• Hibiscus

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Ett halvår har gått nu sen sista op o som jag skrev sist, så känns det inte helt ok o kommer aldrig göra det, är så trist...tror att det jag känner av mest hela tiden, är att allt inne i slidan har åkt ner, bäckenbottensänkningen som jag vet sen flera år, har ofta den där tkockhetskänslan som är så obehaglig att känna...har också ff jobbigt med knipövningar- gör det varje kväll, men är som att det är för mycket o tjockt att dra upp med knip så jag tycker inte det händer så mycket, iommed att jag kniper brukar jag försöka lnipa om mitt finger och då känner jag ju också hur sligan är....ibland är den sååå kort upp till slidtoppen....jag är också mycket ärrig i rektumväggen med som småklupar, flikar som är lite hårdare men också väldigt ärrig i slidtoppen där jag öppnats vid förra op där enterocelet fixades

• Hibiscus

HK: ja du.. vi skulle behöva en lyftanordning, typ som nå hängslen inne i kroppen som höll emot-upp hela underlivsregionen...haha ja men det finns nog inte...det värsta är ju att det inte verkar finnas så mycket att göra, inte så mycket nya tekniker osv med det här med kvinnans underlivsproblematik, kan tänka mig att operationsmetoderna som används inte har utvecklats speciellt, det skulle väl vara med nätet då men det är dom ju väldigt försiktiga med att använda av någon anledning...läkaren sa ju dessutom till mig vid min senaste op att det är svårt att få det riktigt bra vid dessa framfallsoperationer.....jävla skit att det ska va så....o risken får återfall är ju också dock ganska hög...30% risk inom 1 år....o sen ska man dessutom resten av livet tänka sig för, att inte lyfta för tungt, inte springa, inte hoppa alltid se till att magen är i form så att man inte trycker...nej jag hatar som mitt liv är nu o framöver....usch ja, det var inte meningen att det skulle bli för negativt svar men ser nu att det blev det..ursäkta inte meningen, behövde nog "spy ut lite galla".....

föresten HK har du varit hos en ny läkare Eva som du skrev eller?

• Hibiscus

föresten är det nån som vet vad det här menas-lätt hängmatteform av främre vaginalvägg med en måttlig framåtrotation av uretrea??

• Hibiscus

HK: ja det skulle ju vara bra om de här problemen kommer ut mer i media för det kan ju inte bara vara vi här i tråden som kämpar med detta precis....även om man tror det ibland då man ej har någon att prata med om det...så precis kör på!! men vi får hoppas nu att dom i uppsala tar det här med allvar och ser till att du får de operationer du behöver!! fy f för att man ska behöva kämpa så...kram

Minnie jo jag tänkte mig att det betydde nåt sånt, det stod nämligen så i min journal( som jag beställt) från sista återbesöket oct att det buktar i både fram o bakvägg men inge celen vid krystning...? har kvar liten ficka i rektum men den är mindre än förut innan op...jaja....tror nog inte att det är helt bra som sagt...det är ju det jag känner att det inte är...

• Hibiscus

HK, förstår att du är nervös...jag är alltit supernervös vid dessa läkarbesök... för att man är rädd för att inte bli tagen på allvar man har ku som sagt fått kämpa så mycket i detta....jaja nog om det- hoppas det går bra imorgon och vore jag dig så hade jag "stridigt" för att få en snabb optid du har ju fått stå undan läääänge nog nu.... berätta här sedan hur allt har gått.

Annars: jag har nyss opererat mig för annat....Jag har som sagt inte bara detta med underlivsproblematiken att "kämpa" med har ju dessutom annat... har för 2 veckor sedan opererat bort gallan (vilken skillnad på opsmärta o återhämtning-nästan ingeting i jämförelse... och igår har jag tagit bort en polyp i tarmen....

• Hibiscus

Mani: jag är inte heller speciellt bättre än innan op och här har det gått snart 8 månader så det finns inget hopp här att det ska bli bättre har ff samma problem med nr 2 om inte lite värre faktiskt...avföringen åker ned i fickan slidväggen som är ännu större... för mer samlas där nu än innan op..fyfan vad jag är less....har jätte jobbigt att tömma tarmen då det tar den vägen...har också svårt att starta tarmtömmningen det är något som som jag inte hade som problem förut- har tillkommit nu..fattar ínte vad som hänt..har också ff den där tjockhetskänslan som varierar i menscyjkeln och ibland värre ibland bättre men aldrig så att det känns helt bra. slidtoppen är ibland bara några cm från öppningen (när jag känner med ett finger) sen ibland åker det upp en bit..nää fy fan vad man ska lida för sin nedre region och att operationer man gjort inte gjort det bra.

minnie: hur är det för dig nu? är det bättre efter din tvt op osv?

