gammeltacka skrev 2011-10-30 21:16:33 följande:
Vad jag har förstått så råder det delade meningar om detta. Otippat va?
Jag har läst en del på nätet och på en sida där en gynekolog Ingela Högerås svarar på frågor så är budskapet "kör hårt". Hon menar på att träningen gör mer nytta än skada, framför allt att träna bålen och rumpan. Brukar rekommendera core, yoga, dans, längdskidor. Om man har en bra bålstabilitet så hjälper det tydligen till att lyfta upp hela paketet.
www.gynekologen.nu
"Allt som inte känns obehagligt" tycks vara ett annat vanligt råd. Men vad gör man när det mesta känns obehagligt kan man undra??
Idrotter som innebär extra belastning typ löpning känns ju rent spontant som mindre lyckat. Personligen är jag nog för feg, livrädd att allt ska bli värre. Jag promenerar, saknar verkligen att springa
och försöker att träna bålstabiltet här hemma. Känner att jag behöver styrketräna hela jag känns bara helt svag, som en barbamamma i kroppen
Delade meningar i ämnet... Ja, det var verkligen otippat
Skulle det stämma som Ingela säger då att köra hårt så väljer jag att tro på det!
Jag tycker att det känns som att "bollarna" känns mer nu än innan och har tänkt lite på om jag tränar för mkt... Men samtidigt så kan det ju isf bero på mängder med andra saker så jag fortsätter då så länge som själva träningen i sig känns bra!
Idag körde jag bodybalanse (typ blandning av pilates, yoga och chi gong (?)) efter spinningen coh det kändes verkligen grymt i bäckenet... Långsamma stretch o styrkesövningar där mage o bäckenet arbetade mkt... Kändes faktiskt som en nyttig träning för just detta ändamål!