• Poppy Lee

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Sissela: jag är också intresserad av brevet. Är dock inte hundra på att jag vill gå ut med mitt namn om det ska offentliggöras (hade ni tänkt er ett slags upprop i media, eller vem ska nås av brevet?) eftersom jag undervisar rätt mycket och helst inte vill att mina studenter ska få veta för mycket om mitt privatliv.

Men ska det endast skickas till ansvariga inom vården kan jag gärna gå ut med mitt namn.

Inboxa gärna, hur som helst!

• Poppy Lee

DND: gravid månne?
    Eller så är det kräksjukan Den börjar ju ofta med huvudvärk och magknip. Så har det varit för mig de tre senaste åren jag haft den.

Hoppas dock på att det är grav.symtom!

• Poppy Lee

Grattis Bettan till jobb!

Vem skapar medlemstråd? Har ännu inte läst brevet men är verkligen intresserad.

Cia: eh.. ja, definitivt! Har ett relativt ovanligt namn (är den enda i Sverige med det namnet) och det är allmänt känt att studenter är ena nyfikna typer som gärna googlar sina lärare (har själv gjort det ) Vill helst inte att de ska få veta mer än professionella saker om mig.

Skål förresten! Låt trådfesten börja! *en till med ett glas vin i handen och laptop i knät som slökollar på Lets dance och höjer glaset*

• Poppy Lee

Cia: Grejen är den att jag, min man och min mamma är de enda i Sverige med vårt efternamn Det är jätteovanligt, ett gammalt släktnamn från Estland där min mamma härstammar från.

• Poppy Lee

Hej allihop! Var ett tag sedan, hinner inte skriva så mkt.

Marre: jag blir imponerad av Falun! Men också lite oroad över din erfarenhet av Ackis. Jag ska ju på återbesök dit på torsdag (RMC). Skulle du möjligtvis kunna ge mig initialerna på den läkare du träffade som vägrade Trombyl, så att jag vet vad jag har att vänta mig? Den jag ska träffa har initialerna KW, är det samma? (*gulp*)

Lilleskuttan: följer utvecklingen med spänning!

• Poppy Lee

Marre: tack för svar! Aha, tur att det inte var KW. Han är rätt ny tror jag. JG har jag också rätt dåliga erfarenheter av eftersom han först vägrade oss obduktion av vårt förrförra förlorade barn (dog i v 18). Först när jag bröt ihop i panikgråt gick han med på det Trots att det är standard med obduktion i så sena skeden i de flesta landsting.

• Poppy Lee

DND: vad sorgligt med minus Mycket trist! Men kom ihåg att det är helt normalt att det tar många månader innan det blir plus - tyvärr. Upp till 6 månader är ju störtnormalt, och upp till ett år kan man ju också få vänta. Fyra månader är inte lång tid egentligen. Men jag förstår att det känns urdeppigt!

EGO: var på RMC och träffade dr KW idag. Han var faktiskt helt OK, och - halleluja - jag ska få min hysteroskopi!!! Självklart ville han övertala mig att "börja" med HSG, men efter c:a 45 minuters diskussion gav han med sig. Det känns ju totalt onödigt att "börja" med HSG när det inte visar på sammanväxningar och skiljeväggar. Jag har ju sagt att jag absolut inte vill bli gravid förrän jag får hysteroskopi.

Han försökte också att "skrämma" mig genom att flera ggr påpeka att det var jättelånga köer till hysteroskopi, men jag väntar gärna.

Men till sist sa han: "jag tänker inte debattera mer med dig, du får som du vill även om det inte är våra rutiner" - yes!!! Så nu står jag i operationskö.

Dessutom tog han odling för GBS på livmoderhalsen samt kollade bakteriell vaginos vilket jag inte hade. Och mannens spermier var bra, 385 miljoner.

En bra dag för oss, alltså (även om det är lite sorgligt att man gläder sig åt att man ska få en undersökning som kanske visar på något som inte går att åtgärda)

• Poppy Lee

DND: söta du! Skickar massor av kramar till dig. Men du ska inte ge upp hoppet, gumman! Så extremt gammal är du inte, och som Idun skriver, det finns ju många sätt att få barn på. Även om adoptionsprocessen känns jobbig nu är det inte säkert att det alltid kommer att göra det. Det tar ju tid att ställa om sig.

Mina bägge gudmödrar (jag har två ) är båda barnlösa faktiskt, och bägge har ångrat så extremt mycket att de inte adopterade. I det ena fallet ville inte mannen (han lämnade sedan min gudmor ) och i det andra fallet tvekade de så länge att det till sist blev försent.

Jag tror dock att ni kommer att lyckas biovägen, du kommer att vara gravid inom ett år, det är jag säker på. Och nu har du ju massor av ny medicinering att testa. Hoppas och tror att du inom fem år har både (minst) ett bio och ett adoptivbarn!

• Poppy Lee

Bettan: den spolning du ska göra är nog HSS (hydrosonografi) - det är det de erbjöd mig först idag, men jag vill ju ha en mer "hard core"-undersökning, en hysteroskopi.

Spolningen gör de också för att se om du har t ex polyper, eller synliga missbildningar av livmodern. De kan dock inte se allt med hss, men en del. Så avstå för allt i världen inte den undersökningen!

Anledningen till att man ska göra den mellan mens och ÄL är, enligt den läkare jag träffade idag, inte att man riskerar att skölja bort en graviditet, utan för att slemhinnan blir för tjock senare i cykeln, vilket gör att det är svårt att se ordentligt på ultraljudet.

Det är samma sak för mig med hysteroskopin, den ska göras typ på dag 9 i cykeln... och så gäller det att en läkare + op.team är redo då. Plus att jag först måste komma fram i kön. Men jag väntar gärna, bara det blir gjort

Tack alla för grattis förresten!

• Poppy Lee

Grattis Lilleskuttan!

Och trådfest i all ära, jag ska dock se om en kanonfilm som går på ettan nu kl. 21.10: Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

www.imdb.com/title/tt0338013/

HUUUUR bra som helst! En av mina favoritfilmer all time, intelligent, rolig, sorglig, rörande. Ett litet filmtips från mig återkommer kanske efter filmen för att se hur det går med er trådfest.

• Poppy Lee

Krusbär: grattis! Åh, vad roligt!

Angående kändisar som fått mf är det ju en hel drös faktiskt. Nicole, Courtney Cox (upprepade mf), Brooke Shields (fem mf), Lily Allen, Jennifer Aniston, Pamela Anderson + många, många till!

Finesssan: jag är också bra på Hollywoodskvaller blandar forskarstudierna med Perez Hilton och Veckans Nu - love it!

• Poppy Lee

Finesssan: I love FB:s skvallerforum. Mkt roligare, och elakare, än FL. Även bra för trådar om kriminalitet och aktuella brott

• Poppy Lee

Jessika: beklagar verkligen! Vad hemskt med mola Jag förstår verkligen att du bara vill rå om dig nu.

Skickar också grattis till MB och Odd!

Och er alla andra, såklart. Jag är inte inne här så ofta längre, jobbar som en tok med min avhandling och graviditetsverkstaden står stilla eftersom jag står i operationskö för hysteroskopin.

Hade en liten fråga bara, ang. långa menscykler: är det någon av er som har långa cykler, över 32 dagar? Förra månaden kom min mens på dag 36, och den här månaden har den inte kommit ännu (är på dag 34). Och nej, jag är inte gravid.

Före mitt senaste mf hade jag normala cykler. Varför har det blivit så här? Känns urjobbigt.

• Poppy Lee

Hej alla igen! Har inte hunnit titta in här så ofta på sista tiden, skriver som en galning på mitt manus både på vardagar, helger och kvällar (och nätter).

