• pseudonym1

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Minnie7 skrev 2012-04-20 11:33:48 följande:
    Undrar lite hur det har gått för en tjej med signaturen Catinkan. Hon har nog bytt nick för jag kan inte hitta henne. Om du vet något eller själv är henne kan du inte skicka mig ett meddelande. Undrar hur det går för dig?!?
    Hallå. Catinkan här med ny signatur....
    Jag läser det ni skriver men har inte kommenterat så mkt det sista...

Allt är väl som vanligt "där nere" och trots knip så ser jag ingen förändring alls..
    Däremot så är skavkänslan, dvs känslan av en felaktig tampong mkt bättre
    Det som däremot känns obehagligt är när tarmen är full för då ser det ut som att bakre slidvägg ska poppa ut

Va hos en gynekolog i veckan för att få preventivmedel utskrivna och pratade lite om det här...
    Jag sa att jag funderade på privat alternativ men då tyckte han att jag skulle kolla via landstinget först och gå vidare om jag fick nej där...
    Jag frågade då hur jag skulle gå tillväga och han sa att ex han kan titta först och sen remittera mig vidare...
    Men samtidigt så nonchalerade han det jag sa och menade typ att det kan jag ta lite längre fram...
    Han poängterade oxå att man ska ha fysiska besvär och jag måste säga att jag själv känner mig tveksam då...
    Jag har verkligen två bollar i slidöppningen (främst den bakre väggen) men förutom att det känns lite skavaktigt ibland så besvärar det mig inte mer än så...
    Jag har framförallt psykiska besvär med det... HATAR hur det ser ut och känner mig väldigt sexuellt hämmad pga det här...
    Jag blev ju singel när jag väntade mitt andra barn och har nu efter ett år vågat mig på att ha sex igen men jag tänker på det hela tiden...
    Ett i-landsproblem i jämförelse med vad många av er i tråden har dock!!
    Men även om jag inte lider så mkt fysiskt av det så mår jag skit psykiskt och jag är så stor där nere nu så jag känner faktiskt inte av sexet så mkt fastän killen jag smådejtar är hyfsat välutrustad...

Så nu på måndag så ska jag ta tåget upp till sthlm för en undersökning och konsultation på strandkliniken så får jag se vad de säger!
    Jag tror jag tar det privat isf för jag orkar inte med hela den här svängen och är väldigt osäker på om jag ens skulle få genom det...
    Dessutom så är ett av mina mål, förutom att stärka upp främst bakre slidvägg att bli "mindre" i underlivet så man kan få tillbaka lite känsla av sex igen och det vet i sjutton om de åtgärdar via en landstings-op...
    Nån som vet det?

Ska bli intressant o åka upp iaf och se vad hon säger! Hör av mig när jag kommit tillbaka :-9
  • pseudonym1

Minnie7: Tusen tack för tipset!!
    Och vad skönt att du fått gjort din. Hoppas verkligen att du kommer att bli nöjd! Du har så rätt i att man inte vill gå så resten av livet även om man inte har tokproblem... Jag känner oxå liksom av mitt underliv hela tiden och sånt här verkar ju inte bli bättre med åldern direkt...

Men kan man maila bara och komma i kontakt så? Känns som att det är en jävla omöjlighet att hitta nån gyn som vill remittera en vidare... Kan man alltså maila och på så sätt få komma till henne?
    Jag kommer inte att göra det privat förren senare iår om det blir aktuellt så jag har rätt många månader på mig att försöka innan isf...
    Ska ju göra bröst och mage i augusti och då måste jag vänta några mån innan jag kan göra där nere så det blir kanske runt okt/nov isf...
    Kan ju vara värt ett besök!
    Tycker det känns helt sjukt iaf att man ska behöva gå såhär!

• pseudonym1

Absolut!!
    Ska göra det ikväll när kidsen somnat så kanske hon kan säga åtminstone hur man går tillväga.
    Skulle kännas skönt att ha provat landstinget innan man pröjsar men jag orkar inte stångas mot gynekologer av den sort jag träffat just nu

• pseudonym1

Jaha.. Det gick ju jättebra för mig idag på Strandkliniken-NOT!!

Bor i Göteborg och hade fixat barnvakt till kidsen. Ställde kl på 6 och satte mig på tåget mot stockholm som jag köpt biljett tur och retur...
    Halv 9 gick tåget och kl 09.30 ringer de... Läkaren som skulle undersöka mig hade precis ringt och låg i hög feber... O där satt jag halvvägs...
    Har haft så meckigt för o få ihop den här dagen så jag började faktiskt grina...
    Men ist så lunchade jag med en kompis som bor där och jag fick ju iaf många lugna timmar på tåget med kaffe och tidningar

De beklagade iaf och bjuder på konsultationen som kostar 600 kr när jag bokar om nu vilket kvittade vad tågbiljetten kostade så det va ju bra...
    Den tydligen så va det menat att jag skulle förlora 600 kr idag för efter tränignspasset ikväll satt en liten p-lapp (för andra gången i mitt liv) på rutan på 600 kr... Orkade inte ens bli irriterad men jag är glad att den här dagen är slut nu

Ska boka ny tid i juni och samtidigt kolla läget med landstinget!

