Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

Traumatisk första förlossning - hur gjorde ni med andra?

Har precis som number one en kille med en grav cp skada som är förlossnings relaterad. Jag funderade länge på hur jag skulle göra gick på aurora samtal hade samtal med överläkaren fick privat visning på förlossnigen. Min första förlossning var fruktansvärt traumatisk och den fick mig att tappa förtroendet för svensk sjukvård. Men efter många samtal och där jag fått bekräftat från många inom förlossningsvården att det inte är mitt fel att det gick så illa med sonen utan att bmsk gjorde grova fel och efter löfte från överläkaren att jag kunde säga stopp precis när jag ville och få snitt så valde jag att föda vaginalt..
    Detta är det bästa beslut jag tagit och jag fick revansch och det hjälpte mig att bearbeta ganska mycket.
    Hade dock inte valt en vaginal förlossning om jag hade haft stora barn som har större "risk" att fastna. Det hade jag aldrig vågat men orden från förlossnignsläkaren när hon sa till mig att det är inte dig det är fel på utan de skulle aldrig ha gjort som de gjorde förra gången fick ig att bestämma mig. 

Jag fick en drömförlossning som jag önskar att alla skulle få pröva på   

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen

Det hände mycket under förlossningen som gjorde att hon var helt olämplig att arbeta med männsikor. Det som var orsaken till sonens skada är en lång utdragen krystning på 5 timmar då jag hela tiden blev pådiven av värkstimulerande dropp trots att jag gav upp helt då värkarna kom utan mellanrum och jag fick aldrig vila så tyckte bmsk att jag var gnällig för det ska göra ont att föda barn med de orden lämnade hon mig och min sambo i rummet efter 4 timmar aktiv krystning och trots attsambon flertalet gånger ringde på personal och jag helt hade gett upp så kom ingen in till oss först när han gick ut och grabade tag i första bästa så upptäckte de hur illa det var ställt med både mig och sonen.. Sugklocka som släppte 7 gånger och slet skalpe av sonen han hade bajsat i vattnet dåliga hjärtljud när de väl efter en timme återupptog ctgn. När de väl fick ut honom var han så medtagen att han totalkraschade och efter ca en halvtimme slutade de med återupplivning. När de skulle börja plocka bort utrustningen så såg en av läkarna ett litet bip och de gav honom adrenalin igen och fick tillbaks honom...

Vi hade också helt fantastisk personal på neo när vi låg där de ska ha en stor eloge för att de kämpar för att hjälpa familjer som oss som blivit utsatta för liknande scenarion.

• mamman i skogen
    astral skrev 2009-01-28 10:02:00 följande:
    Adams Family, har ni gått vidare med någon anmälan mot BMSK? Det är otroligt att det kan gå till så....
    Ja vi har anmält till PSR vi missade tiden till HSAN för vi orkade inte ta tag i allt och fick ingen information om detta. PSR har gett oss avslag men vi kommer gå till domstol istället de säger precis som vi att skadan är förlossningsrelaterad och att det förekommit oigentligheter men de anser att vi inte har rätt bla då de säger att förlossning är en frivillig vårdinsats. VI är dock gansa övertygade att vi kommer vinna i slutänden dådet för PSR handlar om att hålla pengar inne och slippa betala ut ersättning. BMSK jobbar inte kvar på förlossningen heller. 

Svar på tråden Traumatisk första förlossning - hur gjorde ni med andra?