• SophiaLa

Är så isolerad.....

Hej,

Min dotter föddes i sept. 7 v för tidigt, en mkt jobbig tid fick bo på sjukhus i nästan 3 v. Allt har gått mkt bra och hon mår mkt bra.

Nu till saken redan när vi låg på sjukhuset sa dom att vi måste vara mkt försiktiga att hon inte åker på massa rs virus och andra förkylningar. Mao hålla oss undan fr köpcentrum, andra barn och sjuka människor. Trots vår försiktighet har hon åkt på 2 dunderförkylningar under jul och nyår den sista med förkylningsastma, gick åka t akuten m massa pip i luftrören, får nu medicin för detta. Läkaren sa att vi absolut måste hålla oss ifrån småbarn.

Hur ska jag orka hålla mig isolerad hela vintern, vågar ju inte träffa nån. Även om personen är frisk kan den ju ha en kommende förkylning eller kräksjukan som inte brutit ut ännu. Känner mig så isolerad och deppig över detta. Jag levde ett aktivt liv innan hon kom, saknar även mitt jobb som betyder mkt socialt för mig.

Jag ska börja gå hos en psykolog i jan, men det komer ju inte förändra situationen.

Snälla några råd?

• Svar på tråden Är så isolerad.....
  • Vinter04

Jag förstår din känsla... Menade läkaren verkligen att du inte ska/bör undvika småbarn hela vintern? Läkaren menade kanske under kräkperioden och den värsta förkylningsperioden?.. Du kan alltid ta promenader med vänner. Din lilla ligger i skydd nere i vagnen. Se dock till att ingen pillar på bebban i onödan. Försök tänk positivt... fast det kanske är svårt =) Det är "bara" några månader i ditt liv. Försök hitta vänner som du kan reflektera med över nätet. Kanske föräldrar i samma situation. Du/ni får då glädjas och beklaga er för varandra. Alltid skönt att få sätta ord på sina funderingar och känslor.

Jag vet inte om mina ord hjälper... men jag gjorde ett försök =)

Styrkekram till dig

• cissismurfen

Hej!Kan inte bidra med några direkt tips,men ville bara tala om att du inte är ensam....Min dotter föddes i v25 i sep så jag får inte heller gå ut eller träffa folk.Vi fick sagt till oss att stanna inne hela vintern och inte gå ut med henne förän i april.
    Nu blev hon utskriven från sjukhuset idag (vi har haft hem permis i 1 månad) så nu är det ju tid för min sambo att gå tillbaka till jobbet och jag kommer bli helt isolerad:(

Hoppas att tiden går fort för oss båda och att det snartblir vårså vi kan vistas ute som normalt folk...

Styrkekramar till dig och lycka till!

• Hanna

Vi blev experter på utomhusträffar. Fika, grilla korv, åka skridskor, skidor, bygga snögubbar, åka pulka. En gång var vi t o m på fest på en balkong. Det funkar. Man blir lite isolerad men man får vara påhittig. Det är inte kul, jag vet. Nästa säsong kommer säkert att vara mycket enklare! LYCKA TILL!

• knäppisen

Du kan ju visst bjuda hem folk, men låt de inte pilla så mkt på henne.

• I have a kid

har en dotter född vecka 29+4 å hon är nu 6 månader å fått sin första förkyllning rs liknade men inte pga av att vi varit på affärer köpcentrum å åker buss med henne varje dag utan för att jag å min sambo blev jätte sjuka i förkylning.

JAG tror att det är bättre att utsätta spädbarn för saker som t.ex gå på stan på affärer osv annars så tål dom ju ingenting. å kan inte bygga upp ett imunförsvar så sitt inte inne hela vintern.

• amalie79

Men om ni är två kan du väl få komma ut ibland utan dottern, även om du inte kan lämna henne hela dagar så kan väl några timmar då och då gå bra?

DU måste ju kunna träffa lite folk, man kan ju inte förutsätta att alla man möter har någon sjukdom som KAN bryta ut? Då blir man ju tokig.

• Ell
    I have a kid skrev 2009-01-07 22:49:45 följande:
    JAG tror att det är bättre att utsätta spädbarn för saker som t.ex gå på stan på affärer osv annars så tål dom ju ingenting. å kan inte bygga upp ett imunförsvar så sitt inte inne hela vintern.
    Jag fick detta förklarat för mig av överläkaren på Huddinges neonatal. Fullgångna bebisar får antikroppar från mamman i slutet av graviditeten vilket prematurbebisar som är mkt för tidigt födda inte får. Dessa antikroppar skyddar bebisen tills den är 6 månader. I och med att premisar inte får detta ÄR de mer infektionskänsliga även om det är olika från barn till barn hur pass infektionskänsliga de är. Om läkaren sagt till TS att hon skall undvika ställen där barnet kan bli smittat kanske det inte är så bra att råda henne tvärtemot utan att ha belägg för det? Menar inget illa men har själv en premis jag med och blir så trött på alla som hävdar att hon ska härdas mot baciller, javisst ska hon det, men inte förrän hon blivit 6 månader!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • lilja26

Förstår TS. Men jag skulle nog lägga till sjuka vuxna och inte bara små barn att undvika. Förstår känslan som du TS beskriver, känns som man är en björnfamilj som går i ide under vintern. Bara vänta på våren så livet kan komma igång igen med våra små björnungar

• nane82

Ell skrev 2009-01-13 18:49:08 följande:

Jag fick detta förklarat för mig av överläkaren på Huddinges neonatal. Fullgångna bebisar får antikroppar från mamman i slutet av graviditeten vilket prematurbebisar som är mkt för tidigt födda inte får. Dessa antikroppar skyddar bebisen tills den är 6 månader. I och med att premisar inte får detta ÄR de mer infektionskänsliga även om det är olika från barn till barn hur pass infektionskänsliga de är. Om läkaren sagt till TS att hon skall undvika ställen där barnet kan bli smittat kanske det inte är så bra att råda henne tvärtemot utan att ha belägg för det? Menar inget illa men har själv en premis jag med och blir så trött på alla som hävdar att hon ska härdas mot baciller, javisst ska hon det, men inte förrän hon blivit 6 månader!
    Bra skrivet!! Kunde inte ha sagt d bättre själv. =)

TS, försök att komma ut o hitta på nåt på egen hand med kompisar eller bara gå ut o handla själv i lugn o ro, när pappan e hemma med lillan.
    Vår dotter föddes i v.29 o vi var mkt försiktiga hela första året, hon e nu 1,5 år. D e absolut värt den lilla tiden. Började gå till öppna förskolan när hon var ca 8-9mån. Träffade inga dagisbarn eller förkylda personer.
    Blir ju även lättare sen när d börjar bli sommar, mindre infektioner o lättare att träffa folk.
    Lycka till! kram
  • knäppisen
    I have a kid skrev 2009-01-07 22:49:45 följande:
    . JAG tror att det är bättre att utsätta spädbarn för saker som t.ex gå på stan på affärer osv annars så tål dom ju ingenting. å kan inte bygga upp ett imunförsvar så sitt inte inne hela vintern.
    Spädbarn kan inte bygga något eget immunförsvar, det börjar kroppen göra först långt senare efter 18-24 mån nånting.
Svar på tråden Är så isolerad.....