whisky
Någon som delar detta fritidsintresset? :)
Någon som delar detta fritidsintresset? :)
dricker för det mesta Speyburn och tallmore dew men annar så e det väldigt rökiga whiskeysorter som hägrar
Jajjemän, är "ny" på området har druckit blended innan men testade en laphroaig när vi va på julbord med jobbet och det har jag inte ångrat :) Caol Ila är favoriten just nu. Har ni något tips om nån liknande?
Någon som provat Aberlour 12-årig som simmat i Olorosofat?
Min introduktion till single malt var när jag i jobbet bodde på the Mariott Dalmahoy Golf & Country Club utanför Edinburgh för drygt 10 år sedan. Innan dess hade jag typ druckit Grants och Queen Anne :)
När jag kom ner i baren på Mariott så hade de en brasa tänd och mysiga skinnfåtöljer. Jag skulle beställa en whisky i baren och de hade i princip alla sorter man hittar i Scotland. Jag bad bartendern välja en whisky åt mig och jag fick en Balvenie Double Wood. Jag köpte en flaska av den i taxfreen på flygplatsen när jag skulle åka hem.
Jag gillar fortfarande Balvenie men har också börjat gilla rökigare sorter.
Jag har även varit på Jamesons i Dublin och provat whisky. Dom hade en turistgrej där man fick jämför några olika irländska whiskies med skottsk single malt och amerikansk bourbon. Det sistnämnda har jag lite svårt för att dricka.
delar n
Ett tips om ni skall till Skottland och vill besöka ett destilleri. Ca två timmar bilfärd norr om Edinburgh ligger Pitlochry, en ganska liten pitoresk by. Bo någon natt på Athollpalace, www.athollpalace.com/. Lite slitet men helt ok och kostar inte speciellt mycket.
I Pitlochry ligger Skottlands minsta destilleri, Edradour. Ingen fantastiskt whisky i sig, helt ok men inte så mycket mer. Dock så får man en bra insyn om hur whiskytillverkning går till och man får gå och titta, och lukta, i hela anläggningen. De större destillerierna känns ofta lite mer turistanpassade och man får inte alltid gå runt på samma sätt.
Har inte kommit över till Islay ännu men känns som ett måste!
Var på Skye för något år sedan, lite samma känsla där.
Håller med dig om att Skottland är fantastiskt. Man känner sig alltid välkommen, fantastiskt trevliga och öppna människor, storslagen natur, underbart fiske och det går att hitta bra mat också (som inte är fritterad)
Min favorit för tillfället är Highland Park, gillar den komplexa smaken/doften..
Hakvik skrev 2009-01-22 10:56:58 följande:
ja Orknet lär det bli en resa till inom snar framtid.. (hoppas jag) så mycker mer än bara whisky där
www.whiskyinfo.se/
Jag sällar mig också till klubben, fast jag nu inte är så erfaren ännu. Islay is the shit!
någon som ska på whiskymässan i linköping?
Qonos skrev 2009-01-27 14:22:32 följande:
Gillar min Bowmore.
När det gäller blended så är Tullamore DEW en favorit.
Visste ni att namnet DEW kommer från en av de tidiga ägarna av destilleriet. Daniel E Williams
White Horse är faen en god blend - verkar bara vara så jävla svår att få tag i.
Balvenie DW var inte dum. Aberlour 12 Y som skvalpat runt i Olorosofat var inte heller så jävla dum men där föredrar jag än så länge den 15-åriga.
Jo, White Horse är rätt trevlig.
Annars är jag extremt svag för Ardbeg 17år, åsså några mer udda jag fyndade på Tysklandsbåten som faktiskt var riktigt bra:
Old Pulteney och Fettercairn.
Sen så har jag de senaste åren köpr Laphroaigs "festival-whisky" där årets var riktigt fin enligt min mening.
Jomen! Whiskey är kanon! Föredrar lite rökigare saker. favoriten är Oban. Men även den icke rökiga Balvenie är riktigt god!
När jag dricker en billig blend så blir det oftast Grants eller Famous G.