• bulleiugnen84

Babysim..

Har bokat in mig och Moa på en kurs i Babysim. Den startar i slutet av februari, och då är hon 5 månader (okorr). Hon föddes i v 33+4. Vad tycker ni? Det kan väl inte vara nån fara?? Ska höra med BVC vid nästa besök.

• Svar på tråden Babysim..
  • Felicia Adrian
    Svar på #10
    okej! Ja det skall jag ta upp med dem då..
    Ja det med vikten behöver jag inte oroa mig för då hon vägde 2285 gram när hon föddes och nu 3 veckor senare väger hon 2525gram
    MuminMy skrev 2009-01-28 12:27:51 följande:
    Socialstyrelsen säger 3 månader -kanske du skulle påpeka för ditt babysim + att barn under 1500 grams födelsevikt alltid ska ha läkares utlåtande för att föreningens försäkring ska gälla.
  • cloudberry79

Vi började på babysim med V när han var 8 månader korrigerat, då behövde vi inte ha med något läkarutlåtande.. Kanske var det för att han var så pass gammal ändå?

Skillz that Killz 10k+
  • Dolphingirl

I det baysimmet jag jobbar för säger vi att man får börja 8 veckor efter beräknad födelsedag och minst 4 kg vikt. Så hos oss hade det inte varit några problem att börja. Men det är aldrig fel att rådgöra med BVC eller läkare.
    Men är Moa frisk i övrigt ska det inte finnas några hinder. Det är ju alltid du som förälder som i slutändan avgör vad du och ditt barn vill göra i vattnet. Känner man att det räcker med att bara mysa runt, då gör ni det. Vill ni testa på att dyka och utveckla det, när ni är redo, då gör ni det.

Hoppas ni får många mysiga badstunder tillsammans.

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • MuminMy
    Dolphingirl skrev 2009-01-28 18:56:04 följande:
    I det baysimmet jag jobbar för säger vi att man får börja 8 veckor efter beräknad födelsedag och minst 4 kg vikt. Så hos oss hade det inte varit några problem att börja. Men det är aldrig fel att rådgöra med BVC eller läkare. Men är Moa frisk i övrigt ska det inte finnas några hinder. Det är ju alltid du som förälder som i slutändan avgör vad du och ditt barn vill göra i vattnet. Känner man att det räcker med att bara mysa runt, då gör ni det. Vill ni testa på att dyka och utveckla det, när ni är redo, då gör ni det.Hoppas ni får många mysiga badstunder tillsammans.
    Får jag fråga varför ni inte följer socialstyrelsens nya riktlinjer?
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
  • mammasgullar
    Svar på #10
    Varför bör man prata med läkaren om barnen vägde under 1500g vid födsel?
    Nu ifrågasätter jag dig inte utan är intresserad av att veta varför.

Sonen vägde 718g vid födseln, och jag har funderat på babysim, jag vet vet inte riktigt om jag vill, Har inte pratat med läkare om det för jag har glömt bort att fråga då vi är där, och jag litar inte lika mycket på BVC som läkarna som tog han om min lilla pojk när han var som minst.
  • Dolphingirl

Ja, du får gärna fråga, men jag har inget svar.
    Men förmodligen för att de är just "nya". Men jag ska påtala detta för styrelsen så att vi ska följa dem i fortsättningen.
    Än så länge har det dock varit väldigt få (om ens några alls) som börjat simma med sina barn innan de är 3 månader, om det nu är det du syftar på, men jag antar det efter att ha läst och ser att detta skiljer.

• MuminMy
    Dolphingirl skrev 2009-01-28 22:17:06 följande:
    Ja, du får gärna fråga, men jag har inget svar.Men förmodligen för att de är just "nya". Men jag ska påtala detta för styrelsen så att vi ska följa dem i fortsättningen. Än så länge har det dock varit väldigt få (om ens några alls) som börjat simma med sina barn innan de är 3 månader, om det nu är det du syftar på, men jag antar det efter att ha läst och ser att detta skiljer.
    Det som också är nytt är hanteringen av "dyk"-övningar, riktlinjerna finns på www.babysim.org där en försiktig approach rekommenderas
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
  • MuminMy
    AronsMamma skrev 2009-01-28 22:09:10 följande:
    Svar på #10Varför bör man prata med läkaren om barnen vägde under 1500g vid födsel?Nu ifrågasätter jag dig inte utan är intresserad av att veta varför. Sonen vägde 718g vid födseln, och jag har funderat på babysim, jag vet vet inte riktigt om jag vill, Har inte pratat med läkare om det för jag har glömt bort att fråga då vi är där, och jag litar inte lika mycket på BVC som läkarna som tog han om min lilla pojk när han var som minst.
    Barn under 1500g föds tydligen med outvecklade lungor och kan ha störningar i de skyddsreflexer som träder in om barnet skulle hamna under vatten innan de lärt sig hålla andan. Detta är bara vad jag fick lära mig på min utbildning -antar att det kan skilja sig mellan olika barn och att även barn med högre födelsevikt kan ha dessa problem.

Det är alltså inget hinder att simma men barnets läkare ska vara tillfrågat och sagt okej till aktiviteten. Vi räknar också alltid ålder på prematura från BF men är barnet "normalstort" för sin okorrigerade ålder sätter vi det i en grupp som passar barnets utveckling.
  • Dolphingirl
    MuminMy skrev 2009-01-29 10:50:48 följande:
    Det som också är nytt är hanteringen av "dyk"-övningar, riktlinjerna finns på www.babysim.org där en försiktig approach rekommenderas
    Jo, för dykövningar har vi redan försiktig approach. Inget dyk förren barnen, och föräldrarna, är redo och då endast ett pyttedyk första gången.

Men...
    angående ålder, jag var inne på Socialstyrelsens hemsida nu, hann aldrig det igår kväll, och hittade följande:

"SoSRengoringavbassang_060512.indd

Babysim arrangeras för små barn från ungefär två månaders ålder."

Sid 53 SoSRengoringavbassang_060512.indd

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/F589CCBD-F910-4CBF-B34A-F45672F9C347/5665/20061012.pdf

Vad jag förstått det som efter att ha talat med några andra instruktörer är det Ludmilla och gänget som sagt 3 månader för att barnen rent utvecklingsmässigt är mer mogna för att börja vid den åldern, och det håller jag med om. Men rent hälsomässigt finns det inga hinder att börja vid 8 veckors ålder.
    Hittar du annorlunda på socialstyrelsens hemsida är jag tacksam för en länk till den texten så att jag inte går omkring och har fel för mig. Jag kunde inte hitta nått om det själv.

Förlåt om detta är OT och jag/vi kapade tråden...Generad
  • MuminMy
    Dolphingirl skrev 2009-01-29 13:03:23 följande:
    Jo, för dykövningar har vi redan försiktig approach. Inget dyk förren barnen, och föräldrarna, är redo och då endast ett pyttedyk första gången.Men...angående ålder, jag var inne på Socialstyrelsens hemsida nu, hann aldrig det igår kväll, och hittade följande:"SoSRengoringavbassang_060512.indd Babysim arrangeras för små barn från ungefär två månaders ålder." Sid 53 SoSRengoringavbassang_060512.indd www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/F589CCBD-...  Vad jag förstått det som efter att ha talat med några andra instruktörer är det Ludmilla och gänget som sagt 3 månader för att barnen rent utvecklingsmässigt är mer mogna för att börja vid den åldern, och det håller jag med om. Men rent hälsomässigt finns det inga hinder att börja vid 8 veckors ålder.Hittar du annorlunda på socialstyrelsens hemsida är jag tacksam för en länk till den texten så att jag inte går omkring och har fel för mig. Jag kunde inte hitta nått om det själv.Förlåt om detta är OT och jag/vi kapade tråden...
    ja lite OT men jag svarar. Det är Ludmilla som hjälp socialstyrelsen skriva de nya riktlinjerna (hon är trots allt en av sveriges mest erfarna och mest kunniga på området), de finns på www.babysim.org (jag har inte letat upp dem på socialstyrelsen hemsida har inte behövt det)

"Denna information är en uppdatering av meddelandeblad nr 21/97 om babysim i vilken Socialstyrelsen ger riktlinjer för babysim med utgångspunkt i de medicinska och hygieniska risker som kan vara förknippad med sådan verksamhet. Uppdateringen är gjord av Svenska  Babysimförbundet i samarbete med legitimerad läkare och är avstämd med Socialstyrelsen.  "

"Det rekommenderas inte att man påbörjar bassängbad före ca 3 månaders ålder bl. a. eftersom immunförsvaret därefter hunnit utvecklats."

"Barnet och föräldrarna bör känna sig trygga i vattenmiljön innan barnet får komma under vattnet. Viktigt är att använda en teknik för att lära barnet hålla andan som är mjuk och gradvis så att barnets förtroende för sin förälder, instruktören samt vattenmiljön inte äventyras.

Förr trodde man att en dykreflex var nödvändig att utlösa hos barnet för att lära barn att hålla andan. Idag vet man att detta inte är nödvändigt. Tvärtom strävar man efter en medvetenhet hos barnet under inlärningen."

Dessa riktlinjer kom i december 2007

• Pe sp

min son är 5 mån okorrigerat i slutet av feb, o de på neo rådde mig att INTE gå på babysim förrän till hösten när de börjar en ny kurs, jag hade tänkt börja i mars men de tyckte det var alldeles för tidigt... ja följer deras råd men vet ej... hoppas på en plats i höst o att han inte är för "stor" de e ju babysim...

• Pe sp

förresten, glömde säga att min son föddes i v 29+4

Svar på tråden Babysim..