• bulleiugnen84

Babysim..

Har bokat in mig och Moa på en kurs i Babysim. Den startar i slutet av februari, och då är hon 5 månader (okorr). Hon föddes i v 33+4. Vad tycker ni? Det kan väl inte vara nån fara?? Ska höra med BVC vid nästa besök.

• Svar på tråden Babysim..
  • Liten Karin

Min son är fem månader och vi ska börja babysimma på söndag. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Vi var på teori idag och då ville de att man skulle säga till om barnet var för tidigt fött. Jag frågade varför och då sa de att det berodde på att de hade en undre åldersgräns på sex veckor och att för tidigt födda skulle korrigeras efter det.
    Det enda som jag kan tänka mig skulle ställa till det är väl att immunförsvaret fortfarande kan vara sämre men våra läkare sa att vi skulle vara försiktiga i 5-6 månader (undvika folksamlingar, sjuka och dagisbarn).
    Min son är född i v. 32+6.

• eilien

Vi har oxå tänkt gå på babysim med vår dotter född i v 33 och på bvc sa det att det var helt ok, bara att vi skulle kolla extra noga så hon inte blir nerkyld eftersom premisar har mindre underhudsfett så man kanske inte kan vara med hela gången utan får gå upp lite tidigare.

• hejpa

vi har fortfarande inte vågat åka till badhuset med våra killar, de är snart ett år. jag tycker bara inte att det känns så himla hygieniskt.. folk som kissar i vattnet och det ena med det tredje ;) men det kanske inte är någon fara?

• MuminMy

Hej!
    På vårt sim räknar vi 3 månaders ålder från korrigerat om barnen dessutom hade en födelsevikt under 1500 gram vill vi alltid ha läkares underskrift på det papper föräldrarna lämnar in som försäkrar "vårt barn är fullt friskt". Det har med utvecklingen av lungorna att göra om jag förstått saken rätt. Vår förenings försäkring kräver det dessutom.

Bredda forumdelen! Protestera här: www.familjeliv.se/Forum-5-91/m40122925.html
  • Babe

Gick på babysim med dottern som var född i v33, började när hon var ca 2månader... viktigt att hålla dem varma efteråt!! En go badrock att svepa om var supersmidigt...

PS: Barn som apnear bör man rådgöra med läkare om...

• Babe

Rättelse: Hon var 3månader...

• MuminMy
    Babe skrev 2009-01-26 13:29:12 följande:
    Rättelse: Hon var 3månader...
    Tänkte väl det annars hade jag blivit orolig
    FL har lyssnat! Forumdelen blir bredare!
  • Felicia Adrian

Enligt personalen på neonatalen kan jag gå på babysim med min dotter när hon är 8 veckor korrigerad ålder. På babysimen här skall barnen vara 8 veckor för att få deltaga. Personalen tyckte det var säkrast att ta ålder efter korrigering även om hon är fullt frisk och skulle klara det även om man räknar får födelse (född vecka 32+6)..

• MuminMy
    Felicia Adrian skrev 2009-01-28 12:16:32 följande:
    Enligt personalen på neonatalen kan jag gå på babysim med min dotter när hon är 8 veckor korrigerad ålder. På babysimen här skall barnen vara 8 veckor för att få deltaga. Personalen tyckte det var säkrast att ta ålder efter korrigering även om hon är fullt frisk och skulle klara det även om man räknar får födelse (född vecka 32+6)..
    Socialstyrelsen säger 3 månader -kanske du skulle påpeka för ditt babysim + att barn under 1500 grams födelsevikt alltid ska ha läkares utlåtande för att föreningens försäkring ska gälla.
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
Svar på tråden Babysim..