-
Jag opererades av Eva Dahlgren på KK östra i Göteborg.Anso03 skrev 2013-04-14 21:09:12 följande:Apsi Daisy varför ville Jan inte operera dej.? Jag fattar inte varför de inte kan laga muskelfästerna ordentligt. Visst kan man söka dit privat? Guld Hanna panna vart opererade du dej?
-
Jag fick inte heller något återbesök inbokat med den som opererade mig, tror inte att det är standard tyvärr.Hemligkvinna skrev 2013-04-15 10:40:07 följande:hibiscus
jag fick inte nån återbesökstid till nina. Hon sa att hon inte trodde att det ingick i överenskommelsen med ackis och att jag skulle vända mig dit istället OM jag tyckte att det behövdes, men det trodde hon inte.
Som att de på ackis vet om operationen blev lyckad, när de inte ens såg felet innan op.
vi skulle istället kanske höras på telefon i juni och om jag ville prata med henne, så skulle jag ringa mottagningen som då skulle meddela henne.
Hon sa att hon skulle gå under om hon hade så att man kunde kontakta henne per mail, då sköterskorna kan svara på de flesta allmänna och enkla frågor och sedan tar svårare frågor vidare till henne.
Tänker boka in en tid hos den läkare jag träffade sist här på ackis, som då verkligen förstod mig och tyckte synd om mig, även om hon inte kände sig tillräckligt bra till att operera mig och verkligen få ett bra resultat.
så om livmodern fortsätter att göra ont kommer jag att utreda den här i uppsala. De har ju faktiskt gjort ordentliga och grundliga undersökningar av både urinvägar, tarmar mm. Nu återstår bara livmodern
Nu efter operationen har jag kunnat tömma min blåsa helt och hållet och innan op hade jag alltid lite kvar i blåsan. När jag gjorde urodynamisk undersökning visade den på ca 60ml efter att jag gått på toa och då även tagit i för att försöka tömma. Nu känner jag verkligen att det blir tomt, för jag behöver inte gå på toa lika ofta och även träningarna har upphört. Hoppas nått otroligt att det inte beror på svullnaden så att det sämre igen när svullnaden lagt sig.
Däremot så verkar jag läcka lite avföring, eller ja bara vätska. Vet inte om det kommer när jag pruttar eller annars också. Är ju rejält gasig i magen och inte bajsat normalt efter operationen än. Jag har ju stygn nästan ända bak till ringmuskeln.
Sen tycker jag att det svider en del från såret och det brukar väl bara mest göra ont och sticka när det läker?
Jag vill minnas att det var en svidande, brännande känsla i underlivet under läkningen, det spände och drog i stygnen, jag kände igen känslan som var efter första förlossningen...
Hoppas att blåsan blivit helt återställd och att det där med bakreläckage ger med sig snart! -
Apsi: helt galet!!!! Det är nog den operationen Eva D gjorde på mig.
-
Eva Dahlgren är duktig på att operera och bemötande!!!! Det finns andra ställen än Sthlm....
-
Apsi: innan min op kunde jag inte promenera mer än Max en kvart... Hoppa, springa och bära tungt fanns inte på kartan!
Nu fixar jag det mesta men undviker hopp för att inte belasta i onödan. -
HK: hur länge stygnen sitter beror ju på vilken tråd de använde. Eva D valde den tråd som tar längst tid att lösas upp, ca 8 veckor men hon hade velat att de suttit kvar ytterligare en månad just för att bindväv tar lång tid att läka ihop. Kan säga att sex inte fanns på kartan förrän alla stygn var helt borta, var ju sydd en bra bit upp i slidan och maken ville nog inte möta ett "rivjärn"..Hemligkvinna skrev 2013-04-17 07:57:26 följande:åh, jag blir snart tokig. Har känt sedan operationen att även hemorrojderna svullnade upp igen, men det har inte varit så olidligt som det senaste dygnet. Svider oh kliar så att man blir tokig. Fan det får hellre göra ont, för det kan jag hantera, men inte detta. Man vill liksom bara klia sönder hela rumpan så att det slutar haha
Har nyss både smörjt med salva (så gott det gick) och sedan tagit ett stolpiller. Hoppas att det blir bättre snart.
Det konstiga är ju att jag har stygn typ hela vägen bak till ringmuskeln och sedan ser det ut som att området från ringmuskeln och fram är ca 5cm långt, dvs att hon verkligen har byggt upp mellangården rejält. I alla fall på utsidan. Blygläpparna är ihopsydda baktill en liten bit.
