Jag har pratat med skolan var av min dotter blev fly förbannad på mig. Hon har inte ansvaret mer än att tala om för oss vuxna när det händer. Vilket hon inte gör. Om jag som förälder inte vet hur det är i skolan utan får hör att det är bra och de gånger jag får höra att det skett mobbning så ringer jag till läraren och pratar. Men det innebär att min dotter vill lösa problemet med mobbningen. Hur man än försöker så är det faktiskt upp till min dotter och berätta att hon blivit mobbad annars kan vi ju inte veta.
Ringde idag till läraren och pratade om att nu har hon nämt att hon vill byta skola. Läraren skulle kolla upp med rekton och nämna att det är mest högstadiet som mobbar. Min dotter går i 4:an. Vi har pratat mycket om detta med läraren men det är svårt eftersom min dotter ser inte de som slänger glåpord efter henne. Har kämpat med detta till och från ett tag. Likadant var det med min son. Det blev bättre när han kom till högstadiet. Där tog det tag på ett annat sätt.
Mina barn har aldrig behövt ha ansvaret för att mobbningen ska sluta. Så mycket jag har ringt till lärarna och det inte har hjälpt mer än för stunden.
Diwa skrev 2009-01-19 11:40:39 följande:
DU ska ta beslutet att ta upp det med skolan inte dotternhur kna du lägga över det ansvaret på henne?Hon mår jättedåligt och har ingen aning om hur hon ska lösa det här.Hon kan inte veta vilka lösningar som finns, och inte du heller förrän ni pratat med skolan.att prata med skolan innebär inte att hon ska stå upp i klassen och peka ut sina mobbarebörja med att ringa hennes lärare och be om ett enskilt samtal bara ni föräldrar och lärarensen är det evk och först efter det bestäms vilka insatser som ska göras ingen som är mobbad vill ta upp det i skolan, rädslan finns ju för att det blir värre.och det är där du måste vara den vuxna och gå in och stampa ner fotenMobbning får inte förekomma, mobbning är inte bara slag och våldvarje skola med självaktning har ett mobbningsteam som går in omedelbart när de får indikationer om mobbning.men som sagt din dotter har inget ansvar för att ta tag i den här situationen, det har du som förälder, och i förlängningen även föräldrarna till den eller de som mobbar din dotter samt skolans personal.