• Eliana

Någon som sökt fonder som ensamstående kvinna

Hej,detta inslag kanske hör till Ekonomi, men ändå kanske lite på Ensam förälder. Undrar om någon sökt fonder ?
    Och i såfall från vilken eller vilkna ? Själv bor jag i Gtbrg, var inne ochh tittade lite och det verkar som om man kan söka lite beroende på vilken stad man bor, eller ur en fond som ger till kvinnor i hela landet.
    Är det någon som vet hur mycket det kan röra sig om i pengar ? Är det värt att försöka tro ?

• Svar på tråden Någon som sökt fonder som ensamstående kvinna
  • anne h
    Känslan skrev 2009-01-06 19:09:48 följande:
    Undrar också vad som krävs för att få bidrag.Själv jobbar jag men har ju inte världens mest välbetalda jobb och nu när jag inte fick underhållsbidrag den här månaden,gör ju inte saken lättare...
    Det krävs egentligen bara en bra ansökan.
    -och att du vet vad du ska ha pengarna till.. de vill liksom att man har något ändamål med det hela, inte att det bara går in i den allmänna hushållskassan.

Något du/ni behöver, kanske?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Eliana skrev 2009-01-05 22:06:08 följande:
    Svar på #18Det är ju toppen om man kan få ett bidrag (eller flera) hur mycket fick du/ ni av majblomman? Skrev du brev om dig själv och förklarade, vill dom ha intyg på något, tex jobb el studerande ?
    Undrar vem du frågar..? det står "svar på #18", men ser ut mer att vara svar på mitt..?
  • nyfikengrön

jag behöver få åka iväg på en semesteresa med min dotter där vi bara kan rå om varandra ordentligt då vi har det såå stressigt hela året annars. Men sånt e kanske inte nåt de är villig o ge bidrag för?? I övrigt är d typ för o klara oss varje månad jag behöver pengar.

• anne h
    nyfikengrön skrev 2009-01-06 20:42:16 följande:
    jag behöver få åka iväg på en semesteresa med min dotter där vi bara kan rå om varandra ordentligt då vi har det såå stressigt hela året annars. Men sånt e kanske inte nåt de är villig o ge bidrag för?? I övrigt är d typ för o klara oss varje månad jag behöver pengar.
    det låter som en vettig grej att söka pengar till.

Då vill de att man bokar resan, de betalar den del de beviljat direkt till researrangören.

Skriv en ansökan, berätta vad du söker, varför, vad det kommer ge er mm.
  • nyfikengrön

men jag kan ju inte boka resan innan jag isf blivit beviljad.

När jag läste på om majblomman verkar d vara barn m spec behov o så som kan få bidrag.. inget om att man som ensamstående mamma kan få.. o då var d till spec saker o de krävde intyg från läkare, kurator eller liknande.. men kanske nån annan fond....

• nyfikengrön

På de flesta så ska ju det styrkas av kurator, socialsekreterare, diakon lr liknande..

känns som att de när de ser min ansökan kommer tänka.. hur kan hon behöva söka.. fullt frisk, jobbar heltid och har en heltidslön. Men jag har ALDRIG pengar över det är på +-0 varje månad om äns de.. får ofta skjuta upp räkningar o så för att har råd med allt och ändå kunna köpa mat. Man har ju aldrig möjlighet att göra nåt tillsammans några aktiviteter, resor lr liknande.. men det kan vara svårt att se utifrån min ekonomi o skulle jag gå till en socialsekretarer för o få hjälp att bestyrka det så skulle de nog inte tycka jag har behovet fast jag ändå har det med alla räkningar jag har. Det verkar krångligt värre d där m fonder ju.. inte alls bara att ansöka iaf inte från de jag har kollat.

