Inlägg från: Drömtorpet |Visa alla inlägg
  • Drömtorpet

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Diwa skrev 2009-01-09 14:06:45 följande:

byggnadsår 1979 och 1932hur kan du säga att de tvärsäkert inte kräver renoveringar?och båda låg över miljonen innan budgivning så skulle nog tro de där två traskar upp åtskilliga kronorhär finns visserligen hus i 7-900 000 kr klassen som är välvårdade och underhållna men man måste ändå räkna med att ett hus som inte är nybyggt kan kräva stora renoveringar.
    om du kollar så ser du att de är väl underhållna och inte behöver renoveras..men det klart allt är ju en smaksak..dessa hus hade absolut kvalificerat sig för oss..
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-09 14:08:28 följande:

fast i det läget har man väl inte kontanter utan en bankväxel
    bankväxel eller överföring.
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-09 14:11:41 följande:

har helt tappat trådenVAD diskuterar vi egentligen?
    att skaffa hus...och hur man betalar det och vad det kostar och vem som EGENTLIGEN äger huset innan det är slutbetalt..
  • Drömtorpet

hewa skrev 2009-01-09 17:25:56 följande:

Helt OT men både Holsbybrunn och Sjunnen skulle nog av många definieras som "långt ut i skogen"... (mina svärisar bor i krokarna, har lite koll på omgivningen). Och förresten handlar det inte om att hitta billigast möjliga hus, man bör kunna hitta ett jobb inom rimligt avstånd också.På en liten ort är det dessutom svårare med lån för att rusta upp en extremt billig kåk. Bankerna vet att det inte alls är säkert att marknadsvärdet höjs i den utsträckning som man lägger pengar på renoveringen. Trist läge. Fast det gör kanske inget för det är ju banken som äger huset och får stå för förlusten... eller hur var det nu
    jobb? nejdu jobb behövs inte här planerar vi bägge att ha förtidspensioner om 10år...
  • Drömtorpet

jennis80 skrev 2009-01-09 18:38:00 följande:

Svar på #383Drömtorpet:De hus du har valt att länka till på Hemnet ligger inte direkt i storstaden så du kan ju inte gärna jämföra dem prismässigt med hus i t e x Stockholm.De ligger inte centralt. Du som tidigare har förespråkat att man ska åka kommunalt kommer att få problem. Dessutom är det betydligt mycket svårare att få jobb i Holsby/Sjunnen/Vetlanda än vad det är att hitta jobb i Göteborg. Dessutom bör du kanske kolla in löneskillnader och övriga prisskillnader på småstad kontra storstad. Och innan du skriver att husen ej har renoveringsbehov så kanske du bör gå på en husvisning och göra en besiktning? Jag har tidigare bott i grannhuset till en av fastigheterna och VET att det finns saker att åtgärda. Du kanske inte ska lita blint på fina bilder på internet!Priserna kommer dessutom sticka upp ännu mer när budgivningen drar igång.
    det är Hussein och hans familj som har vägkrogen i vetlanda nu som hade det huset innan..jag vet att de gjorde ett bra jobb..det i sjunnen...
  • Drömtorpet

jennis80 skrev 2009-01-09 18:38:00 följande:

Svar på #383Drömtorpet:De hus du har valt att länka till på Hemnet ligger inte direkt i storstaden så du kan ju inte gärna jämföra dem prismässigt med hus i t e x Stockholm.De ligger inte centralt. Du som tidigare har förespråkat att man ska åka kommunalt kommer att få problem. Dessutom är det betydligt mycket svårare att få jobb i Holsby/Sjunnen/Vetlanda än vad det är att hitta jobb i Göteborg. Dessutom bör du kanske kolla in löneskillnader och övriga prisskillnader på småstad kontra storstad. Och innan du skriver att husen ej har renoveringsbehov så kanske du bör gå på en husvisning och göra en besiktning? Jag har tidigare bott i grannhuset till en av fastigheterna och VET att det finns saker att åtgärda. Du kanske inte ska lita blint på fina bilder på internet!Priserna kommer dessutom sticka upp ännu mer när budgivningen drar igång.
    se inlägg 410
  • Drömtorpet
    hewa skrev 2009-01-09 18:45:48 följande:
    Drömtorpet - ha det så kul på era förtidspensioner...
    ja vi ska ha så kul på våra förtidspensioner-vi kommer klara oss ..
  • Drömtorpet
    hewa skrev 2009-01-09 18:45:48 följande:
    Drömtorpet - ha det så kul på era förtidspensioner...
    jag älskar gamla hus..50,60,70 talshus..mmmmm
    gamla parketter,eldstäder....
  • Drömtorpet

Tildamamman skrev 2009-01-09 19:11:39 följande:

VA? De flesta säljare betalar en fast procentsats till sin mäklare och i det belopp ingår alla annonseringar. Så säljaren betalar inga 110' i veckan för hemnet. Var har du fått detta från?Dessutom kan jag verkligen argumentera FÖR att sälja med mäklare!! Vi hade fått vår villa såld privat men valde ändå att nyttja mäklare för att;- Arvodet är avdragsgillt- Vi fick annons på hemnet. - Vi fick stor (dyr) annons i lokal tidning i svenskfastighetsförmedligs helsidesannons. (Syns bättre än om man annonserar själv)- Annons i deras egen tidning som delas ut via reklamen. - Annonser på tre ställen i olika skyltfönster i stadens centrum. = fler visningar på endast tre kvällar.= snabb försäljningstid.= slapp dubbla boendekostnader. = seriös budgivning vilket är svårt att hålla själv.
    nej det va fel utev mig jag läste nämligen HÄR:
    www.hemnet.se/status/prislista_2008.pdf

men det va ju bara för annonser för företag..
  • Drömtorpet

Tildamamman skrev 2009-01-09 19:11:39 följande:

VA? De flesta säljare betalar en fast procentsats till sin mäklare och i det belopp ingår alla annonseringar. Så säljaren betalar inga 110' i veckan för hemnet. Var har du fått detta från?Dessutom kan jag verkligen argumentera FÖR att sälja med mäklare!! Vi hade fått vår villa såld privat men valde ändå att nyttja mäklare för att;- Arvodet är avdragsgillt- Vi fick annons på hemnet. - Vi fick stor (dyr) annons i lokal tidning i svenskfastighetsförmedligs helsidesannons. (Syns bättre än om man annonserar själv)- Annons i deras egen tidning som delas ut via reklamen. - Annonser på tre ställen i olika skyltfönster i stadens centrum. = fler visningar på endast tre kvällar.= snabb försäljningstid.= slapp dubbla boendekostnader. = seriös budgivning vilket är svårt att hålla själv.
    man behöver inte ha budgivning om man inte vill-så länge man får det man vill ha kan man vara nöjd.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!