• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Även om graviditeten är påfrestande för kroppen är en vaginalförlossning värst

• Minnie7

Detta är även vad jag lärt mig:

"Om man blir gravid efter en framfallsoperation kan man behöva diskutera förlossningssätt, eftersom en förlossning via slidan kan leda till att man får tillbaka sitt framfall." (Från 1177)

Det tolkar jag som att det ffa är vaginala förlossningen som är boven

• Minnie7

Ja, det är säkert olika från fall till fall. Tänkte bara generellt...

HK- en upphöjning av livmodern är ju en helt annan sak. Förstår att du inte riskerar en graviditet.
    Jag har absolut heller inga planer på det. Börjar ju dessutom bli alldeles för gammal

• Minnie7

HK- åh vad jobbigt... Detta är ju ett sådant dilemma tycker jag. Många förnekar och förmildrar ju fortfarande följderna om vaginalförlossning. Naturligtvis väljer blivande mammor att tro på det. På mitt jobb tex är jag helt öppen med åsikterna om detta och trots att de VET i teorin vilket helvete jag gått (-går) igenom bara ruskar de på huvudet och typ ja ja... som att man vore unik på något sätt. De anar inte hur många vi är och jag garanterar att det finns flera av mina arbetskamrater som har mer eller mindre underlivsbesvär själva. Inget som dock kommer fram speciellt ofta och absolut inget de härleder till sina förlossningar. Knasbollar! Men det är ju så intutat i oss att man SKA föda vaginalt. Det andra är fusk typ. *suckar-*

Nåväl- hade jag haft en syster så hade jag nog inte visat henne journalen (om hon inte var medicinskt skolad) men definitivt suttit ner och förklarat vilka skador och symtom jag har och på vilket sätt det påverkar min vardag, för det tror jag inte folk förstår faktiskt. Eller de gör ju inte det. Har en jobbarkompis som vet allt om mina skador och trots det tycker hon att jag ska träna som vilken annan människa som helst.

• Minnie7

MsC- är ju redan op för inkotinens och håller tätt nu så jag är tveksam om den skulle hjälpa. Men tack för att du tänker på mig!

• Minnie7

Tuttan- jag upplevde det så i början men nu är det inte så längre. Fick problem med samlagssmärtor i ett år efter op och sedan bara försvann de. Jag känner mig fortfarande för stor på bredden...

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder