• Svartfot

Kan inte säga R

Vår son fyller 6 i slutet av juli och han kan fortfarande inte säga R.
    Det blir ju en massa ord som blir fel, han säger oftast L istället.

Jag har inte tyckte det varit ett så strot problem och gör kanske inte fortfarande heller.
    Men jag vill ju att han ska kunna säga det när han börjar i skolan.
    På dagis tycker dom att vi ska kolla det, så jag har fått tid till BVC om en månad.

Men jag är rädd att vi ska göra honom mer uppmärksam på att han inte pratar riktigt, nu vet han det men bryr sig inte så mycket, men han vill ju däremot själv lära sig säga R.
    Han försöker, men när det inte går vill han inte mer.

Är det någon som har något tips på hur man ska kunna lära dom säga R?
    Någon som haft en snart 6 åring som inte kunnat säga R och hur gick det sedan?

ღMalte ღWilmaღ
  • Svar på tråden Kan inte säga R
  • Svartfot

Har haft lite träning idag, med hjälp av länken som jag fick av "skydiver".

Han hör skillnaden och förstår den, men tungan fixar inte att göra rätt
    Han försökte så mycket, men sen när han skulle berätta för pappa ikväll vad han tränat på så fattade inte pappan ett smack. Vadå L-L-L-L?

Men jag tycker nog att han fick till det lite bättre än inna, ska ge det en stund varje dag nu.
    Tills han tröttnar, det var ju inget kul direkt.

ღMalte ღWilmaღ
  • bebben Elias mamma

Min pojke kan heller inte säga r, han är 4 år men bvc tanten tyckte ändå att en logoped skulle ge oss övningar. Vi kom till logopeden och hon hade ett lejon som skulle grrrr på de andra djuren. Han fixade inte det och sa gjjjj, hon sa att det inte var riktigt moget hos honom än, det är ett svårt uttal som kommer sist. Men i vissa ord hade han ibland som traska och trosa. Det hade jag inte tänkt på ens. Hon sa iallfall att jag inte skulle tvinga fram det utan bara betona r:et tydligt när jag pratar och upprepa sonens meningar fast med uttalat r.

• Rez
    deac skrev 2009-01-19 19:19:37 följande:
    Ett tips som jag läste i en alfabetsbok för barn (som jag inte kommer ihåg vad den heter) för att lära sig säga R var att träna på att säga: Tidipp, Tadapp, Tadull. Säg det långsamt först flera gånger och sedan fortare och fortare. Tillslut blir det Tripp, trapp, trull av bara farten! Kan vara något att prova!
    Ha ha, fantastiskt.. satt och surfade runt lite på just "R-problematiken" som även vi har med äldsta som är 4 1/2 nu och hittade det här.. tänkte asch det här provar vi nu på kvällen när hon ändå sitter i sängen och bygger lego..
    Pratade lite och frågade om hon ville försöka med Tidippen och co...
    hon struntade då helt i Tidipp utan körde på med absolut bästa rullande R:et man kunnat höra:Tripp Trapp Trull på första meningen!
    Vi bara skrattade av förvåning och hon hoppade av lycka i sängen..Japp så var vi av med det problemet då Enkel match
  • Bananbi

Nu är det ju så att jag är tolv, från Stockholmstrakten och kan fortfarande inte säga r. Det märks inte mitt i en mening då jag pratar fort och hoppar över R:et, men i långa tungspets r så blir det knäppt. Kände mig förnedrad då vi i förskolan skulle säga långa tungspets r

• KameliaDamen

Kolla tungbandet om ni inte redan gjort det. Förskolan var lite orolig för min son 4,5 för att han inte kunde säga r ordentligt. När jag berättade att han hade kort tungband så var de inte oroliga längre. Hade själv kort tungband när jag var liten och fick gå hos talpedagog. När de började prata om att "klippa" tungbandet så tränade jag som 17 och kunde till slut säga r med rullande tunga. När man har kort tungband når inte tungan tillräckligt långt upp i gomen för att kunna rulla men med lite träning töjer man lite på det så att det når. Har nämt detta för BVC men hon tyckte att vi skulle avvakta men om han inte kan säga r när han ska börja skolan så vill de klippa tungbandet. Ett litet ingrepp som gör att tungan blir lite längre.
    Lycka till!

• cosinus

Min äldsta sa inte R när hon började sexårs, hon sa J ist.

Vi fick efter någon månad frågan av fröknarna om de fick låta en logoped lyssna på henne och det fick de såklart. Logopeden bedömde att det skulle komma av sig självt och det gjorde det också innan sexårs var slut.

Nu är hon 9 och kan ff slarva ibland speciellt om hon pratar med vår treåring men hon kan ju och pratar oftast rätt och har så gjort hela lågstadiet.

