• Svartfot

Kan inte säga R

Vår son fyller 6 i slutet av juli och han kan fortfarande inte säga R.
    Det blir ju en massa ord som blir fel, han säger oftast L istället.

Jag har inte tyckte det varit ett så strot problem och gör kanske inte fortfarande heller.
    Men jag vill ju att han ska kunna säga det när han börjar i skolan.
    På dagis tycker dom att vi ska kolla det, så jag har fått tid till BVC om en månad.

Men jag är rädd att vi ska göra honom mer uppmärksam på att han inte pratar riktigt, nu vet han det men bryr sig inte så mycket, men han vill ju däremot själv lära sig säga R.
    Han försöker, men när det inte går vill han inte mer.

Är det någon som har något tips på hur man ska kunna lära dom säga R?
    Någon som haft en snart 6 åring som inte kunnat säga R och hur gick det sedan?

ღMalte ღWilmaღ
  • Svar på tråden Kan inte säga R
  • Svartfot

Någon som vet?

ღMalte ღWilmaღ
  • strojes

Ring till bvc och be att de skickar en remiss till en logoped. Det kan vara lång väntan på att få tid hos en logoped därför kanske du ska ringa imorgon så att bvc kan skicka iväg en remiss på en gång.

• strojes

Några länktips:
    www1.vgregion.se/blom
    www.sprakenshus-umas.se

Några boktips:
    "Barn utvecklar sitt språk", Bjar o Liberg
    "Ett rikt språk", Segnestam o Westerlund
    "Vägen till språket", Monica Centerheim Jogeroth (inte hundra på stavningen av hennes namn)
    Böckerna går säkert att låna på biblioteket och där finns säkert mer bra litteratur om barns talutveckling.

• Svartfot

Tack för tipsen.

ღMalte ღWilmaღ
  • deac

Ett tips som jag läste i en alfabetsbok för barn (som jag inte kommer ihåg vad den heter) för att lära sig säga R var att träna på att säga:
    Tidipp,
    Tadapp,
    Tadull.
    Säg det långsamt först flera gånger och sedan fortare och fortare. Tillslut blir det Tripp, trapp, trull av bara farten!

Kan vara något att prova!

• Svartfot
    deac skrev 2009-01-19 19:19:37 följande:
    Ett tips som jag läste i en alfabetsbok för barn (som jag inte kommer ihåg vad den heter) för att lära sig säga R var att träna på att säga: Tidipp, Tadapp, Tadull. Säg det långsamt först flera gånger och sedan fortare och fortare. Tillslut blir det Tripp, trapp, trull av bara farten! Kan vara något att prova!
    Ahh, ska absolut testa det
    ღMalte ღWilmaღ
  • Quiet thoughts

Vår dotter är 5 och går hos logoped eftersom hon pratar ganska så illa
    Det är ju tråkigt men viktigt att få ordning på det nu.
    Dessutom säger logopeden att hon pratar ovanligt. Hon förklarade nog hur. Lät nästans som om vår dotter är underlig och inte kan prata alls.
    Nu har denne skickat ännu en remiss till nån anna taltant som ambukerar omkring och leker fram talet på något vis.
    Förhoppningsvis rättar det till sig.

• TigerLinn

lite OT kanske men alla kan inte lära sig säga R heller.
    min sambo snart 33 år kan än i dag inte säga R inget som man störs av jag har max 10 gånger under vårat förhållande märkt detta fast jag vet om det. och ingen aom anmärker eller frågar om det heller.

fast jag har både R i mitt för och efternamn så går de bra.
    vill bara säga de.

• Quiet thoughts
    TigerLinn skrev 2009-01-19 21:39:34 följande:
    lite OT kanske men alla kan inte lära sig säga R heller.min sambo snart 33 år kan än i dag inte säga R inget som man störs av jag har max 10 gånger under vårat förhållande märkt detta fast jag vet om det. och ingen aom anmärker eller frågar om det heller.fast jag har både R i mitt för och efternamn så går de bra.vill bara säga de.
    Jag har svårt för S igen.

Endel har påpekat det och det är pinsamt När man är nästans 30.

Annars pratar jag relativt bra
  • Svartfot
    TigerLinn skrev 2009-01-19 21:39:34 följande:
    lite OT kanske men alla kan inte lära sig säga R heller. min sambo snart 33 år kan än i dag inte säga R inget som man störs av jag har max 10 gånger under vårat förhållande märkt detta fast jag vet om det. och ingen aom anmärker eller frågar om det heller. fast jag har både R i mitt för och efternamn så går de bra. vill bara säga de.
    Men vad säger han för ljud istället?
    Eller bara hoppar han över det?
    ღMalte ღWilmaღ
Svar på tråden Kan inte säga R