Inlägg från: Räddharen |Visa alla inlägg
  • Räddharen

Jag ångrar mig!

Vaknade och grät i morse.
    Sitter nu på jobbet och kämpar mot gråten.

Hur gör man när man ångrar sig och verkligen inte vill föda? Verkligen INTE vill föda! Jag har redan från start varit jätterädd och går i en auroragrupp för det. Innan jag tog tag i rädslan körde jag en schysst förträngning och mådde mer ok, nu när jag tagit tag i den mår jag skit.

Är i vecka 31. Fram till ca 6mån innan vi blev gravida ville jag inte ens ha barn, och när jag ändrade mig så ?råkade? vi bli gravida. Känner mig inte alls förberedd varesig för förlossningen eller att bli mamma.

Har gått på 2 aurorasamtal (har 4 till, nästa om 2-3v) och börjat läsa lite fakta om förlossningen. Igår läste jag Uppdrag Pappa (vilket verkligen kan rekommenderas fast man är blivande mamma). Hämtade den ombyggda barnsängen hos familjen i Dalarna i helgen och vi måste ha den i sovrummet för den får inte plats annars. Allt är plötsligt så påtagligt och verkligt och jag pallar inte det.

Nästa aurorasamtal är om 2 veckor, och då ska vi på BB och kolla hur det ser ut då. Jag har panik och vet inte vad jag ska ta mig till. Idag alltså! Jag vill verkligen inte föda och vet inte vem jag ska prata med. Min kille vaknade av att jag låg och grät i sängen i morse, och han är tröstade.

Jag vet inte ens vad jag vill med det här inlägget.

• Svar på tråden Jag ångrar mig!
  • Räddharen

Jag känner mig rätt "stadig" i mitt liv i övrigt, mitt "må dåligt" är helt klart jättetydligt kopplat till förlossningen och att bli en mamma med jättestort ansvar (tur vi är två) efteråt.

Hur ska man klara det liksom? Jag är ju dessutom rätt gammal (35) och alla verkar tro att jag just därför kommer klara allt galant pga livserfarenhet. Men jag kan inget mer om barn än en 20-åring! Jag har alltid varit ointresserad av barn, för att nu plötsligt kastas in i det.

Jag funderar över Danderydsmodellen, typ "föd inom 12 timmar" eller vad det nu var. Tvekar mellan "kort men ev mer smärtsam" (enl modellen) eller "lång men ev olite mindre smärtsam". Idag känner jag att kejsarsnitt är min melodi! Fast jag vet att det är bättre för barnet (och mig) att köra den vanliga vägen.

Har irrationella tankar som "orättvist att bara jag får ha ont, inte min sambo", "jag vill inte att barnet ska komma ut", "tänk om jag inte kommer tycka om barnet", "jag kommer att dö - eller så kommer barnet dö eller få ngn skada pga klantiga barnmorskor" and so on. Jag har ju läst hur en förlossning går till och vet att statistiskt sett är chansen att allt ska gå bra stor - men det tränger liksom inte in i hjärtat.

Det enda som varit roligt med att vara gravid har varit att få shoppa barngrejer på Tradera, så det har jag frossat i. Men nu är inte ens det kul längre utan känns jobbigt.

• Räddharen

Skulle vilja ha typ en "jourhavande" aurora eller nått. Nu känns det som att det är en evighet till nästa träff (där vi som sagt ska kolla på bb) och jag var hos barnmorskan igår så det är typ 2v till nästa träff.

Känns som jag behöver ösa ur mig NU NU NU

• Räddharen

Fast det känns lite som att eftersom jag sagt att "jag ska göra allt för att försöka våga" så har jag inte fått samtal med ngn läkare och diskuterat igenom det. Det var bara min första barnmorska som sa lite allmänt att om jag inte vågar så snittar de mig. Och nu är det bara några veckor kvar (är i vecka 31) och det känns som det är försent att börja planera snitt. Fast jag kanske bara letar hinder?

Sen känns det som att jag lagt mkt krut på att våga, och alla runt mig peppar mig för att våga (på sina egna sätt som ibland får motsatt verkan...) och så vill man lägga av när det är så nära.

Svar på tråden Jag ångrar mig!