• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Maria7201 skrev 2014-08-24 10:52:19 följande:

Minnie, var bor du? Det måste finnas bäckenbottencentrum där du tillhör. Det kan vara värt att resa för att få en bra bedömning.

Jönköpings läns landsting. Kanske Skåne är närmast? Men då måste jag ha remiss och jag vägrar KK här. Där sätter jag aldrig min fot igen.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-08-24 14:12:32 följande:

Eget remiss kan du också skriva. Det finns också bra läkare i Linköping tror jag

Har varit i Linköping och blev opererad där. Har dåligt med privata i närheten. Har varit hos en i Jönköping och blev så besviken.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-08-24 14:12:32 följande:

Eget remiss kan du också skriva. Det finns också bra läkare i Linköping tror jag

Tror inte man kan skriva egenremiss till annat landsting. Ska kolla upp det. Var i kontakt med en Mikael Stjernqvist i Malmö och han sa just att det krävdes en remiss för att få komma till honom. Var iof ett par år sedan.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-08-24 16:26:25 följande:

Minnie, vilka symptom du har nu som är besvärande och du vill åtgärda?

Jag har fortfarande ett hängande urinrör, vilket jag trodde var framväggen och det buktar ut ganska kraftigt emellanåt. De hävdar att det inte är något cystocele och att man inte kan sy så nära urinröret. Frågan ärr ju varför det trycks ner. Något uppifrån som drar ner allt eller bara lossliten vävnad? Riktigt obehagligt när det trycker på. Känns som om man går omkring med en pingisboll i mynningen. Hade varit intressant med en urogynekolog åsikt.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-08-24 16:27:40 följande:

Jag ska till Helsingborg imorgon och göra defekografi (mycket trevlig undersökning:))

Lycka till!
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-25 07:46:42 följande:

Någon som använt sig utav lactulose och har koll på det?
    Det känns som att jag får rejält mycket gaser. Började ta det i torsdags kväll och har tagit  15ml på kvällen. Bör jag öka på det? Tog även 15ml nu på morgonen.

Jag har skitsvårt för att ta allt rinnande. Det är väl mest psykiskt, att jag föreställer mig att det smakar hemskt eller nått. Men det har faktiskt gått ner utblandat med en dl onaka fil.

Nu ska jag lämna barnen och ge mig iväg till ds för att träffa narkosläkare och ev även kirurg, om de lyckades få till det.

Man blir gasig av laktulos, det är väl ungefär så som min kunskap är. Om dosen funkar med avföringen är det nog tillräckligt.
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-25 07:43:28 följande:

minnie
    Jag skulle gissa på urinblåsans upphängning. Hur pålitlig är den som säger att det inte är någon cystocele? De är ju överdrivet duktiga ¨på att säga att det inte är framfall och inte behöver fixas. Ta mig som exempel Nina tyckte inte att livmodern hängde ner så mycket och att det inte brukade bli bra resultat nu ska jag ändå opereras i övermorgon och hon säger att det brukar bli superbra och att folk är väldigt nöjda efteråt.

Träffa ytterligare en läkare? Kanske privat?

Ja, det är inte omöjligt att det kan vara så. Frågan är om även livmodern trycker ner den eller inte. Svårt när man inte vet vem man kan lite på. Någon som har en bra privat gyn att rekommendera? Jag litar ju på Eva i Linköping men tänker att de gör nog inte upphängande operationer och kanske därför inte är så insatt.
  • Minnie7
    Cissan skrev 2014-08-24 22:30:35 följande:

Exakt så känner jag med, som en pingisboll som hela tiden vill ramla ut, samt trängningar, spec närmast efter jag precis kissat. Kanske är samma sak för mig, med urinröret alltså!? Kommer pingisboll känslan försvinna av sig själv ngn gång tror du? Kan ju inte leva så resten av livet liksom.

När alla skriver de har en tyngdkänsla vad menar ni exakt då? Är det det som ör att ni känner ngt som en boll eller är det ngt annat?

Innan hade jag mer tyngdkänsla också- dvs som en tung pingisboll i mynningen. Så det är lite skillnad. Man kan ha tyngden mer inuti också.
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-25 12:16:06 följande:

minnie
    Känn efter själv när du sitter på toa? Kommer den främre väggen neråt när du tar i och krystar ordentligt?
    På mig trycker urinblåsan ordentligt.
    Känn efter hur långt upp livmodertappen börjar om du krystar.

Känn efter själv helt enkelt, så vet du hur det ligger till. Det har jag gjort och sedan kunnat ifrågasätta läkarna när de säger något annat.

En gammal gynekolog frågade jag hur hon kunde stå framför mig och ljuga när man tydligt känner hur den främre väggen bucktar in. Sen gick jag ju till verksamhetschefen.

Det är som om bara den nedre delen åker ner, inte så högt upp. På Strandkliniken sa Eva att jag hade ett litet cystocele men att det satt högre upp än mina besvär. Även om jag ser framväggen i spegeln. Knepigt... Känns mer som om vagina har kollapsat åt höger sida där jag sprack mest. Är mer öppet där liksom.
  • Minnie7
    Cissan skrev 2014-08-25 11:02:40 följande:

Jag vet att jag säkerligen frågat tidigare men vi är så många så svårt att hålla kolla på alla. Kikade tillbaka litetill början o såg att det första de sa till dig var att du hade en hängande slidvägg.....så några år senare, hur var det egentligen, vad fick du slutligen för diagnos? Har du opererats nångång? Hur är du idag?

Har gjort en perinealkroppsrekonstruktion och en TVT. Finns inget att göra åt min bulle i mynningen menar dem. Samma symtom fortfarande egentligen vad gäller den, fast inga trängningar längre och känner mig mestadels ihop. Ff öppen och stor dock. Är väl för att man har detta i mynningen.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder