• NinnaBus

Rädd för klipp, kommer det förstöra mig livet ut?

Klipp brukar de väl göra om de ser att det ändå kommer att spricka... Då klipper de för att kunna styra det åt rätt håll och så att man inte spricker mer än nödvändigt.

Sprack litegrann med 1:an, men det märkte jag aldrig. Sydde ett par stygn och det läkte fort...
    Man blir så öm därnere ändå så man märker det knappt...

• NinnaBus

Det är ovanligt att man spricker mycket... Då brukar barnet vara stort...
    Det finns bra bedövningar att få om man är rädd för smärtan...
    Har du pratat med din barnmorska om hur du känner?
    Och din partner...
    Tala om för din partner hur du vill ha det under förlossningen, vilken typ av bedövning du vill ha och vilken du inte vill ha, om du har speciella önskemål om födselställning, bad, musik eller vad som helst annat...
    Prata också med dem på förlossningen när du kommer dit om hur du känner. De finns där för att hjälpa dig...

• NinnaBus

Mina stygn sattes av en elev och de gick tyvärr upp efter ett par dagar... Har ett pyttelitet jack i ena blygisen men det är allt...
    Första förlossningen hade jag ryggmärgsbedövning, spinal (ungefär samma som epidural fast man får en engångsspruta istället)
    Andra förlossningen klarade jag helt utan bedövning, vi hann inte med den. Han var prematur och kom ut lite fortare än vad de trott...
    Fick bara nåt litet skavsår, läkte på nån dag och märks inte efter det.

Om det nån gån blir ett till barn så tror jag att jag väljer bedövning igen... Men samtidigt känns det bra att faktiskt ha klarat av en förlossning helt utan bedövning också...

• NinnaBus

Toppen, då vet du hur du vill ha det.
    Hoppas att du får träffa Aurora-barnmorskan snart...

Man läker väldigt bra därnere, så jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket över ärr...

• NinnaBus

humle82 skrev 2009-01-11 02:49:06 följande:

men blev du inte helt förlamad från bröst till fot?spinal fick jag när jag skulle snittas, inte hade jag kunnat föde på det.
    Smärtan försvann... Så resterande del av öppningsskedet gick smärtfritt... Man slapp smärtan men kände trycket. Bedövningen hann släppa en del tills det var dags att krysta men inte helt så det gjorde ont men inte vansinnigt ont...
    Tyckte att den var toppen...
    Var redan öppen 7 cm när vi kom in...
Svar på tråden Rädd för klipp, kommer det förstöra mig livet ut?