• Veravip

Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?

Jag har fått kateter efter min förlossning i söndags. Idag är det fredag och jag var på sjukhuset för att ta bort den igen ett tag och försöka kissa. Det gick inte. Har nödighetskänsla och så, det är bara det att inget kommer ut.

Jag är ganska svullen och har rätt många stygn efter förlossningen så de tror att det kanske är därför.

Nu har jag fått en ny tid på måndag, då har det gått en vecka..

Känner mig deppig och det lägger sordi på lyckokänslan att ha sin förstfödda hemma.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid tog det innan ni kunde kissa själva?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 21:19
    Någon som gått mer än en vecka med kateter? Hur gjorde ni för att komma igång igen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 22:11
    ÄNTLIGEN!!! 5 veckor efter förlossningen har jag äntligen börjat kunna kissa lite själv igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 14:01
    Såg att en anonym tjej här på fl hade råkat ut för samma sak och uppdaterar den här gamla tråden så att hon kan få läsa alla goda råd jag fick!

• Svar på tråden Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?
  • Tindra02

Du kan även köpa tranbärsjuice.
    Det ska vara så surt som möjligt och drick det...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Veravip

Tack för alla goda råd!

Var på sjukhuset idag och tog bort katetern. Åkte hem och gjorde allt för att kissa, ingenting fungerade. Så det blev att åka in igen och sätta tillbaks katetern. Så ledsen!

Miss parker: berätta gärna mer om hur du hade det! Testade du att ta bort katern några ggr eller fick den sitta i hela tiden?

• maxlis

jag fick ett tips på bb när jag hade svårt för att få igång kisseriet. Stå på huk över toaletten/eller i duschen. Smågunga upp och ner (ungefär som när man skakar av sig efter att ha kissat i skogen). Slå/knacka samtidigt lätt på blåsan. Funkade för mig i alla fall och jag slapp katetern. Fick hålla på med detta gungande/knackande ett par veckor innan allt blev som vanligt igen. Lycka till!

• J Anttila

Jag började långsamt i duchen. Men fick tillslut en bedövningsmedel som gjorde att jag kunde slapna av, jag var så bedövad att jag inte kände att jag kissade. Det var helt enkelt så att jag var så bered på att det skulle gör ont. Fast jag verkligen VISSTE att det bara sved lite så blockerade jag.
    Men bedövningsmedlet och att spola med ljummet vatten i duchen funkade på mig.

• Trassel82

Åh förstår precis hur du känner dig. Fick ha kateter i 4dagar efter min förlossning. Låg dock kvar på BB undertiden. När jag väl skulle få ta bort den var jag så nervös eftersom de sagt att de var tvungna sätta tillbaka den om jag inte kissade si å så mycket. Så fick kissa i en behållare tre timmar efter att de tagit bort den. Under de tre timmarna hällde jag bokstavligt talat i mig hur mycket vatten som helst. Som tur var klarade jag av "provet" och fick åka hem utan kateter. Men man känner sig fruktansvärt nedstämd när man har den...hua. Lycka till å hoppas snart du blir av med den!!

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Lukas 5 mars 2008 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MammaTillNeoh

Jag hade min kateter i en vecka. Jag ville ha bort den på natten efter förlossningen men när jag skulle kissa så kom det bara två droppar typ,, så de fick sätta dit den igen. Efter en vecka så gick det men det sved som sjutton! Men guuud så skönt det var! hehe

Jag såg seriöst ut som ett korvbröd där nere så blåsan var liksom ihopklämp ungefär och kunde inte komma igenom något kiss då... Usch vad dåligt jag mådde men såå bra jag mådde när den försvann!

• Veravip

MammaTillNeoh skrev 2009-01-19 23:17:44 följande:

Jag hade min kateter i en vecka. Jag ville ha bort den på natten efter förlossningen men när jag skulle kissa så kom det bara två droppar typ,, så de fick sätta dit den igen. Efter en vecka så gick det men det sved som sjutton! Men guuud så skönt det var! heheJag såg seriöst ut som ett korvbröd där nere så blåsan var liksom ihopklämp ungefär och kunde inte komma igenom något kiss då... Usch vad dåligt jag mådde men såå bra jag mådde när den försvann!
    Tog de ut din kateter ngn gång under veckan eller hade du den konstant? Hur gjorde du för att kissa? Förstår att var skönt, längtar.
  • MammaTillNeoh

Veravip skrev 2009-01-20 16:51:02 följande:

MammaTillNeoh skrev 2009-01-19 23:17:44 följande:
    Tog de ut din kateter ngn gång under veckan eller hade du den konstant? Hur gjorde du för att kissa? Förstår att var skönt, längtar.
    Nej, de tog bara ut den på natten på bb men sedan fick de sätta in den igen eftersom jag var så svullen fortfarande.
    Så jag hade den helt i en vecka.. Det var såå jobbigt och obehagligt... Så bökigt att duscha med den,, också om man råkades tappa den när man skulle duscha, alltså att den slant ur handen så kände man ju det.. Usch vad obehagligt det var.
    Jag hade druckit massa massa vatten och sedan var jag jättekissnödig redan innan de hade tagit bort katetern, sedan när de tog bort den så skulle vi gå och fika jag och mamma och sonen, också skulle vi komma tillbaka sen för att visa att ja kunde kissa.. Men jag fick gå på toa redan innan vi gick ner och fika, och det kom massa kiss! Men AJ så ont det gjorde :( Det sved något fruktansvärt i såren efter förlossningen....
  • Schrewelius85

min togs bort dagen efter o kissa efter ett par timmar. vet inte om du fått tipset men skriver de iaf: prova att ställa dig i en varm dusch o slappna av med varmt vatten på magen o prova att kissa.

Veravip skrev 2009-01-16 22:36:42 följande:
    Jag har fått kateter efter min förlossning i söndags. Idag är det fredag och jag var på sjukhuset för att ta bort den igen ett tag och försöka kissa. Det gick inte. Har nödighetskänsla och så, det är bara det att inget kommer ut.Jag är ganska svullen och har rätt många stygn efter förlossningen så de tror att det kanske är därför. Nu har jag fått en ny tid på måndag, då har det gått en vecka.. Känner mig deppig och det lägger sordi på lyckokänslan att ha sin förstfödda hemma.Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid tog det innan ni kunde kissa själva?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 21:19Någon som gått mer än en vecka med kateter? Hur gjorde ni för att komma igång igen?
  • Veravip

Näe, det gick inte vägen idag heller...Har testat alla tips men inget funkar. Men nu fick jag iallafall träffa en urolog som var jättegullig och kompetent!
    Från och med idag slipper jag katetern men måste tappa mig själv på urin. Låter läskigt men enl urologen är det ngt tom 4-åringar kan göra själva!
    Skall tömma var 4e timma. Såååå skönt att slippa den där jäkla påsen!! Nu kan jag ju gå och "provkissa" när jag vill och i lugn o ro. Ingen panik, slipper ju åka in t sjukhuset om det inte skulle gå.
    Känner mig gladare än på länge!

Svar på tråden Kateter efter förlossning - hur och när kom ni igång med kisseriet?