Inlägg från: Ordinary |Visa alla inlägg
  • Ordinary

Dimljus

Det är förbjudet av en anledning, nämligen den som ts tar upp. Blir själv (utan att ha synfel) både bländad och irriterad av trafikanter med både halvljus och dimljus på.
    Jag jobbar som lärare på transportteknik (gymnasieutbildning där eleverna efter fullgjord utbildning bl a har BECE-körkort) och mina elever pratar mycket om hur "snyggt och coolt" det är med den ljuskombinationen på. Men när de själva är ute och övningskör så irriterar dom sig på alla som kör med "felinställda lyktor" tills man påpekar hur snyggt det var på den bilen som bländade dom med att just köra med halvljus och dimljus på samtidigt. Sen låter dom inte så mycket mer om det.
    Tyvärr tror jag att den typen av resonemang är vanligt, det är snyggt och coolt så skit i om det bländar lite. Tills man drabbas själv.

• Ordinary

Det är förbjudet av en anledning, nämligen den som ts tar upp. Blir själv (utan att ha synfel) både bländad och irriterad av trafikanter med både halvljus och dimljus på.
    Jag jobbar som lärare på transportteknik (gymnasieutbildning där eleverna efter fullgjord utbildning bl a har BECE-körkort) och mina elever pratar mycket om hur "snyggt och coolt" det är med den ljuskombinationen på. Men när de själva är ute och övningskör så irriterar dom sig på alla som kör med "felinställda lyktor" tills man påpekar hur snyggt det var på den bilen som bländade dom med att just köra med halvljus och dimljus på samtidigt. Sen låter dom inte så mycket mer om det.
    Tyvärr tror jag att den typen av resonemang är vanligt, det är snyggt och coolt så skit i om det bländar lite. Tills man drabbas själv.

• Ordinary

• Ordinary

Barry77 skrev 2009-01-17 22:28:19 följande:

för bilen får tuffare lo0ok med dimmljus tända.. e väl därför folk kör med det..
    Tycker att det är lite som med mössor. Hur menar jag? Jo, detär lika korkat att köra med dimljus/varselljus tillsammans med halvljus som att inte ha mössa när det är 30 grader kallt. Alltså, det ser mer korkat ut än häftigt. Men det är säkert häftigt att inte ha mössa när det är så kallt.... =)
  • Ordinary

no pasaran skrev 2009-02-01 18:51:13 följande:

för alla håller sej till lagen när det gäller hastighet och bälten osv osv...
    Nä, inte alls. Kom igen, låt oss samla ytterligare lagbrott som vi kan göra så dödssiffran stiger ytterligare i trafiken! Jag listar det vi kommit fram till hittills (plus lite eget):

- Köra med dimljus och halvljus på samtidigt.
    - Köra för fort.
    - Köra utan bälte.
    - Köra onykter.
    - Köra drogpåverkad.
    - Köra när man är trött.
    - Vägra blända av från helljus.

Nä, jag tänkte skippa ironin, men det gick bara inte. Det är inget försvar att köra på olagliga sätt, även om andra gör det och oavsett vari lagbrottet ligger. Men faktum är att man inte MÅSTE köra med dimljus och halvljus på eftersom att det väldigt ofta bländar andra, hur "snyggt" det än må vara. Nä, man måste inte köra för fort eller utan bilbälte heller för det utsätter inte bara mig utan också andra för fara.
    Att använda sånt som argument är rent av korkat. Det är förbjudet att knarka också, men lik förba**at är det folk som gör det och det är inte särskilt smart det heller. Med andra ord, man kan inte försvara ett lagbrott genom att jämföra med ett annat. Jag kan åskådliggöra det på ett tydligt sätt, ifall någon så önskar.

Som sagt, det är lika coolt som att vara utan mössa när det är 30 minusgrader. Alltså, det ser mer korkat än coolt/snyggt ut.
  • Ordinary
    no pasaran skrev 2009-02-06 08:27:12 följande:
    självklart kan man försvara lagbrott med genom att jämföra med andra.och smakn är såsom baken olika. Och att hetsa upp sej på ett forum för en sådan här petitess är väl inget att lägga kraft på.Du får tycka att det ser korkat ut om du vill, men du kan ändå inte hindra mej från att tycka motsatsen, eller köra med et heller för den delen.Klart man KAN jämföra ett lagbrott med ett annat för att få sitt brott att verka litet. Det gör inbrottstjuvar hela tiden. Jag stal ju bara, inte dödade någon. Men det är väl just sånt som gör att man börjar "acceptera" brottslighet, vilket är korkat. Ingen ska behöva bli utsatt för ett brott. Jag kan inte hindra dig att tycka något annat, men jag kan ge dig en infallsvinkel på hur andra ser på saken vilket i sin tur kanske kan ge dig en viss förståelse för andra människor.

Att hetsa upp sig och lägga kraft på en petitess i ett forum har jag inte gjort. Däremot har jag deltagit i en diskussion på ett forum som diskuterar just den här frågan, något som jag iallafall trodde att man gör i ett forum? Men jag kanske har missförstått vad forumtrådar är till för? Eller?

Jag kan inte heller hindra dig från att köra på det viset, men jag kan iallafall FÖRSÖKA få dig att förstå att du är en trafikfara genom att du bländar andra människor. Sen är det ju helt upp till dig om du vill bete dig som en idiot eller inte. Lite det där med mössan och kylan.
Svar på tråden Dimljus