• Hibiscus

Jag kan inte komma på något jag gjort som förvärrat...jag har iofs varit med på ca 4 gympapass efter 1/2 år efter op men tog det så försiktigt inga situps tex o anpassade gympan så jag ofta stod bara o trampade på stället....var inte ett dugg kul att ha underlivet i tanklarna hela tiden och inte få leva ut som en "normal" människa...som jag skrivit förut-hatar det.. att alltid ha i tanken vad kan man göra o vad kan man inte..
    det du skrev Minnie att när nödighet trycker på måste man gå på en gång- är precis samma för mig och så var det inte förut, det är konstigt att det blivit så...
    vad jag sen menar med att slidtoppen som åker ned inte bara livmodertappen utan hela slidan är ibland så kort upp yill taket när det åkt ned så som värst mäts det bara med halva mitt långfinger när allt åker upp igen går hela långfingret in tills det tar stopp av slidtaket..så jäkla skumt o det här varierar i menscykeln hela tiden, nån annan som har så??
    sen på din fråga HK om sätta nät, svår fråga faktiskt då jag är otroligt rädd för smärtor igen, hade ju hemska smärtor i hela underlivet innan livmodern togs bort, livmodern som tryckte på urinblåsan o hade så ont att jag inte kunde gå oftast o ont före o efter jag kissade osv...den smärtan har tack o lov försvunnit sen livmodern togs bort, jag har iofs lite av livmodertappen kvar som jag fattade att de inte ville ta bort av anledningar som att jag redan har ärrbildningar uppe vid slidtoppen då jag redan är öppnad där då enterocelet puttades upp, de ville inte att jag skulle få mer ärrbildningar som också kan leda till smärtor bla... o då jag hört att nät kan irritera i slemhinna o göra ont så nja...är lite tveksam om jag skulle våga chansa men det är för att jag redan som sagt har haft såna smärtor o besvär att jag inte vet om jag skulle våga...men om inget annat fanns att göra o om allt höll på att ramla ut så ja då skulle jag nog göra det ändå...har du hört något om när det blir op för dig?

• Hibiscus

Jag tränar inget heller nu... minnie: blev det inte bättre efter sista op? med obehag vid promenader?

• Hibiscus

Ja fy fan för att va i detta framfallsträsket...antingen är läkarna inte kunniga nog eller så är dom nonchalanta om problemen o får man då väl till en operation så är det ju inte säkert att det ialla fall blir bra och är det så att det blir bra så är återfallsrisken ganska hög 30% återfallsrisk inom 1 år..är så less har gjort så många op nu... min första op var livmoderprolaps- kortade av limodertappen, op nr 2:: titthålsop op nr3: enterocele, rectocele opoch även byggde på väggen lite för lätt cystocele... ( dom inte lyckades fixa till rectocelet- bara förvärrade väggen istället...) fick kämpa som en galning, mycket gråt och frustation o massa läkarbesök efter den op o bla gjort 2 defekografier efter den, där syntes och står också klart o tydligt att rectocelet var oförändrat mot innan op op:nr 4 : bortagning av livmodern op nr 5: rectocele op o uppbyggning av mellanväggen.

ja här sittar man o fortfarande har problem... värre vissa dagar i månaden då allt åker ned mycket för att sedan åka upp ett hack o så häller det på- känner alltid av mitt underliv med obehag o tjockhetskänsla och ff lite problem med nr2...
     i detta skitelende man är i så har jag nyss gjort en galloperation och tagit bort en polyp i tjocktarmen som var cellförändringar i...fyyy fan är så less.. oj ursäkta mitt negativa inlägg är en sån dag
    Jag har iallfall bokat en ny tid med läkaren som op mig för sista rectoceleop- inte fått tiden än

• Hibiscus

ja det är inte lätt att sluta tänka o känna efter då man hela tiden känner obehag i underlivet--det här är det mest frustrerande jag varit med om i mitt liv o då har jag varit drabbad av det ena o det andra jobbiga saker men detta tar faan knäcken på än...här känns det o ser ut som återigen en försämring ännu mera än då det började försämmras efter sista op..är så förbannat trött på det här.... jag ska på ett besök till hon som op mig sist nu om en månad.. men vad finns att göra?? har ju redan gått igenom 2 op för detta

So nice: såg att du varit  inne o skrivit för ett tag sedan, hur yttrar sig din försämmring? o ska du tillbaka till DS?

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder