Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
måste bara fråga er som är insatta i det här...
Har ju varit hos landstings-gyn där de säger att det är ett begynnande framfall av bakre och främre slidvägg men inte så illa än så att man gör ngt åt det...
Så idag va jag på strandkliniken i sthlm och gjorde en undersökning.
Fick ligga i gynstolen med en spegel och hon visade och förklarade vad som hänt därnere...
Jag såg tydligt att när jag krystade så tryckte sig mina två "bollar" ordentligt fram i slidöppningen men de syns även lite när jag inte krystar.
Hon sa att det än så länge inte är framfall men klar förslappning av bakre och främre slidvägg.
Hon visade även hur blåsan satt och att urinröret hänger ner mkt mer än vad det ska göra vilket tydligen är vanligt efter förlossning. Detta gav enligt henne inkontinensproblem vilket jag känner av vid träning...
Så hennes förslag till mig var att placera tillbaka urinblåsan på rätt plats. Därefter skulle hon dra åt bakre samt främre slidvägg och även sy ihop öppningen som var "för stor".
Det är väl egentligen det som jag själv kunnat konstatera att det behövs när jag läst o tittat på mig själv...
Hon beskrev kort hur hon skulle gå tillväga men konsultationen var 30 min och det var lite stressigt så jag kommer inte ihåg allt.
Men 44000 går det på och en övernattning blir det på stället.
Jag har varit väldigt inställd på att göra det här och bekosta själv så det är inget som bekymrar mig!
Men jag velar som en galning över när jag ska göra det.
Jag kan få en operationstid v 28 på måndagen eller mån v 31.
Det som är mitt problem är att det är jag som har barnen (är ju separerad) från mån v 28 och t.om v 29, därefter tar pappan barnen mestadels även om jag kommer att träffa dem lite (vill inte va borta 2 v).
Jag kan säkert få lite hjälp de första dagarna v 28 men sen är jag själv...
Så på ett sett hade det varit bättre och ta v 31 ist för då har pappan första veckan med barnen men då kommer mitt andra problem...
Jag ska ju göra bröst och bukoperation 22 augusti och jag känner att det är lite för nära den operationen om jag väljer v 31. Tar jag v28 så är det åtminstone 3 veckor till innan nästa operation och det kan va skönt att hinna läka lite innan man blir invalido igen...
Läkaren tog ganska lätt på att lyfta och menade att det går bra att lyfta men att man inte ska göra lyft som trycker neråt... Men när jag pratade med hon som bokar tiderna så sa hon rakt ut att hon tror att läkaren tar lite för lätt med det där att lyfta och att man verkligen ska undvika lyft 4-6 veckor...
Läkaren var dock väldigt noggrann med att poängtera att man bör hålla sig från sex i 3 månader för att inte försämra resultatet av operationen...
Fasen!! Klarar jag av det? Inte sexbiten utan barnen? Jag får säkert hjälp de första dagarna men sen ska jag va hemma i ca 1½ v själv med dem...
Den stora är ju 4 så det är inga problem men killen är ju 1 år och 3 månader då...
Han går jättebra och tar man honom i handen så knallar han helst på utan att bli lyft...
Byta blöja kan man göra på golvet och sova kan han göra i min säng så jag slipper lyftet från spjälsängen...
Funderar på att ha en pall vid matstolen, vagnen och bilstolen så kan han med min hjälp knalla i själv men det kommer ju bli bökit!
Jag är helt övertygad om att det går men frågan är hur jobbigt o tråkigt det kommer att bli!
Visst hade jag kunnat vänta tills vintern ist men jag vill verkligen få det här gjort nu!!
Dels så innebär det en träningsfri period ett tag efter och jag kan känna att jag vill slå ihop den med den träningsfria period som ändå kommer att komma i augusti när jag gör brösten och magen...
Sen är den största anledningen att jag vill få gjort det att jag är helt blockerad när det kommer till sex
Har börjat träffa en litegrann och jag kan absolut inte slappna av... Skäms över min enorma slida och hur den ser ut och det enda jag tänker på när jag har sex är att jag skäms och undrar om han ens känner ngt, själv känner jag inte mkt pga storleken
Vill inte gå sådär flera månader till utan kunna börja njuta av sex igen och därför hade det varit så skönt att få det gjort!
Jag försöker släppa det men jag mår så dåligt över det att jag ibland önskar att han ska "dumpa mig" så slipper jag tänka på den biten iaf och så vill jag inte ha det!
Vad hade ni gjort? Klarar man det tror ni?
måste boka tid imorgon för tiderna går där annars...