• anne h
    nyfikengrön skrev 2009-01-06 21:37:06 följande:
    men jag kan ju inte boka resan innan jag isf blivit beviljad.När jag läste på om majblomman verkar d vara barn m spec behov o så som kan få bidrag.. inget om att man som ensamstående mamma kan få.. o då var d till spec saker o de krävde intyg från läkare, kurator eller liknande.. men kanske nån annan fond....
    Majblomman är för barn som "har det svårt", vilket kan tolkas på många olika sätt.

Det finns många fonder, bara söka efter.. testa Lions, solstickan, Majblomman, lokala fonder hos kyrkan (brukar finnas överallt och de är givmilda) m.fl.
  • susannemalmö

Gå till biblioteket och be dem hjälpa dig leta i Stora Fondboken. det finns hur mycket fonder som helst.
    Eller så kan man betala 200 kr och få hem en lista på alla fonder de tycker passar och sedan skicka in.

Det lättaste är att söka mindre fonder som få vet om att de finns. De har ofta inte så höga krav. Jag har en massa kompisar som är studenter som säker olika fonder varje år, de brukar få runt 10 000-20 000 om året på det sättet utan att behöva redovisa vad pengarna går till.

• nyfikengrön

Men de flesta jag hittat ska ha nå intyg bifogat med ansökan ju.. o går jag o ska ha intyg hos nån så kanske inte denne alls anser att jag har behov att söka.

Får la kolla biblan då nåt tag snart.. om man vill ha nåt i år alls.. kanske finns nån fond där man inte behöver ha nå intyg bifogat ju..

• Jesse80

Finns det någon hemsida till De lekande barnens fond??
    Söker på de, å får bara en adress till stället.

• Eliana

oj oj, va många bra svar jag fick, tackar så mycket, ska gå till bibblan i morgon, värt betala 200 och dom söker fonder som kan passa mig, tack

• sofiiin

Jag sökte lite pengar från kyrkan nu till jul. Fick 500kr dagarna innan jul o då kunde jag köpa lite mer julklappr till min son för dom pengarna. Jag betalar ju kyrkskatt så nu fick jag tillbaka lite av dom pengarna igen ;)

• Satisfaction

Jag sökte en gång för mindre bemedlade i Gbg, var då nyligen ensamstående och hade verkligen inga pengar. Sökte bidrag till en ny cykel, med motivering att kunna göra utflykter med min son, på en ny säker cykel.
    Nej, inga pengar till cykel, de gav bara pengar till hörapparater och medicin och sånt. Och jag som måste ta medicin dagligen, vilket kostar pengar. Hade jag vetat det hade jag bett om bidrag till medicin istället för till cykel.
    Detta är enda gången jag sökt pengar.

• Ensamståendemorsa
    Svar på #17
    anne h skrev 2009-01-05 18:28:33 följande:
    "de lekande barnens fond"? Vad är det?Majblomman har jag fått från, till stora grabben som räddade livet på lillebror en gång.. nä, två gånger.. lär förhoppningsvis inte behövas fler gånger..
    Hej!
    Jag fick tipset om fonden, man ansöker och berättar om vilken situation man befinner sig i och hur barnen har det. Pengarna jag fick gick till mina barn, liksom pengarna från majblomman. Jag har tyvärr inte så mycket information om de lekande barnens fond men du kan hitta lite info, dvs adress etc om du googlar "de lekande barnens fond". Lycka till!
  • Ensamståendemorsa
    Svar på #32
    sofiiin skrev 2009-01-14 19:28:56 följande:
    Jag sökte lite pengar från kyrkan nu till jul. Fick 500kr dagarna innan jul o då kunde jag köpa lite mer julklappr till min son för dom pengarna. Jag betalar ju kyrkskatt så nu fick jag tillbaka lite av dom pengarna igen ;)
    ja kyrkan kan man få lite slant av :) jag var i början lite skeptiskt mot att gå till vår diakon men jag ändrade min åsikt när jag hade ansökt och fått 1500 kr i kontant + 1500 kr i presentkort som gäller i vår mataffär. Så det blev lite mer julklappar till barnen här med.
Svar på tråden Någon som sökt fonder som ensamstående kvinna