Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Hibiscus skrev 2012-06-18 09:31:19 följande:
    Känns det alltså så för dig med? jag tycker tyvärr det känns så jobbigt att hålla emot för jag kan liksom inte slappna av då men man kanske måste göra det ändå då
    Jag tycker att det känns bättre om jag håller emot, men visst hade det varit skönt att slippa bry sig! Jag behöver inte hålla emot varje gång, men om det är mkt eller åt det hårda hållet... (blä vilka detaljer!)
  • Gladhannapanna

Pseudo: jag op av en läkare från Sahlgrenska men på östra. Hon var superbra, har skrivit artiklar i ämnet mm . Mitt tips är att förstärka de fysiska besvären och även trycka på de psykiska, men mest på det fysiska!!! Jag blev väl omhändertagen i vården och tycker nog att det är tightare nu än innan op.

• Gladhannapanna

Jag fick ju diagnosen framfall när mitt första barn var tio månader. Besökte en förlossningsläkare någon månad innan andra barnet föddes, hon sa direkt att jag skulle söka gyn och bli remitterad till op när bebisen var ca sex månader för att op ca 12 månader efter förlossningen. Inget snack om knip mm!!!!

• Gladhannapanna
    Hibiscus skrev 2012-06-20 08:30:14 följande:
    Snöfrun: nu när du ändå har fått en hop av frågor till gyn så kommer jag med en till angående träning: kan du fråga om crosstrainer också? den ska ju vara skonsam för kroppen Men är den skonsam för vår problematik också- stärker eller förvärrar??
    Jag har tränat en del på gym senaste året och en del på crosstrainer och det har itne varit några problem, är ju inga stötar alls!
  • Gladhannapanna
    Uppsalapojkarna skrev 2012-06-20 09:15:10 följande:
    jag har inga problem alls med crosstrainer, så kör på hibiscus.

usch har 3 läkarbesök inbokade nästnästa vecka. Ett på danderyd, ett här i uppsala på urogyn där de skall undersöka urinblåsan och se vad som stannar kvar mm. Det är sista undersökningen här i Uppsala.

ska skriva ihop ett brev som förklarar hur allt detta påverkar mig. hur jag har ont med symtom mm. Ska ge det till både ds och urogyn.

sen har jag den värsta tänkbara undersökningen kvar. gastroskopi. Vet inte hur jag ska klara av den. Ville bli sövd, men i papperna stod det lokalbedövning och lugnande.
    Får jag panik och de håller fast mig kommer jag att anmäla de.
    Jag har gjort gastroskopi 1998 så det är väldigt länge sedan! Hade en inbokad hösten 2008 men var då gravid så jag bokade av den... Jag fick bara bedövning i halsen och det var itne tillräckligt för att jag skulle tycka att det var ok, men lugnande är ju en annan sak.

Om du får lugnande så är det nog ok, det finns ju grader av lugnande!!!! Jag har fått förklarat att de inte vill söva pga att det påverkar matstrupen eller ngt, men de söver ju barn!
    Maken fick lugnande inför en fotoperation, tror att man lätt hade kunnat göra en gastro utan att han märkte det i det läget han befann sig!!!
    Lycka till!
  • Gladhannapanna

Min gynekolog har sagt att eftersom jag är så ung så är risken för återfall stor. Jag har helt enkelt sämre vävnader än de flesta och har lite slappa slidväggar trots operation.
    Jag räknar med att få göra om operationen så småningom men hoppas att det dröjer många år!!!

• Gladhannapanna

Minnie: Jag använder inte tampong och har dessutom hormonspiral nu så jag har ingen mens. Dock tycker jag att det ändrat sig sedan första förlossningen, innan dess blödde jag dygnet runt men efter att jag fött barn samlades alltihopa i kroppen och rann ut när jag reste mig på morgonen.

Tror att det har mer med livmoder/graviditet/förlossning att göra än bara själva framfallet. Om det inte är ett problem hade jag försökt att inte tänka så mkt på det.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder