Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
Tappen kan säkert sjunka ner när du är gravid tycker inte du ska oroa dig i onödan, du får känna efter efter din födsel.
Sedan är den skillnad på livmodersframfall och slidväggsframfall
Livmodersframfall är när man känner en rund liten kula ca 2 cm i diameter den är glatt och rätt så hård.
I detta fall har livmodern hasat ner p.g.a svaga muskler.
Slidväggsframfall är när något räfflat(slemhinnan) buktar ut, denna är mjuk men som sagt räfflad.
I detta fall har slidväggarna kollapsat, dessa hänger sedan ner och i värsta fall ut genom slidöppningen.
Min dotter fyller nu 6 månader och jag är ju lyckligt lottad för jag kan både springa och hosta skratta och så vidare utan att varken kissa på mig eller något annat men jag har svårt att tömma både tarmen och blåsan.
Kniper gör jag varje dag trots detta känner jag av det när jag har gått långa promenader samt burit tungt samt efter toabesök, är man relativt nyförlöst ska man tänka på att inte göra detta (lyfta tungt, gå långa promenader)Tyvärr känns det som om man antingen lever med det eller blir opererad tror absolut att det är viktigt att knipa men tror inte att det går att knipa bort slidväggsframfall..
Skulle vara roligt att höra om någn har lyckats..
Må så gott
Tappen kan säkert sjunka ner när du är gravid tycker inte du ska oroa dig i onödan, du får känna efter efter din födsel.
Livmodersframfall är när man känner en rund liten kula ca 2 cm i diameter den är glatt och rätt så hård.
Slidväggsframfall är när något räfflat(slemhinnan) buktar ut, denna är mjuk men som sagt räfflad.
I detta fall har slidväggarna kollapsat, dessa hänger sedan ner och i värsta fall ut genom slidöppningen.
Min dotter fyller nu 6 månader och jag är ju lyckligt lottad för jag kan både springa och hosta skratta och så vidare utan att varken kissa på mig eller något annat men jag har svårt att tömma både tarmen och blåsan.
Kniper gör jag varje dag trots detta känner jag av det när jag har gått långa promenader samt burit tungt samt efter toabesök, är man relativt nyförlöst ska man tänka på att inte göra detta (lyfta tungt, gå långa promenader)Tyvärr känns det som om man antingen lever med det eller blir opererad tror absolut att det är viktigt att knipa men tror inte att det går att knipa bort slidväggsframfall..
Må så gott
Må så gott
vet inte vad som hände 3 inlägg
samma för mig!!
Min kula är både glatt och räfflad känns det som . Är det farligt med framfall, tänkte på kommande förlossning.
Det känns mer som en del av väggen skulle ha blivit delad och det är en kula emellan, svårt att förklara men känner ingen tapp högre upp.
annie dark: Slidan blir ju väldigt förändrad under graviditeten. Slemhinnor därinne sväller så allting framträder mkt tydligare. Kan ju vara så enkelt att slidväggarna svullnat så att det känns annorlunda och konstigt men att det återgår till det normala efter att du fött...
AnnieDark: Nej det inte farligt med framfall när det gäller själva förlossningen - däremot finns ju risken att det blir mycket värre efter en till vaginal förlossning. Jag fick gå på extra koll i slutet av graviditeten och samtal om ev. planerat kejsarsnitt, men eftersom det inte påverkar själva förlossningen så valde jag att föda vaginalt...Så nu får jag knipa som bara f-n!
Missisola skrev 2009-01-30 11:32:07 följande:
Kanske inte framfall du. Efter förra grav. hade jag lite problem med hållet den första tiden, kändes även som det gör i slidan nu, tog ca 4 mån innan jag kände mig ok.
Om det var ngt borde inte bm sett det på efterkontrollen?
Min kula är ganska glatt men inte så hård tycker jag det känns mer som om en del av väggen skulle ha fått en utbuktning om ni förstår vad jag menar.
Ska iaf be bm kolla på måndag.
Om man får framfall och vill operera kan man göra det privat och bekosta det själv, läste att de ofta inte opererar.