• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Minnie7

Usch, idag är en sådan pissig dag när man bara gråter... Har börjat få så ont vid urinröret. Antar att det beror på allt skav mot det. Ska ringa KK och be att få prova ringen tror jag.

• Jagsajudet

Skriver in mig i klubben... :(

Återkommer senare med lite frågor... måste iväg nu!

• Buspojkarna

Ni som har opererat er i sthlm, vart rekommenderar ni att man vänder sig?
    Uppsala kan nämligen inte hålla vårdgarantin och jag tänkte se om jag kan få tid snabbare i sthlm.
    Ackis håller gynoperationerna stängda under sommmaren och drar igång igen 22 aug och då har det gått 3 mån f ör mig. Jag blir lite prioriterad, men de måste ju även ta de som väntat länge och de som behöver mer akut operation.

• Minnie7

Provade ringen i ett dygn men det funkade inte för mig. Mina problem beror mest på förslappning så långt ner och då funkade det inte alls . Hon mätte även mellangården och den var 8 mm, vilket är precis mitt i prick för förkort. Hon trodde också att musklerna fått sig en omgång under förlossningen. Mitt rectocele är litet men hon tyckte ändå att man kunde stärka upp den om man ändå skulle gå in och åtgärda mellangården.

Någon som åtgärdat mellangården? Resultat?

Man blir ju lite rädd också för att åtgärda rectocelet, att det ska bli värre liksom. Har ju inte jättestora problem med att bajsa men det skaver så förbannat .

Ni som har/ haft cystocele eller förslappad slidvägg fram: har erat urinrör liksom hängt ner och skavt emot?

Känns som om hela paketet har flyttat en trappa ner...

• nian74
    Minnie7 skrev 2011-06-27 11:46:47 följande:
    Provade ringen i ett dygn men det funkade inte för mig. Mina problem beror mest på förslappning så långt ner och då funkade det inte alls . Hon mätte även mellangården och den var 8 mm, vilket är precis mitt i prick för förkort. Hon trodde också att musklerna fått sig en omgång under förlossningen. Mitt rectocele är litet men hon tyckte ändå att man kunde stärka upp den om man ändå skulle gå in och åtgärda mellangården.

Någon som åtgärdat mellangården? Resultat?

Man blir ju lite rädd också för att åtgärda rectocelet, att det ska bli värre liksom. Har ju inte jättestora problem med att bajsa men det skaver så förbannat .

Ni som har/ haft cystocele eller förslappad slidvägg fram: har erat urinrör liksom hängt ner och skavt emot?

Känns som om hela paketet har flyttat en trappa ner...
    Jag har fått mellangården fixad och ett bakre framfall åtgärdat. 
    Jag tycker resultatet blev jättebra (fast jag tyckte jag såg stympad ut först, innan det läkt ordentligt.
    Det bästa är att den öppna känslan och skavet är borta och det känns mer som innan förlossningarna.

Det ömmar fortfarande lite där de yttre stygnen satt, vid samlag - men inget som inte lite glidmedel fixar. 
  • Minnie7

Låter ju kanon! Då ska jag nog nappa på det ifall det inte blir bättre...

• Hibiscus

Hej Tjejerna!

Nu är det 2 veckor sedan jag op bort livmodern med ett ca 20 cm stort buksnitt, har varit jobbig återhämtning och har en del ont fortfarande- är sjukskriven 5 veckor- hoppas att det här ska bli bättre för mina smärtor framöver, känns lite konstigt att kissa och har nästan jobbigare med att sköta tarmen men hoppas det är övergående- rectocelet är ju som sagt inte åtgärdat än o hoppas att något kan nu göras åt det snart, kommer ta upp det ännu en gång när jag ska på återbesök om 2 mån.

Har ju som sagt gjort en del op nu på samma sjukhus under 2 års tid och tror ni inte då att jag fick samma opläkare denna gång som gjorde min misslyckade rectoceleop...jaja bara hon gjort ett bra jobb nu- tror det faktiskt o skulle det vara eller inte bli bra så är det nog mera att detta känndes som en "chansning" att få bort mina smärtor - mensen slipper jag ju nu ialla fall- även om jag som igår blev lite förtvivlad över att jag hade som mensvärk...men men det är en stor op och jag måste ge det tid...(jag vill bli bra på en gång!)

hur som helst så är jag denna gång mycket nöjd med omvårdnaden på DS man är väl igenkänd där nu... det ända lite lustiga är att min op läkare (som också vet om att förra op misslyckades) sa att hon inte kommer göra återbesöket med mig utan jag kommer få komma till Nina på bäckenbottenmottagningen frågade då om det bara är för hysterektomin eller rectocelet också- lät lite som att det blir båda (det lustiga i det är att det ju faktiskt är den opererande läkaren som ska egentligen ha återbesöket,
     nåja jag hoppas innerligt att allt blir bra en dag!

• Hibiscus

Buspojkarna jag har inte erfarenhet av annat sjukhus i Stockholm än danderyds- kanske nån annan har nån rekommendation? DS är nog varken sämre eller bättre än något annat viktigt är att man får en läkare som man känner förtroende för (o jag vet, var hittar man dom ?man är ju inte dírekt en rekryterare som kan välja o vraka på meriter å så- hade det varit så hade det varit bra! haha

• Hibiscus

Isa: jag provade ju också ring i ett dygn o det funkade inte- på mig var det mer den skavde och gjorde ont uppåt urinblåsan och var på väg ut vid toabesök.. kommer du få op nu?

• Minnie7

Hella: Hoppas verkligen du får det bättre med smärtorna nu! Det konstiga att kissa- hur känns det då tycker du??

Nej, prolapsringen var ingen höjdare... Skavde och gjorde ont. Gled också ner för långt. Kanske bara fel storlek vad vet jag.

Japp, om jag inte blir bättre blir det op. En perineumplastik och även op av mitt lilla rectocele när de ändå är där i regionen sa gynekologen. Hoppas skavkänslan och den öppna känslan försvinner då. Hatar att jag inte kan böja mig eller sätta mig ner utan att bli påmind.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder