• TurboBubbla

Dimljus

Ville bara kolla lite vad ni andra tycker om det här med dimljus, jag har tagit upp ämnet tidigare men under rubriken Irriterande. Min kära fru har ett litet synfel, inget allvarligt, glasögon räcker för att korrigera. Hon blir nästan bländad när hon möter bilar som kör med både dimljus och halvljus på samtidigt. Det blir ju liksom dubbelt upp med ljus. Vet inte trafikanter om att det är förbjudet eller struntar man i det? Ni som använder dimljusen felaktigt kan väl försöka ge mig en bra trovärdig förklaring till varför man gör det. Jag är bara nyfiken på om det är okunskap eller om nån tror att bilen blir snyggare med dimljusen..? I så fall kanske man ska försöka investera i nåt som verkligen gör bilen snyggare som andra fälgar eller liknande? Jaja, det var ju min åsikt men om ni känner för det och vill så får ni gärna "joina" diskussionen.

• Svar på tråden Dimljus
  • Schnitzel

Jag använder alltid dimljusen tillsammans med helljus när jag åker hem från jobbet då det är mörkt. Eftersom det lyser upp vägrenen, bor lite på landet så det är mycket vilt. Känns mycket tryggare. DOCK så stänger jag alltid av dimljusen samtidigt som helljusen när jag får mötande. Jag håller med om att det många gånger bländar lite väl mycket, så då har jag för vana att blinka till med helljusen. Jag vill inte köra på en cyklist eller ren bara för någon dum jävel vill ha en "tuff look" på sin bil.

• Poa 77

använder bara dimljusen för sig själva tillsammans med parkeringsljuset.

En liten fråga bara, när din fru möter en lastbil med jättemånga lampor blir hon bländad då?

• klorgas

jag använder dimljus när det är dimma? Eller biljäveln sätter på skiten av sig självt tror jag. Dumma tyska påfund.

• TurboBubbla

Svar till Poa 77: Ja, det är ju ännu värre, men man har ju inte så mycket att komma med där. Man vill ju inte gärna få deras helljus i nyllet, då ser man ju ingenting på en vecka...

Svar till Klorgas: Bilen kan inte sätta på dimljusen själv, de måste aktiveras av föraren. Och dimljus kan användas vid dimma eller kraftig nederbörd men aldrig ihop med halvljus. Dimljusen är alternativ till halvljuset, inte komplement. Vitsen är att flytta ner ljusbilden (dimman ligger ju oftast en bit upp på vägen).

Tack för svaren, intressant att läsa hur andra tänker.

• Poa 77

ja lastbilar är inte att leka vem har bäst helljus =)

• Ordinary

Det är förbjudet av en anledning, nämligen den som ts tar upp. Blir själv (utan att ha synfel) både bländad och irriterad av trafikanter med både halvljus och dimljus på.
    Jag jobbar som lärare på transportteknik (gymnasieutbildning där eleverna efter fullgjord utbildning bl a har BECE-körkort) och mina elever pratar mycket om hur "snyggt och coolt" det är med den ljuskombinationen på. Men när de själva är ute och övningskör så irriterar dom sig på alla som kör med "felinställda lyktor" tills man påpekar hur snyggt det var på den bilen som bländade dom med att just köra med halvljus och dimljus på samtidigt. Sen låter dom inte så mycket mer om det.
    Tyvärr tror jag att den typen av resonemang är vanligt, det är snyggt och coolt så skit i om det bländar lite. Tills man drabbas själv.

• Ordinary

Det är förbjudet av en anledning, nämligen den som ts tar upp. Blir själv (utan att ha synfel) både bländad och irriterad av trafikanter med både halvljus och dimljus på.
    Jag jobbar som lärare på transportteknik (gymnasieutbildning där eleverna efter fullgjord utbildning bl a har BECE-körkort) och mina elever pratar mycket om hur "snyggt och coolt" det är med den ljuskombinationen på. Men när de själva är ute och övningskör så irriterar dom sig på alla som kör med "felinställda lyktor" tills man påpekar hur snyggt det var på den bilen som bländade dom med att just köra med halvljus och dimljus på samtidigt. Sen låter dom inte så mycket mer om det.
    Tyvärr tror jag att den typen av resonemang är vanligt, det är snyggt och coolt så skit i om det bländar lite. Tills man drabbas själv.

• Ordinary

• Micke B

Poa 77 skrev 2008-12-21 22:55:12 följande:

använder bara dimljusen för sig själva tillsammans med parkeringsljuset.En liten fråga bara, när din fru möter en lastbil med jättemånga lampor blir hon bländad då?
    Hur menar du med jättemånga lampor? Menar du då dom 5watts lampor vi lastbilschaufförer gärna monterar dit i fronten för att bilen ska få ett unikt utseende? Mig veterligen har nog aldrig nån blivit bländad av en 5watts lampa även om dom försökt.

Nu säger jag inte att alla lastbilschaufförer har korrekt belysning tänd vid körning i mörker men jag vågar påstå att det är överhängande personbilar som har kombinationen halvljus/dimmljus.

Sen kan det ju hända att man inte ser mötande bilar på andra sidan ett backkrön och bländar dom ett tag med takmonterade extraljus. Men det hör väl knappast hemma i en dimljustråd.
  • Spökpappan
    Schnitzel skrev 2008-12-21 20:59:00 följande:
    Jag använder alltid dimljusen tillsammans med helljus när jag åker hem från jobbet då det är mörkt. Eftersom det lyser upp vägrenen, bor lite på landet så det är mycket vilt. Känns mycket tryggare. DOCK så stänger jag alltid av dimljusen samtidigt som helljusen när jag får mötande. Jag håller med om att det många gånger bländar lite väl mycket, så då har jag för vana att blinka till med helljusen. Jag vill inte köra på en cyklist eller ren bara för någon dum jävel vill ha en "tuff look" på sin bil.
    Håller med texten ovan...ja, allt utom delen med renar då som jag får byta ut mot älg eller något annat mindre "exotiskt"...

Något som dock är värre än de främre dimljusen är dimljus BAK.. Där har vi något som verkligen STICKER i ögonen.
Svar på tråden Dimljus