Inlägg från: Svartfot |Visa alla inlägg
  • Svartfot

Kan inte säga R

Vår son fyller 6 i slutet av juli och han kan fortfarande inte säga R.
    Det blir ju en massa ord som blir fel, han säger oftast L istället.

Jag har inte tyckte det varit ett så strot problem och gör kanske inte fortfarande heller.
    Men jag vill ju att han ska kunna säga det när han börjar i skolan.
    På dagis tycker dom att vi ska kolla det, så jag har fått tid till BVC om en månad.

Men jag är rädd att vi ska göra honom mer uppmärksam på att han inte pratar riktigt, nu vet han det men bryr sig inte så mycket, men han vill ju däremot själv lära sig säga R.
    Han försöker, men när det inte går vill han inte mer.

Är det någon som har något tips på hur man ska kunna lära dom säga R?
    Någon som haft en snart 6 åring som inte kunnat säga R och hur gick det sedan?

ღMalte ღWilmaღ
  • Svar på tråden Kan inte säga R
  • Svartfot

Någon som vet?

ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot

Tack för tipsen.

ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot
    deac skrev 2009-01-19 19:19:37 följande:
    Ett tips som jag läste i en alfabetsbok för barn (som jag inte kommer ihåg vad den heter) för att lära sig säga R var att träna på att säga: Tidipp, Tadapp, Tadull. Säg det långsamt först flera gånger och sedan fortare och fortare. Tillslut blir det Tripp, trapp, trull av bara farten! Kan vara något att prova!
    Ahh, ska absolut testa det
    ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot
    TigerLinn skrev 2009-01-19 21:39:34 följande:
    lite OT kanske men alla kan inte lära sig säga R heller. min sambo snart 33 år kan än i dag inte säga R inget som man störs av jag har max 10 gånger under vårat förhållande märkt detta fast jag vet om det. och ingen aom anmärker eller frågar om det heller. fast jag har både R i mitt för och efternamn så går de bra. vill bara säga de.
    Men vad säger han för ljud istället?
    Eller bara hoppar han över det?
    ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot
    pigglet skrev 2009-01-19 22:04:45 följande:
    Vår äldsta lärde sig säga r i höstas, då var hon drygt 6 år. Ingen verkade tycka att det var något att "ta tag i", varken på bvc eller förskola. Förskolan tog, efter min påtryckning, kontakt med talpedagog. Hon gav dem ett par övningar, men sedan slutad dottern på förskolan... Tänkte just ta upp det med läraren i förskoleklassen, när hon plötsligt säger r! Vår 4- åring, som fyller 5 i vår, säger inte heller r.
    Vet du var det var för övningar?
    ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot
    Alexa skrev 2009-01-19 22:07:51 följande:
    Vi har tränat fram R-ljudet.. Har sagt att hon skall blåsa med tungan i gommen så den fladdrar.. Fick snabbt resultat..
    Försökte lite åt det hållet igår, har tänkt så bra jag kan på hur man håller tungan och hur man faktiskt gör.

Sen bor vi i Småland och det hjälper ju kanske inte upp till ett bra R-ljud
    ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot

Vi bor i södra Småland, så jag tror det är en anledning till att han inte säger R, för vi hoppar ju själva ofta över det
    Tex. Kåv= Korv

ღMalte ღWilmaღ
  • Svartfot

Har haft lite träning idag, med hjälp av länken som jag fick av "skydiver".

Han hör skillnaden och förstår den, men tungan fixar inte att göra rätt
    Han försökte så mycket, men sen när han skulle berätta för pappa ikväll vad han tränat på så fattade inte pappan ett smack. Vadå L-L-L-L?

Men jag tycker nog att han fick till det lite bättre än inna, ska ge det en stund varje dag nu.
    Tills han tröttnar, det var ju inget kul direkt.

ღMalte ღWilmaღ
Svar på tråden Kan inte säga R