Det känns verkligen som att den jobbiga perioden börjar nu när det sticker, drar och kliar i trådarna när det ska läka ihop. Hur länge brukar trådarna vara kvar?
Inser nu att jag typ knappt fått någon info alls om hur det är efteråt, mer än vad man inte får göra.
Så jag är ett exempel på att man faktiskt visst syr så mycket som behövs även om man opereras inom landstinget. -
Fast hellre utan sex och bra läkning eller? Men ni kan väl ha sex på annat sätt än "inochut" ? Inte samma sak, men kan ändå blir bra...Hemligkvinna skrev 2013-04-17 08:18:21 följande:nä, usch vad jobbigt om det är så, i alla fall med de yttre stygnen. fick ju inte ha sex s det kanske är sån tråd.
-
Jag vet inte hur långt upp hon sydde, men jag hade en "grav defekt" i bakväggen, dvs ett rejält framfall, när jag kollade med spegel efteråt var det stygn långt upp, så långt jag såg och kunde känna. Bakre plastik var det ju, men exakt vad som gjordes vet jag inte, har itne läst journalen...apsi daisy skrev 2013-04-17 08:51:38 följande:Jaså! Det kan alltså fixas inom landsting? Vad har Eva D. gjort på dig, var det bakre plastik? Vet du hur långt upp hon sydde dig? På mig har de bara sytt slidöppningen och 2 cm uppåt. Jag är trasig långt upp också, saknar ena slidväggen, och eftersom jag har nu gått i flera år så här, så tror jag att slidväggarna och livmodern håller på att ge vika utan stöd och jag tror att jag har begynnande framfall. Känner att min vardag inte fungerar riktigt för jag kan inte gå fort, och jag är tvungen att då och då stanna eller sätta mig och knipa hårt och vänta tills värkande tyngdkänslan försvunnit. Folk i min omgivning tror att jag är trött av mig eller har dålig kondition, men jag kan bara inte berätta för de att det är mitt underliv som krånglar. Synd bara att Eva D inte jobbar på nån privat läkarmottagning.
Om man googlar på Eva Dahlgren ser man att hon varit aktiv med artiklar mm i ämnet och hon undervisar också läkarstudenter om framfall mm.
Det var två läkare som opererade mig, Eva D och en annan som var på "upplärning". Eva D jobbade då på Sahlgrenska men var på Östra några timmar då och då och jag fick uppfattningen att hon blev lite specialinkallad till mig eftersom en annan läkare opererade min främre plastik ett halvår innan. Planen var att han skulle gjort även bakre men jag blödde så mkt att han valde att avbryta (första och enda gången under hans karriär). Han hann gå i pension innan det blev dags för min bakre plastik. -
Det kommer jag också ihåg, att du hade besvär av klumpen direkt! Jag har också för mig att jag hade mycket striktare restriktioner kring promenader, lyft, sjukskrivning mm än vad ni hade.Hibiscus2 skrev 2013-04-17 09:10:37 följande:Ja din läkare verkar veta vad hon gör, kommer ihåg det från då vi opades nästan samtidigt du, jag och ja du vet e- en till som opades på DS vilken skillnad det var för dig mot oss våra trådar försvann ganska tidigt osv, DS tror jag inte använder de där trådarna som har längre hållbarhet?? iallafall inte på mig på nån av op,.... sen har jag heller inte blivit sydd längre upp i slidan utan i öppningen bara, första rectoceleop som gjordes- förvärrade hon bara allt genom att hon tråcklade ihop en stor förfärlig klump i slidöppningen, slarvigt gjort dessutom med en massa flikar osv, den där jävla klumpen störde mer än nånsin...och gjorde det värre än innan operationen och rectocelet var oförändrat med 4 cm...ååå fy vad jag fick kämpa sen för min rätt att op inte gjorts bra....fick tillslut ett litet erkännande, men jag är arg faktiskt fortfarande...
-
Ms Captain: även en graviditet påverkar bäckenbotten och kan skapa återfall och varje operation är en risk. Om man vet att man vill ha två barn och opereras efter det men skulle råka bli gravid igen är det ju ingen som straffar dig. Men jag förstår varför de säger att man ska ha fött sina barn innan op.
Dels pga risker men också pga resurser. Vården har begränsade resurser och att då behöva op samma patient för samma sak två gånger när det hade gått att undvika är onödigt.
Men att vänta med att open tjej på 21 för att hon kanske vill ha barn framöver är taskigt!!!