DND: stora kramar till dig! Det är så orättvist Hoppas verkligen att denna ÄL är den rätta för dig, jag ska dansa till gravidguden åt dig!

a80: jobbigt med oron! Du vet det säkert, men många bebbar blir ju lugnare i slutet när de fixerat sig, det är ju trångt därinne. Tjata dig till ett tillväxt-UL om du är jättenervös, de ska vara generösa med det mot slutet.

lillaD: vad rar du är som frågar efter mig! När är det dags för ditt 8:e vul? Går det bra med skrivandet?

Bling: darling, hur mår du och mannen?

Mikes bride: samma fråga till dig, mår du och din äkta hälft bra?

mamarazzi, Idun, Franka, BP, Cia, Finessssan, Bettan, Krusbär och alla andra jag missat: kramar till er!

EGO: nästa vecka är det dags för min hysteroskopi. Börjar bli skitnervös! Tänk om de hittar något konstigt? Något som gör att jag aldrig kan behålla en graviditet? Eller tänk om de INTE hittar någonting, det är visserligen drömscenariot men ger fortfarande inga svar på mina =)/)/%&/¤%&¤/¤=() f-cking sena mf!

• Poppy Lee

Oj vad det skrivs... jobbar så mkt nu att jag inte hinner med. Men skickar kramar till de som har det jobbigt (särskilt DND och Bettan!) och även till er som har det bra och är gravida t ex (förstår att oron är jobbig dock).

Idun: det är väldigt känslosamt i slutet, minns det från min enda lyckade grav. också. Till slut kändes det som om jag höll på att bli psykiskt sjuk, ville bara ha ut ungen för att se att hon levde. Min BM trodde precis som du skriver att jag fick ett slags före förlossningen-depression, snarare än att få en efter, som är vanligare. För när hon väl var ute var allt hur bra som helst och min deppighet var som bortblåst. Hoppas att det blir så för dig också.

Tack för alla peppande svar ang. min hysteroskopi. Bettan, jag håller nog med, det bästa är om de hittar något konstigt men lättåtgärdat, i så fall har jag en vettig förklaring till mf:en. Men tankarna snurrar ju, och jag är rädd att läkaren ska vara klåparaktig Har ju fått infektion 2 ggr från mitt sjukhus vilket inte känns så bra, tänk om de gör ngt knas som skadar livmodern ännu mer?

Men, nej, nu ska jag inte klaga, det är ju det här jag vill. Ordentlig mekanisk utredning en gång för alla.

När börjar din undersökning Bettan?

lillaD: håller tummarna för vul!

mamarazzi: hoppas ingen fara med blodet, tror inte det, men be om vul/ul om du är orolig, alltid bäst med kunskap/vetskap.

• Poppy Lee

Hej tjejer,

tillbaka efter hysteroskopin igår. Som inte visade på något alls, livmodern var felfri.

Blandade känslor: fortfarande ingen förklaring på mina mf, samtidigt skönt att alla mina skrapningar (4 st) och två livmoderinfektioner inte orsakat någon skada på livmodern.

Så nu är det nästa steg, att försöka få tag på en läkare som skriver ut F. Jag har en tid hos Dr A.S. i Sthlm nästa vecka, visst var det några som gått hos henne, tror ni att hon kan tänka sig att skriva ut F till mig?

Läkaren jag mötte igår var för övrigt helt gräslig. Han har dåligt rykte och det bekräftades. Arrogant, otrevlig, okunnig om mf och allmänt dryg och nonchalant. Men men, jag fick det jag ville, undersökningen är nu utförd och nu kan inte UAS hjälpa mig mer. Självklart trodde han inte på immunologiska förklaringar till mf (detta trots att han inte var påläst vad gäller mf för fem öre utan är ivf-läkare)

• Poppy Lee

Lycka: aha, är det sant? Vet dock inte riktigt hur jag skulle få tag på F före en graviditet på spec.MVC, enl. min erfarenhet är det rätt svårt att öht komma dit, i synnerhet före en graviditet. Men det kan ju vara bra att de är positiva om jag lyckas bli gravid och sedan får komma dit.

Den elaka dr:n igår talade om att det funnits EN läkare på UAS som var positiv till F vid mf utan att proverna visat något fel, men att hon flyttat till Enköping. Kan man kontakta henne månntro...?

Vilken blogg är det du pratar om förresten? Blir nyfiken, länk please!

• Poppy Lee

Jippie Krusbär, grattis!!!

Lycka: tusen tack för länken, mycket intressant blogg. Jag ligger själv verkligen i överkant för Protein C, men inom ref-värdena. Hur som helst är jag ganska säker på att mina mf är immunologirelaterade, resultatet av hysteroskopin förstärkte min övertygelse.

Cia: aha - fick Lilleskuttan F av henne? Jag kanske ska maila Lilleskuttan och be om kontaktuppgifter. Men först testa Dr A.S. - jag beställde tid där i december och fick först nu i mars, så jag har stått i kö ett tag...

Hur går det med jobb och ungar, förresten? Visst skulle du börja jobba nu under våren?

• Poppy Lee

Vad fina ni är alla tjejer - massor av kramar till er alla! Tack för snälla ord ang. min hysteroskopi, ni har rätt, det är bra att det inte var något fel på livmodern.

lillaD och Krusbär: känner så igen mig, det är en ensam och orolig tillvaro att vara gravid efter upprepade missfall, hemskt faktiskt. Man blir liksom en annan människa efter flera mf, och även för mig har flera vänner försvunnit. Men jag sörjer inte det längre, jag har förlikat mig med det nu, vill ändå inte umgås med okänsliga gräddfilare (kanske om 15 år när graviditeter inte längre är aktuellt).

Bling: gumman, är du låg? Jag har tänkt på dig och undrar hur du mår. Kramar!

DND: hur mår du? Jobbar du nu eller är du sjukskriven?

Fröken Joper: grattis till adoptionsplanerna och din diagnos. Helt sjukt att de inte tar detta prov i alla landsting, det är ju viktigt överlag (även om man inte vill bli gravid) att veta om man har problem med koagulering eftersom det kan leda till blodproppar m.m.

Bettan: hur känns det inför utredningen? Bodde jag i Gbg skulle jag gärna ses över ett glas vin förresten

• Poppy Lee

Jag är på med trådträff! Kan dock inte helgen 24-25 april.

Lycka: jag fick också göra glukosbelastning när jag väntade A. Det var inte alls kul tyckte jag, jag blev vinterkräksjuk i samband med det (dock inte pga det, men ändå). Jag tycker att det var snurrigt och yrsligt och allmänt jobbigt att ligga där. Blev dessutom rätt irriterad att de ville att jag skulle göra belastningen, jag hade jättelåga sockervärden, men eftersom tillväxt-UL visat att A var rätt stor ville de kolla ändå (hennes storlek berodde nog snarare på att både jag och min man vägde över 4 kg när vi föddes).

DND: gör ABSOLUT inte ivf i Uppsala på UAS, jag har träffat bägge överläkarna där och de kan absolut ingenting whatsoever om missfall. Jätteokunniga och ointresserade av mf. De kanske är bra på ivf för "normala" kvinnor, men inte för oss med mf-problematik. Jag hade valt Falun jag med. Körigt med din mans spermier, hoppas att det bara är en tillfällig svacka så att säga.

mamarazzi: jobbigt med blödningen! Men det kan ju bero på sköra slemhinnor, en reaktion efter prog.stoppet. Om du känner dig orolig, boka ett UL, det är alltid det bästa tycker jag. Kram!

Idun: skönt med fjällsemester! Hur mår du nu, är ditt humör bättre?

Krusbär: hur mår du då?

lillaD: och du, hur är det med dig? Gladare nu el. fortfarande depp?

Kramar till Hella, Cia, Iske, BP, Bettan och de jag ev. glömt!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8