• 3 Gullungar

Hur byter man skola??

Hur gör man om man vill kolla att dottern kan få byta till en skola som inte ligger i "hemkommunen". Nu har hon pratat om att hon inte vill gå kvar i denna skolan pga mobbning men jag får inte göra något åt mobbningen utan hon vill byta skola.
    Vem ska godkänna det och hur gör man? Jag hittar ingen info på kommunens hemmsida.
    Några tips?
    Jag vill helst att vi ska ta itu med mobbningen men det vill inte hon.

• Svar på tråden Hur byter man skola??
  • Diwa

klart hon inte vill

hon har ju ingen aning om vad det innebär

begär EVK (elevvärdskonferens) med skolan så att de "fixar" det här
    byter hon skola riskerar hon ju att ändå hamna i samma situation

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • 3 Gullungar

har varit kontakt med skolan om mobbningen tidigare men det verkar tydligen inte hjälpa. Tyvärr så är det elever som går i högstadiet som mobbar. Fega j-lvar som går på mindre. Blir så less.
    Jag ska ta kontakt med skolan och få se vad de säger men min dotter är bestämd nu. Hon vill inte går kvar.

• Carola Carro

De är så tråkigt.. De är alltid offren som får flytta på sig och inte mobbarna.. Man blir sååå ledsen

• Puls

Om det finns plats på skolan hon vill gå i, så är det upp till vårdnadshavarna att avgöra.
    Ni har rätt att sätta henne i den skola ni väljer.

Jag skulle inte ha stannat och kämpat, det brukar ta lång tid att ordna upp om det ens går och under tiden är det din dotter som får ta smällen.

Varmt lycka till.

• 3 Gullungar

Men hur gör man om det är reseväg? Är det skolan som står för transporten eller föräldrarna?
    Jag och dotterns pappa är separerade och bor ganska långt ifrån varandra. Måste han skriva på papper. Då när vi flyttade hit så skrev bara jag på papprena om skolan och det är fortfarande bara jag som gör det. Skolan har inte begärt att pappan ska sje´riva på något.

• zweedsmeisje

det kan vara olika i olika kommuner.. du får fritt välja skola, men här får du själv stå för resorna ifall inte skolan ligger i ditt upptagningsområde. Men om det går till exempel en buss till den andra skolan och det finns plats på bussen så kan man prata med skolan/bussbolag om att få åka med.

• 3 Gullungar

det är ju bra och veta. Men måste den nuvarande skolan godkänna bytet eller?
    Vem ska man ta kontakt med om man vill byta skola?
    Jag hoppas att dottern låter oss ta i tu med mobbningen så hon kan gå kvar i denna skola. Nu har hon bara ca 5 min till skolan annas kommer hon få minst 10 min resa+promnad till skolan.

• Diwa
    3 Gullungar skrev 2009-01-19 08:26:03 följande:
    det är ju bra och veta. Men måste den nuvarande skolan godkänna bytet eller?Vem ska man ta kontakt med om man vill byta skola?Jag hoppas att dottern låter oss ta i tu med mobbningen så hon kan gå kvar i denna skola. Nu har hon bara ca 5 min till skolan annas kommer hon få minst 10 min resa+promnad till skolan.
    DU ska ta beslutet att ta upp det med skolan inte dottern
    hur kna du lägga över det ansvaret på henne?

Hon mår jättedåligt och har ingen aning om hur hon ska lösa det här.
    Hon kan inte veta vilka lösningar som finns, och inte du heller förrän ni pratat med skolan.
    att prata med skolan innebär inte att hon ska stå upp i klassen och peka ut sina mobbare

börja med att ringa hennes lärare och be om ett enskilt samtal bara ni föräldrar och läraren
    sen är det evk och först efter det bestäms vilka insatser som ska göras

ingen som är mobbad vill ta upp det i skolan, rädslan finns ju för att det blir värre.
    och det är där du måste vara den vuxna och gå in och stampa ner foten

Mobbning får inte förekomma, mobbning är inte bara slag och våld
    varje skola med självaktning har ett mobbningsteam som går in omedelbart när de får indikationer om mobbning.

men som sagt din dotter har inget ansvar för att ta tag i den här situationen, det har du som förälder, och i förlängningen även föräldrarna till den eller de som mobbar din dotter samt skolans personal.
  • Jessa med 3

Du har nog inte rätt att välja en skola som ligger i en annan kommun, tror jag.

Av erfarenhet kan jag säga att det aldrig är en bra idé att fly problemen - då har de en tendens att följa en genom livet. När man har jobbat med saken och det ändå känns som en bra idé att byta skola, DÅ kan det vara en bra lösning.

• Puls

Jodå, det gjorde vi, böt till en annan kommun.

Vi fick beskedet att båda föräldrarna måste skriva på.
    Jag och pappan är också skilda.
    Men först gick vår dotter på prov en termin, (som "utlånad") innan vi gjorde något definitivt.

Det är ung. 2,5 mil till den skolan och när jag ringde den som har hand om skolskjutsarna fick jag beskedet att i och med att det var på föräldrarnas intinativ, fick vi själva ordna skjutsen, så en period körde jag henne fram och tillbaka.
    Sen grep den skolans rektor in och hade pratat med samma person, så då fick vi plötsligt skolskjuts via taxi som hämtade och lämnade henne vid dörren.
    Perfekt.

