• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

MammAmma skrev 2014-12-10 09:00:18 följande:
    Livmodertappen sitter ungefär där den ska alltså?

Jag tror att livmodern för mig sjunkit ner lite eftersom livmodertappen fallit ner. Är kissnödig lite oftare eftersom livmodern är framåtlutad och nu vilar mer på urinblåsan, men inga olyckor hittills åtminstone...

Jag har sett att vissa skrivit att de inte har nån mellangård, eller att den blivit kortare, hur ser man det?
    Nej, livmodertappen har också åkt ner. Den kände jag knappt innan men nu är den kanske 3 cm upp.
  • Minnie7
    born2011 skrev 2014-12-10 12:24:23 följande:

Mitt "skithål" är nu längre fram, alltså närmare slidan. Är det att ha kortare mellangård? Förut satt det ju längre bak mot skinkorna. Är det för att jag har blivit för lite sydd i mellangården eller får alla som fött så? Även om man ej spruckit?

Det har mitt också. Eller allt har åkt framåt :-/
  • Minnie7
    born2011 skrev 2014-12-10 19:03:17 följande:
    Minnie när åkte din tapp ner? Efter operation?

Vad säger gyn om tappen?
    Det var nog direkt efter förlossningen. Helt normalt enligt gyn.
  • Minnie7
    born2011 skrev 2014-12-11 15:40:35 följande:
    Okej men hur lång är din slida? Är längre än tappen? Hur känns tappen? Är det nåt som hänger ner och fortsätter uppåt? Känner du obehag av det?
    Slidan går liksom bakåt nu. Vet ej hur lång. Tappen är mer öppen, sprucken och kortare. Helt annorlunda än innan. Men jag har inte besvär av den vad jag vet.
  • Minnie7
    born2011 skrev 2014-12-11 18:32:02 följande:
    Okej men ska inte slidan gå bakåt? Har ingen aning om vad som är normalt. Men det är normalt att kunna känna sin tapp efter fl?
    Jo, men nu går den liksom rakt bakåt. Svårt att förklara. Före förlossningen kände jag bara min tapp om jag låg ner och grävde djupt. Nu känns den direkt och det är tydligen normalt att få en bäckenbottensänkning efter vaginalförlossning. Men- man ska ju inte ha besvär av det.
  • Minnie7
    Stinsen skrev 2014-12-16 05:59:59 följande:
    Minnie7 skrev 2014-12-11 23:25:19 följande:Jo, men nu går den liksom rakt bakåt. Svårt att förklara. Före förlossningen kände jag bara min tapp om jag låg ner och grävde djupt. Nu känns den direkt och det är tydligen normalt att få en bäckenbottensänkning efter vaginalförlossning. Men- man ska ju inte ha besvär av det.
    Idag bär det av mot Linköping och Eva!

Stort lycka till idag!!
  • Minnie7
    hejjorban skrev 2014-12-20 14:13:52 följande:

Hej,

Har glömt mitt lösen så jag loggar in som gäst. Jorban här.

Har nu opererats hos Eva i Linköping. Rekommenderar.

Jag blev klippt vid förlossningen så de musklerna var av. Inte så ologiskt va! När hon sydde ihop musklerna så blev det stor skillnad. Mellangården känns inte som ett gladpack utan rejält.

Hon sydde även en lång "söm" bak i slidan, uppifrån och ner. Det känns stärkt. Dock sydde hon inte sista 2-3 cm (eller om det gått upp) så den bullen är kvar. Men det är bättre.

Blir förbannad på att de får klippa av muskler och sen bara skita i det och det ser bara normalt ut.

Eva opererade alltså bort smärta på flera ställen genom att sätta ihop musklerna. Så bra!

Åh vad skönt att det blivit så mkt bättre! Jag blir också så arg när de syr efter en förlossning men många inte har kunskap om hur.
  • Minnie7
    born2011 skrev 2014-12-21 02:14:35 följande:

Eva i linköping, får man bara gå till henne då man bor där??

När jag var hos henne för ett par år sedan så fick vem som helst söka dit till henne på mottagningen. Om hon sedan tyckte det behövdes en operation så var hemlandstinget betalningsskyldiga och då krävdes ett godkännande av dem. Men iom nya patientlagen som träder i kraft 150101 borde det vara en piece of cake då hemlandstinget är skyldiga att godkänna op (polikliniska) var som helst i hela Sverige. Observera att det bara gäller om patienten ska gå hem efteråt och inte planeras inläggning. Men flertalet av op görs dagkirurgiskt numera så det borde inte vara något stort problem.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder