Dolphingirl skrev 2009-01-29 13:03:23 följande:
Jo, för dykövningar har vi redan försiktig approach. Inget dyk förren barnen, och föräldrarna, är redo och då endast ett pyttedyk första gången.Men...angående ålder, jag var inne på Socialstyrelsens hemsida nu, hann aldrig det igår kväll, och hittade följande:"SoSRengoringavbassang_060512.indd Babysim arrangeras för små barn från ungefär två månaders ålder." Sid 53 SoSRengoringavbassang_060512.indd
www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/F589CCBD-... Vad jag förstått det som efter att ha talat med några andra instruktörer är det Ludmilla och gänget som sagt 3 månader för att barnen rent utvecklingsmässigt är mer mogna för att börja vid den åldern, och det håller jag med om. Men rent hälsomässigt finns det inga hinder att börja vid 8 veckors ålder.Hittar du annorlunda på socialstyrelsens hemsida är jag tacksam för en länk till den texten så att jag inte går omkring och har fel för mig. Jag kunde inte hitta nått om det själv.Förlåt om detta är
OT och jag/vi kapade tråden...
ja lite OT men jag svarar. Det är Ludmilla som hjälp socialstyrelsen skriva de nya riktlinjerna (hon är trots allt en av sveriges mest erfarna och mest kunniga på området), de finns på
www.babysim.org (jag har inte letat upp dem på socialstyrelsen hemsida har inte behövt det)
"Denna information är en
uppdatering av meddelandeblad nr 21/97 om babysim i vilken Socialstyrelsen ger riktlinjer för babysim med utgångspunkt i de medicinska och hygieniska risker som kan vara förknippad med sådan verksamhet. Uppdateringen är gjord av Svenska Babysimförbundet i samarbete med legitimerad läkare och är avstämd med Socialstyrelsen. "
"Det rekommenderas inte att man påbörjar bassängbad före ca 3 månaders ålder bl. a. eftersom immunförsvaret därefter hunnit utvecklats."
"Barnet och föräldrarna bör känna sig trygga i vattenmiljön innan barnet får komma under vattnet.
Viktigt är att använda en teknik för att lära barnet hålla andan som är mjuk och gradvis så att barnets förtroende för sin förälder, instruktören samt vattenmiljön inte äventyras.
Förr trodde man att en dykreflex var nödvändig att utlösa hos barnet för att lära barn att hålla andan. Idag vet man att detta inte är nödvändigt. Tvärtom strävar man efter en medvetenhet hos barnet under inlärningen."
Dessa riktlinjer kom i december 2007