• Daisyduck

FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?

Jag och min pojkvän kan inte komma överens om förlossningen. Jag vill ha pojkvännen samt min syster med mig, de ger mig trygghet på olika sätt. Min pojkvän tycker att förlossningen är privat och han vill inte dela första ögonblicket som nybliven pappa med henne. Om jag tar med henne på förlossningen så kommer han inte delta pga att han känner sig utanför och han kommer känna sig sårad.

Era reflektioner? Vem ska få bestämma om en sådan här viktig sak? Det är ju ingenting vi direkt kan klunsa om. Jag är ledsen över denna situation som uppstått.

• Svar på tråden FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?
  • Daisyduck

Jag tycker din idé är bra, men pojkvännen säger att "jag vill inte att hon tar upp plats, hon kan få komma sen som alla andra "normala" människor gör". Han tycker verkligen det förtar hela känslan.

Om jag var tvungen att välja, vilket jag nu är tvungen att göra, så är det givetvis min pojkvän som är prio ett. Det är bara det att jag blev ledsen över att han är oförstående inför min känsla av "dubbel" trygghet.

KakanMakan skrev 2009-01-15 20:14:43 följande:
    Svårt läge men jag skulle nog försöka göra en kompromiss att ni är tre så kanske hon kan gå ut när det börjar närma sig, så ni två får den stunden för er själva. Jag kan förstå honom också.
  • Daisyduck

Jag tycker din idé är bra, men pojkvännen säger att "jag vill inte att hon tar upp plats, hon kan få komma sen som alla andra "normala" människor gör". Han tycker verkligen det förtar hela känslan.

Om jag var tvungen att välja, vilket jag nu är tvungen att göra, så är det givetvis min pojkvän som är prio ett. Det är bara det att jag blev ledsen över att han är oförstående inför min känsla av "dubbel" trygghet.

KakanMakan skrev 2009-01-15 20:14:43 följande:
    Svårt läge men jag skulle nog försöka göra en kompromiss att ni är tre så kanske hon kan gå ut när det börjar närma sig, så ni två får den stunden för er själva. Jag kan förstå honom också.
  • Daisyduck

Tack för alla era svar.
    Arne Anka: jag behövde höra en killes perspektiv också!

• Daisyduck

SuperSecret och justina2: I ett av mina inlägg skriver jag att det är givetvis pappan som är prio ett, inget snack om saken. Frågan är således förstås redan "avgjord", jag känner mig bara lite skraj...

• Daisyduck

Absolut, här handlar det inte om någon vinnande situation. Han sa dock kategoriskt Nej! utan att jag kände att han fick förståelse för hur viktigt detta är för mig. Det örat hade han inte lust att lystna på.

ploppen skrev 2009-01-15 21:32:43 följande:
    Det viktigaste är väl att ni utan ambitioner att "vinna" en diskussion pratar med varandra hur ni båda vill att det ska vara och varför. Kan man förstå varför den andra vill ha det på ett visst sätt är det ju lättare att tillmötesgå den andras vilja.
  • Daisyduck

Jag tvingar honom absolut inte, detta har varit ett resonemang från min sida. Om Han var rädd inför förlossningen och jag insåg att detta var viktigt för honom, så ja, varför inte låta hans brorsa vara med? Varför ska jag behöva känna mig åsidosatt och otillräcklig? Det bottnar väl då snarare i min egen dåliga självkänsla?

Jag förstår honom, men jag kan inte förstå att han inte förstår mig överhuvudtaget. Det är väl det som gör mig ledsen.

planeraren skrev 2009-01-15 21:29:12 följande:
    Håller med justina2 - man kan inte tvinga sin partner att acceptera utomstående när ett barn föds. Som Arne Anka skriver också: skulle du gå med på att din partners mamma var med som HANS stöd för att han väldigt starkt kände att han behövde det? Även om du inte tyckte om tanken?
  • Daisyduck

Jag kanske ska tillägga att min syrra är sjuksköterska samt att hon har fött flera barn

• Daisyduck

Pappan ska vara med på förlossningen utan min syster. Jag förstår honom, men jag har sagt till honom (även innan denna tråd) att jag önskat att han kunde ha förstått min åsikt, eller åtminstone resonerat om den/respekterat den.

Svar på tråden FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?