Babysim..
Har bokat in mig och Moa på en kurs i Babysim. Den startar i slutet av februari, och då är hon 5 månader (okorr). Hon föddes i v 33+4. Vad tycker ni? Det kan väl inte vara nån fara?? Ska höra med BVC vid nästa besök.
Har bokat in mig och Moa på en kurs i Babysim. Den startar i slutet av februari, och då är hon 5 månader (okorr). Hon föddes i v 33+4. Vad tycker ni? Det kan väl inte vara nån fara?? Ska höra med BVC vid nästa besök.
Vi började på babysim med V när han var 8 månader korrigerat, då behövde vi inte ha med något läkarutlåtande.. Kanske var det för att han var så pass gammal ändå?
I det baysimmet jag jobbar för säger vi att man får börja 8 veckor efter beräknad födelsedag och minst 4 kg vikt. Så hos oss hade det inte varit några problem att börja. Men det är aldrig fel att rådgöra med BVC eller läkare.
Men är Moa frisk i övrigt ska det inte finnas några hinder. Det är ju alltid du som förälder som i slutändan avgör vad du och ditt barn vill göra i vattnet. Känner man att det räcker med att bara mysa runt, då gör ni det. Vill ni testa på att dyka och utveckla det, när ni är redo, då gör ni det.
Hoppas ni får många mysiga badstunder tillsammans.
Ja, du får gärna fråga, men jag har inget svar.
Men förmodligen för att de är just "nya". Men jag ska påtala detta för styrelsen så att vi ska följa dem i fortsättningen.
Än så länge har det dock varit väldigt få (om ens några alls) som börjat simma med sina barn innan de är 3 månader, om det nu är det du syftar på, men jag antar det efter att ha läst och ser att detta skiljer.
Babysim arrangeras för små barn från ungefär två månaders ålder."
Sid 53 SoSRengoringavbassang_060512.indd
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/F589CCBD-F910-4CBF-B34A-F45672F9C347/5665/20061012.pdf
Förr trodde man att en dykreflex var nödvändig att utlösa hos barnet för att lära barn att hålla andan. Idag vet man att detta inte är nödvändigt. Tvärtom strävar man efter en medvetenhet hos barnet under inlärningen."
Dessa riktlinjer kom i december 2007
min son är 5 mån okorrigerat i slutet av feb, o de på neo rådde mig att INTE gå på babysim förrän till hösten när de börjar en ny kurs, jag hade tänkt börja i mars men de tyckte det var alldeles för tidigt... ja följer deras råd men vet ej... hoppas på en plats i höst o att han inte är för "stor" de e ju babysim...
förresten, glömde säga att min son föddes i v 29+4