• SophiaLa

Är så isolerad.....

Hej,

Min dotter föddes i sept. 7 v för tidigt, en mkt jobbig tid fick bo på sjukhus i nästan 3 v. Allt har gått mkt bra och hon mår mkt bra.

Nu till saken redan när vi låg på sjukhuset sa dom att vi måste vara mkt försiktiga att hon inte åker på massa rs virus och andra förkylningar. Mao hålla oss undan fr köpcentrum, andra barn och sjuka människor. Trots vår försiktighet har hon åkt på 2 dunderförkylningar under jul och nyår den sista med förkylningsastma, gick åka t akuten m massa pip i luftrören, får nu medicin för detta. Läkaren sa att vi absolut måste hålla oss ifrån småbarn.

Hur ska jag orka hålla mig isolerad hela vintern, vågar ju inte träffa nån. Även om personen är frisk kan den ju ha en kommende förkylning eller kräksjukan som inte brutit ut ännu. Känner mig så isolerad och deppig över detta. Jag levde ett aktivt liv innan hon kom, saknar även mitt jobb som betyder mkt socialt för mig.

Jag ska börja gå hos en psykolog i jan, men det komer ju inte förändra situationen.

Snälla några råd?

• Svar på tråden Är så isolerad.....
  • tinaw

Det är jobbigt att vara isolerad, speciellt när man just kommit hem. Men om bebin blir sjuk blir man isolerad på sjukhuset i stället (been there, done that), och det är verkligen etter värre. Håll ut! Snart är det vår! Och så utomhusaktiviteter, jättebra och smittrisken är väldigt liten om ingen är och pillar på bebin.

• hotten

tinaw skrev 2009-01-14 18:33:35 följande:

hotten skrev 2009-01-14 18:04:47 följande:
    ????????? Antar att du inte har någon prematur. TS är förutom att vara helt isolerad inne i en av de värsta kriserna i sitt liv. EN liten dos "positivt tänkande" hjälper bara marginellt.
    japp en 400 grams.. en infektionskänslig en som inte kunde gå på dagis eller dyl (första 5 åren), så jag vet nog.. å därför anser jag mig ha rätt till min åsikt.
  • Lappen
    I have a kid skrev 2009-01-07 22:49:45 följande:
    har en dotter född vecka 29+4 å hon är nu 6 månader å fått sin första förkyllning rs liknade men inte pga av att vi varit på affärer köpcentrum å åker buss med henne varje dag utan för att jag å min sambo blev jätte sjuka i förkylning. JAG tror att det är bättre att utsätta spädbarn för saker som t.ex gå på stan på affärer osv annars så tål dom ju ingenting. å kan inte bygga upp ett imunförsvar så sitt inte inne hela vintern.
    håller med dig min dotter är 2 mån för tidig och hon har en storebror som går på dagis. vi har haft magsjuka och förkylning men hon har klarat sig allt...och är bra för barn att få utsätta sig för sånt för om dom inte gör det då är dom ännu mer känsligare när dom blir större
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Emanuel & Ristin ♥¸.?°´¯) ♥
  • hotten

man skall självklart inte isolera barnen helt, de måste få bli sjuka ibland oxå, men att aldrig vara frisk eller att drabbas av svåra virusuarer jämt å städningt är verkligen inte bra! barnet kan inte växa som den skall å inte utvecklas heller då all energi ofta går till sjukdommar. Dessutom dra på sig fleråriga men i form av tex förkylningsastma, lugngrejs vid förkylningar medecinering mm, mm.. följdsjukdommar, alla förkylningar kan bli väldigt långa eller besvärligare än normalt...
    Men bara för att man är förtidigtfödd så menas det ju inte att man är mycket/extremt infektionskänslig, men i ts fall har väll läkarna konstaterat att det är mer än vad som klassas normalt å då skall man nog följa läkarens råd såvida verkligheten inte bevisar motsatsen..

• SophiaLa

Har spenderat igår coh halva dan idag på sjukhuset, åkte in akut igår och blev inlagda. Astman vill inte ge sig och hon har fått en ny förkylning, detta trots att vi är SÅÅÅ försiktiga.

Javisst jag kanske tycker lite synd om mig själv, men det är en väldigt jobbig tid, kan inte röra sig ute som man vill och en bebis som är ständigt sjuk.

MEN nu har jag bestämt att minst 1 ggr i veckan åka hemifrån och träffa kompisar, pappan får ta henne då. Ska iväg ikväll, det ser jag fram emot.

Tack alla ni som svarat med upplyftande ord

• Tualisa

Förstår din känsla av isolering. VI har varit extremt försiktiga oxå, eftersom alla har sagt till oss. Nu sen hon var 6 månader så har vi börjat föräldrargrupp och träffat andra mammor och dyligt. Är fortfarande försiktig men jag orkar inte vara själv längre. Nu har jag haft turen att alva inte åkt på någon förkyldning, iallafall ingen ordentligt.. lite små snuvit. Hon fick magsjuka när hon var 4 månader och det var från oss båda...
    Håller med dom andra som skriver att man är ändå i en kris i och med att man fått barn förtidigt och att då bli isolerade är gör ju inte saken bättre. Det låter jätte bra att du fårkomma ut en gång i veckan och träffa vänner. Jag är super nojjig att träffa någon i dessa tiden eftersom alla är sjuka hela tiden känns det som. Vi har klarat oss hela julen medan alla mina vänner varit sjuk i inflensa och dyligt.. usch..

Lilla Alva är här
  • amalie79

Sen kan väl folk visst komma hem och hälsa på, de behöver ju inte greja med dottern. Behöver ju inte ens vara i samma rum. Om hon sover middag i sängen kan man väl ha gäster i köket, tex?

En bekants barn SÅG jag inte ens förrän det var runt året, eftersom jag alltid lyckades komma när barnet somnat för kvällen : )

Friska vuxna människor är väl ingen fara?

• Mylingen

amalie79 skrev 2009-01-18 21:06:51 följande:

Sen kan väl folk visst komma hem och hälsa på, de behöver ju inte greja med dottern. Behöver ju inte ens vara i samma rum. Om hon sover middag i sängen kan man väl ha gäster i köket, tex?En bekants barn SÅG jag inte ens förrän det var runt året, eftersom jag alltid lyckades komma när barnet somnat för kvällen : )Friska vuxna människor är väl ingen fara?
    Hos oss är friska vuxna och barn välkomna - men ALLA tvättar händerna när man kommer in i huset. Om t ex frisk mormor tar bussen hit och håller i ledstången på bussen där någon med kräksjuka just haft sina tassar, så stoppar man iaf den smittan om mormor börjar med att tvätta sina händer innan vi hälsar på varandra. Det spelar ju ingen roll om lilltjejen sover eller inte, det gäller att inte få in smittor i huset.

Vi har aldrig hållt oss så friska som denna vinter kan jag säga, inte en enda sjukdag har vi haft och då har vi ändå en 3-åring och en 6-åring.
  • a v o c a d o

Vi är i samma situation. Hos oss är folk välkomna som är friska. Handtvätt och handsprit är obligatoriskt och ingen får röra vår tjej. Vi undviker köpcentrum men vi går o fönstershoppar osv. Det vi undviker är dagisbarn..känns lite för riskabelt. Vår neoläkare sa till oss att prematurer blir inte lättare sjuka men de blir sjukare om de blir sjuka.

• amalie79

Jo men det är det jag menar. Men det måste väl ändå vara större risk att man blir smittad om man e i samma rum som barnet?

På förlossningen hade de sagt till min väninna häromdan att om hon skulle ta hem besök första veckorna så fick man titta på men inte röra bebis.
    Det var det jag tänkte på : )

• tinaw

amalie79 skrev 2009-01-23 17:26:02 följande:

Jo men det är det jag menar. Men det måste väl ändå vara större risk att man blir smittad om man e i samma rum som barnet? På förlossningen hade de sagt till min väninna häromdan att om hon skulle ta hem besök första veckorna så fick man titta på men inte röra bebis. Det var det jag tänkte på : )
    Fast det gäller ju ett fullgånget barn somn har hunnit få en del immunförsvar i magen. Det har inte en prematur.

Om smitta blir kvar eller inte beror på vad det är för bakterie eller virus. Vissa tål inget alls. Andra är helt luftburna och kan virvla runt i luften, som cigarettrök ungefär, visst känns röken i ett annat rum. Ytterligare andra är som klet, sirap eller färg, de fastnar på ytor och "smittar" vidare till nya fläckar när man råkar ta på eller komma åt dem.
  • mamma2ggr

Vi sitter också rätt isolerade men har tur. Har även ett äldre barn på tre år och de som var hemma i den föräldragruppen är nu hemma med sitt andra barn. De förstår vår sits och ställer upp på att umgås utomhus med sina barn. Faktum är att det är nästan enklare än att vara fyra vuxna och åtta barn hemma hos någon... Visst, är det för kasst väder går de andra till öppna förskolan och vi får vara hemma men iom att man kommer ut ibland så funkar det. Men ett stort tack till mina vänner som tillsammans med mig har stått och ammat i hagel och regn!

Den stora går endast på dagis när de är utomhus och jag fixar bara att köra dit henne tre gånger i veckan. Sammanlagt är hon där fem timmar och får iallafall chansen att leka av sig och vara en del av gruppen. Visst smittar en del även utomhus men de är ju inte lika närgångna som när de är inne.

Direkt vi kommer hem rusar hon till badrummet och tvättar och spritar sig. Så hittills har lilltjejen bara åkt på en infektion som iofs har krävt sygasbehandling i en dryg månad, men helt fri kan man knappt vara. Flickornas pappa går ju till jobbet och träffar folk där och vi måste handla även om barnen inte är med. Så helt fri från infektioner är ju svårt att vara.

Även om det kanske inte är läge att vara med i någon BVC-grupp kanske du kan fråga sköterskan om hon inte kan kolla om några i den grupp som ni skulle varit med i kanske kan tänka sig att ta regelbundna promenader, då kan du ju också var med och när det blir vår är du en del av gruppen. Det är inte lätt att vara ensam hemma hela dagarna! Håller tummarna på att du finner ut något bra sätt att träffa lite folk.

Svar på tråden Är så isolerad.....