• pseudonym1
    MsCaptaine skrev 2012-04-24 08:12:33 följande:
    Pseudonym; typiskt, vad trist när man har laddat upp och fixat med allt. Tyvärr tycker jag det är så många gånger man går till landstingsvården; man ordnar barnvakt, tar ledigt, tar sig dit, betalar etc och sen så blir besöket ändå helt meningslöst.

Om du ska betala privat för en operation så ska jag tipsa dig om att om du gör det utomlands så kan du få tillbaka pengar i efterhand. Läs mer på;

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands...
    Ja, det blir ju lite antiklimax men man får ta nya tag när man deppat en stund 
    Tack så mkt för länken!! Ska jag definitivt kolla upp!!
  • pseudonym1

Någon som har koll på vilken typ av operation som behövs om man har framfall gällande främst bakre slidväggen?
    Jag har ju tid för konsultation på strandkliniken om mindre än 2 veckor och hoppas på att kunna få operera mig där...
    Va på kvinnokliniken i gbg förra v pga ansträngningsinkontinens och fick papper som ska fyllas i osv.
    Detta får jag lämna in i augusti pga semester osv så får vi se om de åtminstone accepterar att operera det!
    Jag tokkissar inte när jag anstränger mig men måste kissa hela tiden för att inte kissa ner mig (har flera kissepauser på en mil när jag löptränar) och vissa saker som hoppa hopprep osv är helt omöjligt för då kommer det rejält o med tanke på hur fysiskt aktiv jag är så vill jag inte ha det så här.
    Sprang t ex inte gbg-varvet i år pga att jag visste att jag inte skulle klara av det rent urinmässigt

Jag bad henne även kolla vad jag tycker är ett framfall o hon sa bara det gamla vanliga... dvs "Ja, du har fött två barn, dessutom stora och då blir det så här, helt normalt". Jag frågade om det var slidväggsframfall o då sa hon att hon bedömde det som ett begynnande framfall...
    Men jag tänker inte gå med dessa bollar i mynningen o dessutom ha 0 känsla vid sex så det får bli den privata vägen!
    Hoppas de kan göra ngt åt det på strandkliniken!!

• pseudonym1

Kan tillägga att livmodern och livmodertappen ej åkt ner ngt utan satt där det skulle enligt henne iaf så det är väl främst bakre slidvägg men även delvis främre som lossnat ngt

• pseudonym1
    Minnie7 skrev 2012-05-30 21:24:51 följande:
    Man gör en sk bakre plastik om man har framfall bak. Jag gjorde det men det var främst pga musklerna. Är de isärsprängda bak görs samma op tydligen. Då åtgärdas framfallet på köpet.

Läcker du när du nyser och hostar också? Kan du knipa av strålen? Jag har ju också besvär med läckage men eftersom jag varken hoppar, springer eller ens tar några promenader så upplever jag ju inte det så besvärande än.
    Ok. Jag har ju förklarat o det verkar som att de kan åtgärda det där men vågar inte hoppas förren jag varit där!
    Jag läcker ibland när jag hostar o nyser... Oftast så kniper jag järnet när jag gör det och då brukar det klara sig hyfsat men glömmer jag så kommer det.
    Hade magsjuka för några v sen och när jag spydde galla så va det helt omöjligt att hålla sig... Det kom inte lite utan fullständigt rann nerför benen (kändes ngt förnedrande att stå o spy o kissa på sig samtidigt).
    Jag hade nog inte besvärats om jag inte tränade men nu är jag ju en hysterisk träningsfanatiker så det påverkar mig väldigt mkt och jag avskyr att jag avstår från massa saker pga det...
    Verkar va ett lätt ingrepp men man ska genom den där förbannade landstingsspärren som vanligt...
  • pseudonym1

Någon som vet på ett ungefär hur länge man inte får lyfta eller bada om man gör en operation för bakre slidvägg?
    Jag börjar känna att det skulle va skönt att göra det fort men samtidigt vill jag inte låta bli att bada hela sommaren...
    Har för mig att hon sa på strandkliniken att man inte får lyfta mer än 1 kg i två v men kommer inte ihåg...
    Lilleman är 1 år och 2 mån och går väldigt bra så det känns som att jag ur det perspektivet skulle kunna göra det även om det blir lite besvärligt

• pseudonym1

Ajdå, vad länge ni inte fick lyfta... 4-6 v när man har barnen helt själv halva tiden är ju rätt mkt... Lillen går ju själv men det blir ju ändå rätt mkt lyft i matstol, bilstol osv! Får se vad de säger på strandkliniken så får jag fatta beslut efter det!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder