Granada: Ja, mannens familj är nog aldrig lätt att ta när man har barn men speciellt när ens mans familj kommer fran en annan kultur än en själv. Det är svart att acceptera deras sätt att "se" pa barnen. Mina svärföräldrar är hur gulliga och snälla som helst men tyvärr ser de barnen som nagon slags ägodel som man kan bestämma över. Tex skulle de envisas med att halla och pussa henne sa fort vi möttes och hon som är väldigt blyg protesterade högt, men det struntade de i . Sa da fick "elaka" jag säga att hon inte ville (min man har sadan "RESPEKT" för sina föräldrar att han aldrig skulle säga ifran för en sadan sak) vilket gjorde att de inklusive min man tyckte det var jag som inte ville och paverkade min dotter. Ja, det är sa mycket saker man har varit med om som man pa nagot sätt glömmer eller förtränger men sa börjar man prata om det och da kommer all ilska upp igen.
Skandinaven: Välkommen hit! Jag känner likadant som du gör. När jag kommer hem till Sverige känner jag mig annorlunda än andra och inte helt svensk. Jag gjorde det i och för sig redan som liten och det är väl därför jag alltid velat bo utomlands men när man bott utomlands i nagra ar blir man ju självklart paverkad av det samhälle/land man bor i medan ens kompisar/familj i Sverige förändras med det svenska samhället.
Manga därhemma känns väldigt "insnöade" och det är svart att försöka anpassa sig till ett samhälle där det inte finns plats för individer. Alla jobbar 8-17, har tva barn, en bil och ett radhus/villa. Alla lämnar sina barn vid 1,5 arsalder pa dagis där det gar 20 andra barn, de äter frukost där för det finns inte tid att göra det hemma, sen rusar man till jobbet vilket i Sthlm ofta är en timmes resväg för att avverka sina 8 timmar och sedan rusa till dagis och sedan hem, laga middag och Bolibompa. Det är ju superbra att alla har chansen att ha ett sadant liv, men det känns inte riktigt som ett liv för mig.... Vet inte om ni förstar vad jag menar eller om jag bara gör det mer oklart... :o) Samtidigt sa är Sverige väldigt skönt att leva i, man är väldigt skyddad och det finns alltid hjälp bade fran familj och samhälle. Ja, idag är jag tydligen lite mer anti-Sverige än gräset-är-grönare-i-Sverige :o).
Liei: Ja, jag förstar vad du menar med svart/vitt. Min man är den mest praktiska människa som finns. Här finns det inte nagon direkt plats för känslor och själv är jag en person som tycker att livet handlar just om känslor!
Men precis som du funderar ang du är för krävande/kräsen sa gör jag det ocksa. De flesta tjejer som jag känner och som lever i ett "lyckligt förhallande" är sadan tjejer som träffade sina män när de var unga och deras män är lite av vad jag kallar "tofflar" (de tycker och tänker som deras tjejer vill att de "ska" göra). Dessa tjejer är generellt lite rädda för att vara själva och har aldrig varit det eller under mycket kort tid. De säger ofta "jag skulle inte klara mig utan honom". Maste erkänna att sa har jag aldrig känt med nagon, trots att jag varit kär uppöver öronen. Självklart vet jag att jag kan klara mig utan nagon annan, men det gör nog att personer som jag (och kanske du) är svarare att tillfredsställa, för vi nöjer oss inte och vi kan inte leva med "tofflar" och har svart att leva med de som är som oss ocksa för da blir det mycket vilja fran tva sidor. Det gäller hitta en harmoni och balans vilket är supersvart!! Vad har du kommit fram till i dina funderingar kring ditt krävande?
Oj,oj vad jag skriver, hoppas jag inte har trampat nagon pa tarna! :o) Ha en bra dag! kram