• 3 Gullungar

Jag har pratat med skolan var av min dotter blev fly förbannad på mig. Hon har inte ansvaret mer än att tala om för oss vuxna när det händer. Vilket hon inte gör. Om jag som förälder inte vet hur det är i skolan utan får hör att det är bra och de gånger jag får höra att det skett mobbning så ringer jag till läraren och pratar. Men det innebär att min dotter vill lösa problemet med mobbningen. Hur man än försöker så är det faktiskt upp till min dotter och berätta att hon blivit mobbad annars kan vi ju inte veta.
    Ringde idag till läraren och pratade om att nu har hon nämt att hon vill byta skola. Läraren skulle kolla upp med rekton och nämna att det är mest högstadiet som mobbar. Min dotter går i 4:an. Vi har pratat mycket om detta med läraren men det är svårt eftersom min dotter ser inte de som slänger glåpord efter henne. Har kämpat med detta till och från ett tag. Likadant var det med min son. Det blev bättre när han kom till högstadiet. Där tog det tag på ett annat sätt.
    Mina barn har aldrig behövt ha ansvaret för att mobbningen ska sluta. Så mycket jag har ringt till lärarna och det inte har hjälpt mer än för stunden.

Diwa skrev 2009-01-19 11:40:39 följande:
    DU ska ta beslutet att ta upp det med skolan inte dotternhur kna du lägga över det ansvaret på henne?Hon mår jättedåligt och har ingen aning om hur hon ska lösa det här.Hon kan inte veta vilka lösningar som finns, och inte du heller förrän ni pratat med skolan.att prata med skolan innebär inte att hon ska stå upp i klassen och peka ut sina mobbarebörja med att ringa hennes lärare och be om ett enskilt samtal bara ni föräldrar och lärarensen är det evk och först efter det bestäms vilka insatser som ska göras ingen som är mobbad vill ta upp det i skolan, rädslan finns ju för att det blir värre.och det är där du måste vara den vuxna och gå in och stampa ner fotenMobbning får inte förekomma, mobbning är inte bara slag och våldvarje skola med självaktning har ett mobbningsteam som går in omedelbart när de får indikationer om mobbning.men som sagt din dotter har inget ansvar för att ta tag i den här situationen, det har du som förälder, och i förlängningen även föräldrarna till den eller de som mobbar din dotter samt skolans personal.
  • Diwa
    3 Gullungar skrev 2009-01-19 16:22:19 följande:
    Jag har pratat med skolan var av min dotter blev fly förbannad på mig. Hon har inte ansvaret mer än att tala om för oss vuxna när det händer. Vilket hon inte gör. Om jag som förälder inte vet hur det är i skolan utan får hör att det är bra och de gånger jag får höra att det skett mobbning så ringer jag till läraren och pratar. Men det innebär att min dotter vill lösa problemet med mobbningen. Hur man än försöker så är det faktiskt upp till min dotter och berätta att hon blivit mobbad annars kan vi ju inte veta.Ringde idag till läraren och pratade om att nu har hon nämt att hon vill byta skola. Läraren skulle kolla upp med rekton och nämna att det är mest högstadiet som mobbar. Min dotter går i 4:an. Vi har pratat mycket om detta med läraren men det är svårt eftersom min dotter ser inte de som slänger glåpord efter henne. Har kämpat med detta till och från ett tag. Likadant var det med min son. Det blev bättre när han kom till högstadiet. Där tog det tag på ett annat sätt.Mina barn har aldrig behövt ha ansvaret för att mobbningen ska sluta. Så mycket jag har ringt till lärarna och det inte har hjälpt mer än för stunden.
    jobbigt

men låt inte lärarna komma undan...
    har ni fått EVK?
    de är skyldiga att ordna det om ni begär det och där måste de skriva papper på hur situationen ska lösas

måste hon byta skola till en så långt bort om hon ska byta skola?
  • 3 Gullungar

Nä vi har inte fått det.
    Tyvärr bor vi i ett samhälle som bara har två skolor och de slås ihop i 6:an så hun kommer inte undan så länge i så fall.
    Jag och läraren skulle höras av under veckan så får vi se vad de kommer fram till. Men tyvärr så är min dotter väldigt envis och hon har sagt att hon vill byta skola så vi få se vad som händer.

Diwa skrev 2009-01-19 16:25:20 följande:
    jobbigtmen låt inte lärarna komma undan...har ni fått EVK?de är skyldiga att ordna det om ni begär det och där måste de skriva papper på hur situationen ska lösasmåste hon byta skola till en så långt bort om hon ska byta skola?
  • 3 Gullungar

En undran.. Ska man prata med rekton på den tänkta skolasn eller vem ska man prata med? Någon som vet??

• Beston

Det värsta är att alla vet när man byter skolan så blir det inte bättre utan de nya fröknarna börjar med upprepade snack att ja hen hade samma problem i föra skolan också, men det ännu värsta är att skolsystemet vet inte om så mycket bekymmer som barn har speciellt när de blir mobbade eller byter skola  

• nnnnnnnn
    3 Gullungar skrev 2009-01-21 09:50:10 följande:
    En undran.. Ska man prata med rekton på den tänkta skolasn eller vem ska man prata med? Någon som vet??
    Ring rektorn. Denne vet säkert hur du går tillväga.
  • korfu08

Vår dotter bytte skola tilll fyran till profilskola och trivdes inte alls i sin gamla skola i hemkommunen och stormtrivs i nya skolan både med elever och lärare och har också blivit mycket bättre i alla ämnen. Det var inte svårt att byta skola i en annan kommun. Det bästa vi gjort att byta skola åt dottern.

Svar på tråden Hur byter man skola??