Livrädd för att inte orka
Hur trött man är och ont man än har så bruka kroppen klara en fölossning galant. Det kan vara en långdragen och tröttsam prosess att föda barn men det kan också gå på några få timmar. Mitt första råd är att föröska att tänka positivt, att du kommer att orka och att det kommer att gå bra
Värkar kan vara obehagliga, inte bara smärtan då utan mer för att det känns som att någonting tar över ens kropp och man har ingenting att "säga till om". Det enda man kan göra är att försöka slappna av och låta kroppen sköta det hela.Spänner man sig så kan det fakkiskt göra ondare helt i onödan.
1 finns någon ställning som minskar smärtan?
* Det finns många olika ställningar men det är svårt att säga vilken som kommer att fungera för dig. Har man mest värkar i ryggen så kan det vara skönt att stå, stå på knä eller liknande. Det som har fungerat bäst för mig under öppningsskedet har varit att stå rakt upp, med armbågarna lutade mot en vägg och så höftrulla men det är himla svårt att föda så Något som inte alls fungerar för mig är att sitta ner men det fungerar jätterba för många andra.
2 kan man få bli igångsatt redan runt bf dagen eller lite innan (rädd för stor bebis)
Finns det speciella skäl så kan man få en igångsättning. Det kan vara stort barn, förlossningsrädsla etc
3 med epudiral, kan man ff gå runt och stå osv..För det känns som det kanske är det mest naturliga??
Ja man kan fortfarande stå och gå när man fått en EDA och det rekomenderas ju att man gör det. Min erfarenhet av EDA är dock att det förlänger själva förlossningen, sämre krystvärkar men är man trött väldigt smärtpåverkad så är EDAn bra. Jag använde lustgas mina två sista förlossningar och det fungerade jättebra