• Veravip

    Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?

    Jag har fått kateter efter min förlossning i söndags. Idag är det fredag och jag var på sjukhuset för att ta bort den igen ett tag och försöka kissa. Det gick inte. Har nödighetskänsla och så, det är bara det att inget kommer ut.

    Jag är ganska svullen och har rätt många stygn efter förlossningen så de tror att det kanske är därför.

    Nu har jag fått en ny tid på måndag, då har det gått en vecka..

    Känner mig deppig och det lägger sordi på lyckokänslan att ha sin förstfödda hemma.

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid tog det innan ni kunde kissa själva?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 21:19
    Någon som gått mer än en vecka med kateter? Hur gjorde ni för att komma igång igen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 22:11
    ÄNTLIGEN!!! 5 veckor efter förlossningen har jag äntligen börjat kunna kissa lite själv igen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 14:01
    Såg att en anonym tjej här på fl hade råkat ut för samma sak och uppdaterar den här gamla tråden så att hon kan få läsa alla goda råd jag fick!

  • Svar på tråden Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?
  • Luddvar

    Hade du kateter hela veckan? Varför? Jag har haft kateter två gånger vid förlossning och de har tagit bort den dagen efter då bebisarna kom på natten.

  • poik07

    Prova att dricka mycket vatten...

    Jag har aldrig hört att man har den i så länge som du hade jag har haft det 2 ggr. 24h och 48h tror jag att det var. Senast var det flera timmar innan det kom igång. Som du säger man känner sig kissnödig , men det kommer bara inte.

    Tror du ska försöka att inte oroa dig. Drick mycket. Och slappna av.

    Om du är orolig, ring sjukvårdsrådgivningen och prata med dem.

    Grattis till er nya familjemedlem.

  • Veravip
    Svar på #1
    Nä, de tog bort den dagen efter, då kunde jag inte kissa så de satte in den igen. Sen tömde de mig på tisdagen 3 ggr för att försöka få igång det, utan resultat så katetern sattes in igen och fick sitta kvar tills idag (fredag).

    Det är tydligen så att om de tömmer en på mer än en liter vätska så skall katetern sitta kvar i 3 dagar. Jag har legat precis runt det varje tömning.
  • Flisan79

    Veravip skrev 2009-01-16 22:44:38 följande:


    Svar på #1Nä, de tog bort den dagen efter, då kunde jag inte kissa så de satte in den igen. Sen tömde de mig på tisdagen 3 ggr för att försöka få igång det, utan resultat så katetern sattes in igen och fick sitta kvar tills idag (fredag).Det är tydligen så att om de tömmer en på mer än en liter vätska så skall katetern sitta kvar i 3 dagar. Jag har legat precis runt det varje tömning.
    Jag hade det pga av att jag fick så ont när jsg kissade. Min stygn sprack upp 2 ggr så tillslut fick jag självläka men min ena blygläpp (ursäkta ingående info) var helt av så det var ett stort öppet sår och kiss svider ju som s**an. Hade den först 2 dagar, åkte in, provade kissa, kunde inte, de satte tillbaka den ca 2 dagar igen. Sen fick jag inte ha den mer då de sa att jag kunde få som du nu har. Svårt att få ut själva kisset. Det här kanske inte hjälper dig så mycket men förstår deppkänslan. Fick efter katetern använda bedövningssalva och gråta en skvätt varje gång jag var på toa. Efter 3 veckor var det OK.

    Lycka till. Det löser sig tillslut.
  • Cia o krabaten

    Snittade sbåda gångerna och då tog de katetern inom ett dygn båda gångerna och jag kom igång direkt med att kissa.
    Ett tips är att kissa i duschen, det gör inte lika ont fick jag lära mig. LIte bökigt att duscha varje gång bara

  • Lollipopa

    Jag hade min kateter i tre dygn innan den togs bort och sen tog det kanske ett par timmar innan jag kunde kissa. Fast jag hällde i mig vätska för att kunna gå på toaletten. Se till att ha lugn och ro när du går på toan, rinnande vatten eller ta en dusch. Kan hänga upp sig om man tänker för mycket på det. Lycka till. Kram

  • maribel

    haft kateter 3dagar vid båda förlossningarna men mycket besvär länge efteråt. Tog säkert 3v innan det slutade att spänna,svida när jag kissade och jag äntligen började känna när det var dags att tömma blåsan. Håll ut det kommer bli bättre.

  • Veravip

    Tack för alla svar och goda råd! Känns mycket bättre idag. På måndag blir det raka vägen in i duschen o sen stannar jag där tills jag kissat...

    Idag har jag iallafall lite mer känsel i bäckenbotten och försöker göra knipövningar då och då. Det måste ju hjälpa till, eller?

  • miss parker

    Hej! Jag fick ha kateter i 3 veckor efter min förlossning.
    Sedan fick jag tappa mig själv i 1 vecka. Jag var helt knäckt!
    Svåra förlossningar kan resultera i att blåsan tar rätt mycket stryk. Då behöver den avlastning för att få hämta sig lite.
    Det blir bättre även om man inte tror det när man är mitt uppe i det. Men det blev bra till slut.

  • Tjatte

    Drick mycket vatten, helst med citron i! Citronen hjälper till att förebygga infektioner. Hoppas duschentrixet funkar.

Svar på tråden Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?