Adopterade upplever vardagsrasism i Sverige - vad är dina upplevelser/erfarenheter?
Jamen jösses alltså... Jag håller med er andra. Det räcker ju att läsa det första stycket, så faller allt:
"I vår bok Adoption med förhinder som redovisar en intervjustudie med 20 vuxna adopterade och 8 adoptivföräldrar i Sverige, berättar dessa om att utlandsadopterade utsätts för en systematisk rasdiskriminering i vardagen i dagens Sverige."
Korrekt hade varit, med tanke på det yttepyttelilla urvalet (och hur har detta urval ens gått till? Jag minns att de sökte intresserade adoptivföräldrar bl a på adoptera.nu) ur den i jämförelse extremt stora moderpopulationen "adoperade i Sverige", att skriva att att DESSA utlandsadopterade och just barn till DESSA adoptivföräldrar utsätts för en "systematiskt rasdiskriminering i vardagen i dagens Sverige". Större slutsatser än så kan man inte få om man totalt tillfrågar _maximalt_ 28 familjer (det kan ju vara syskon och äkta par med i studien...) ur en så stor grupp! Med andra ord är resultatet faktiskt inte särskilt intressant i frågan just rasism och adoption. Inte i något större perspektiv än just de här max 28 familjerna. Det är helt makalöst att detta dels publiceras och dels får kallas för och bedrivas som forskning! Eftersom antalet tillfrågade är alldeles på tok för litet och resultatet därmed fullständigt saknar statistisk signifikans. MEN några adoptionsokunniga eller adoptionsmotståndare kommer säkert läsa det där utan att tänka och därmed tro på det rakt av som någon slags allmän sanning...
Mina barn är bara fyra och ett år ännu, men hittills har vi inte stött på NÅGON vardagsrasism överhuvudtaget. Jag hoppas att det kommer att förbli så, även om det förstås finns folk till allt...