BVC var helt obekymrade när hon var 5.5 och sa att just R har de väldigt lång tid på sig att få till utan att något är konstigt.

• Sommarlöv
    leende guldbruna skrev 2009-01-19 21:43:54 följande:
    min son är 8,5 och han säger r som en amerikan-låter skitkul.Var fakt idag som jag reflekterade om att de inte sagt ngt i skolan om det.de har ju högläsning å så.ska fråga....hane själv medveten om det men det verkar inte störa honom.
    Lustigt! Min son säger inte heller svenska r så bra. Det blir J istället. Han är dock väldigt intresserad av att lära sig engelska ord hela tiden, och många av de orden uttalar han klockrent. De engelska r:en har han inga problem med...Fast som hallänning, så tycker jag R dessutom är en överskattad bokstav....kan knappt säga den korrekt jag heller, för det är många som säger R nere i halsen söder om Varberg.  
  • Christine12

Jag är 12 år o kan inte säga "R" en i klassen skämtar om det ibland "snälla hjälp" vad ska jag göra?

• Bibbidi

Jag hade exakt samma problem när jag var liten. Har för mig att mina föräldrar tog med mig till en talpedagog. Lärde mig det ganska snabbt där. 

• Bibbidi
    Christine12 skrev 2017-07-11 21:06:07 följande:

Jag är 12 år o kan inte säga "R" en i klassen skämtar om det ibland "snälla hjälp" vad ska jag göra?

Ops gammal tråd. Men mitt svar kan ju ges även till dig. Kommunerna har talpedagoger anställda, många jobbar inom skolan med en del även på tex sjukhus (ex på  logopedkliniker). Du (dina föräldrar) kan ringa och höra antingen med din kommun, eller din närmaste vårdcentral/sjukhus ifall de har någon som du kan boka in dig hos. Dina föräldrar kan fixa det åt dig.

Hoppas det löser sig.{#emotions_dlg.flower}
  • Starlights

Jag jobbar på skola, och har elever som ska börja 2a klass till hösten som fortfarande inte kan säga R. Så att vara 6 år och inte kunna uttala R ser jag inte som ovanligt eller något stort problem. Om man fortfarande har svårt med uttalet efter någon termin i skolan brukar man få hjälp av logoped. Logopeden kommer till skolan och har lite extra lektion med de elever som har behov av extra stöd i uttal eller språkträning. Pedagogerna på skolan kan hjälpa med kontakten med logopeden. Eleverna ser inte det som något konstigt, det är ju oftast flera i klassen som kanske läser svenska som andraspråk, hemspråksundervisning eller får lite extra stöd i matematik osv. Så om man som vuxen inte gör någon stor grej av det brukar inte barnen heller bry sig om det. :) 

• annabellelee
    SuPe76 skrev 2009-01-20 19:56:30 följande:

jag har en liten fråga här, om just r. inte helt relevant till ts, men jag kom på det nu. jag har flyttat ner till skåne från mellansverige, och jag pratar med rullande r, härnere skorras det fram. då jag har sagt här att om man inte kunde säga r utan "ej" fick man gå hos talpedagog. de tittar konstigt på mig, då det talfelet inte verkar finnas på skånska. är det så, att en skåning inte har ngt ljud som anses felaktigt? är hela skånskan ett stort talfel? (sista meningen var skoj, men det andra vill jag ha lite svar på från ngn som vet)

Nu blir jag helt ot: Jag förstår inte din fråga om "ej", men din sista fråga är faktiskt rimlig. Tungspetsen -r är den ursprungliga uttalsformen, som användes i alla indoeuropeiska språk, dvs över större delen av Europa.

Sedan kom tungrots-r på 1600- talet och blev en modegrej som spred sig från Frankrike över Nordeuropa. Folk ändrade alltså sitt uttal av r för att verka moderna och "inne". Uttalet spred sig ej till Sydeuropa som har kvar det ursprungliga r:et.I glesbefolkade områden som norra Sverige, Österrikes berg osv spred den sig inte heller. Där finns tungspets-r kvar.

Frågan är varför tungrots-r blev så populärt att folk bytte ut sitt uttal av r, och ingen vet det, men en teori är faktiskt att det var någon inflytelserik person nära Frankrikes kung som hade ett talfel och bara kunde sköta fram r, och att folk tyckte det lät så snyggt att de lade sig till med det. I så fall härmar halva Europa en fransk snubbes talfel...
  • Geminis

Be om remiss till logoped. Jag kunde inte säga R när jag var runt 5 år men efter två besök hos logopeden var det inga problem. Bättre att du tar itu med det innan han blir retad (gliringar från kompisar får han säkert redan).

Lät bara vara kul för honom att lära sig!

Svar på tråden Kan inte säga R