• numberone

Traumatisk första förlossning - hur gjorde ni med andra?

Sitter också och funderar på detta med att vara rädd inför en andra förlossning. Jag blev igångsatt förra året i v. 42+3 och det hela slutade med att vi fick en flicka med en svår syrebrist som lett till att hon är cp-skadad och mycket påverkad i hela kroppen. Jag är nu i v. 19 och har ett bf som i princip är exakt ett år sen vår flicka föddes och känner mig nu totalt livrädd inför själva förlossningen. Jag vet inte vad det beror på att vår flicka inte kom ut som hon skulle och därför känner jag att jag absolut inte kan välja nåt annat än snitt denna gången, men jag är livrädd för snitt vilket jag alltid varit men nu har jag även det fruktansvärda slutet på min förra förlossningen i bakhuvudet..... Hoppas på att få komma till förlossningen och gå igenom ALLT innan det är dags så jag kan känna mig trygg. Är rädd att vara i panik när det väl gäller...

Ellen 080618
  • numberone
    Pezon skrev 2009-01-24 13:12:57 följande:
    Numberone;Har du kunnat prata med din nuvarande bm om din rädsla? Vet inte om du redan har fått hjälp med stödsamtal, men annars kan väl hon rekommendera dig vidare till samtal? Sök själv annars reda på Aurora eller liknande så att du får prata med någon om alla dina tankar och känslor. Lycka till!Jag har själv börjat fundera på att ha en doula med och berättade det för min man idag. Han förstod precis och tyckte att det var en bra idé.Det är ju så olika. Vår dotter mådde bra hela tiden och ändå är jag livrädd för vad som kan hända mig, både under och efter. Det känns ego, och samtidigt som det enda som jag på något sätt kan kontrollera...

Jag går hos en psykolog för att bearbeta att livet med vår flicka inte kommer bli det liv som vi trodde och önskade och där pratar jag även lite om mina tankar kring den nya bebisen. Min bm är fanastisk och henne hade jag även när jag väntade Ellen så hon är helt införstådd i vår sitaution (min sambo vill inte vara med om jag skulle välja en vanlig förlossning, det är för jobbigt för honom) Ska ta upp alla tankar med henne nästa besök så får hon se om jag ska fortsätta prata med henne eller gå vidare till Aurora.

Härligt att din man också tycker det kan vara en bra idé med en doula...Det är ju viktigt att man trivs båda....

Ellen 080618
  • numberone
    astral:

Ellen mådde som en prinsessa i magen så det har bara själva förlossningen att göra och då igångssättningen.... Ingen drog ner på ryggbedövningen (fick inga krystvärkar och hade inga vanliga värkar heller) utan de bara öste på med värkstimulerande dropp.... Öka, öka vad det enda jag hörde läkarn säga om droppet. Allt hade förmodligen gått bra om jag bara jag haft några värkar kvar.... Igångsättningen startade genom att de tog hål på hinnorna, fick bara värkdropp i slutet när de trodde att de skulle kunna starta värkarbetet igen...
    Ellen 080618
Svar på tråden Traumatisk första förlossning - hur gjorde ni med andra?