• Poppy Lee

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Franka: jag tror att det är lugnt för dig att sluta eftersom du haft så tidiga mf.

DND: är du säker på att ÄL inte bara är sen? Jag fick på dag 24 en gång!!! Du vet att man kan gå till en gyn och kolla om man haft ÄL också, va? Lite svårt nu i jultider iofs.

Men oroa dig inte gumman, skulle något vara knas är det ju inte omöjligt att få något som kickar igång den. Och så är det ju tyvärr "normalt" att ÄL utblir en till två gånger per år. Min strulade i somras och hoppade över en månad.

• Poppy Lee

Hej Idun!

Joo då, skönt med helg. Men jobbar järnet med avhandlingen som MÅSTE bli klar nu i vår och det är stressigt att försöka skriva samtidigt som tankarna upptas av mf och elände.

Själv då? Hur går det med killen i magen?

• Poppy Lee

DND: tycker absolut att du ska sjukskriva dig och slippa avhandlingsstressen om du mår dåligt. Själv känner jag att jag verkligen måste bli klar, är sugen på att gå vidare och göra något nytt. Har jobbat med detta projekt i fem år nu och är mäkta less!

Angående ÄL, förresten, kör på som vanligt trots att det inte visar ngt på stickan. Jag trodde ju att jag INTE hade ÄL i augusti eftersom CB inte visade något, men sedan blev jag ju trots det gravid den månaden. Sen gick det ju som det gick , men det berodde nog inte på ÄL:en.

mwb: grattis till jobbet!

Idun: nu är det inte långt kvar till maj, snart kommer du att ha din bebis.

Kajo: javisst är den bra? Men den river ju upp en hel del känslor, minns att jag grät när jag läste de första sidorna - jag insåg då hur otroligt nonchalant jag blivit bemött av vården, det gör ont

Mikes: hur har allt gått, hur mår ni?

Kram till er andra!

• Poppy Lee

Bettan och DND: åh, jag har freakat ur på min man många gånger den sista tiden. Tvingade honom också att läsa DrBeers bok! Ibland känns det som om han bara vill förtränga allt kring våra mf för att han inte orkar/vågar ta tag i det.

Känner igen det där med att man matar mannen med info - han får ALL sin information från mig. Behandlingar, orsaker, kliniker som utför prover etc. Jag gör allt jag kan för att få bukt med detta, och ibland sårar det mig att han inte tar ett enda initiativ.

Jag vet att han inte menar något ont, men det är otroligt jobbigt och rätt sårande på något sätt. Varför är så många män så här? Jag är verkligen inte biologist, så jag tror ju att det är något annat. Men vad?

DND: ang. ÄL - jag kollade min ÄL med stickor i 10 dagar eller om det t o m var mer, det visade inget. Men min gyn sa att man inte ska lita på stickorna, inte ens CB, till 100%, utan köra på parallellt tre dagar i veckan. Kan vara lite jobbigt dock!

• Poppy Lee

Bettan: Bra att du är öppen med din man och att det funkar! Jag försöker också att vara öppen, men ibland känner sig min man "attackerad" så att säga, när jag kritiserar honom för sitt bristande engagemang (som känns det), han menar att alla måste få sörja på sitt sätt, och att mitt sätt (plöja forskning, dammsuga nätet efter behandlingar och kliniker) inte är det enda eller rätta sättet.

Men att stoppa huvudet i sanden och förtränga är ju inte så konstruktivt, tycker jag, hur ska man då lösa problemet?

Varför blir det lätt så, att missfall blir KVINNANS problem? Enbart? För det är ju båda som får missfall, det kan ju t o m bero på mannen (kors i taket!) och det är båda som går miste om ett barn att bli föräldrar till.

• Poppy Lee

DND: vilken bra idé med manstråden! Jag har berättat för maken, återstår att se om han vågar regga sig på FL. Han sitter mest på Flashback och spelar WoW när han är på nätet dock (glömde jag att skriva att han är 34 år?)

Åh, nu är det jullov för mig! Sista jobbdagen idag, eg. borde jag jobba hela julen men tänker skita i det, behöver vila och slöa. Mensen är över också, så otroligt skönt att kroppen verkar komma igång igen, även om jag inte vågar bli gravid förrän en hysteroskopi är gjord.

Cia: såååå avis på att ni ska ut och resa, vad roligt!

Mikes: undrar så över hur det gått för er, hur mår ni?

• Poppy Lee

God jul till er alla!

Mikes: håller tummarna för att det inte är utomkveds! Jättebra att du åker in för att få det kollat.

Krusbär: grattis till pickande hjärta!

Här i Uppsala har vi - kors i taket! - haft en vit jul med lite snö och frost, jättemysigt. Nu drar vi nog till landet för att hälsa på min pappa några dagar, kram till er alla!

• Poppy Lee

Stämmer in med Idun, hinner inte hänga med här efter mitt lilla jullov! Men jag hoppas att ni alla haft det bra.

Angående hjärtljud och mf har jag alltid sett hjärtljud och ändå fått mf Tror att det tycks vara mycket individuellt huruvida hjärtljud betyder att grav. har större chanser. För mig tycks hjärtljud i tidig graviditet inte betyda ett smack - det har ju gått snett tre ggr efter v. 12 för mig

Men för en person som aldrig tidigare sett hjärtljud utan fått mf tidigt är det förmodligen ett mkt gott tecken på att graviditeten är "starkare" så att säga. Så Krusbär, jag tycker verkligen att du ska glädjas åt hjärtljuden, det är ett mkt gott steg på vägen!

• Poppy Lee

Kajo: spännande med Strandkliniken! Du måste rapportera ALLT. Har du tänkt försöka få kontakt med Alan Beers klinik via dem, eller är det bara Prednisolonet du vill åt?

Finesssan: blev Vida rädd för tomten? Astrid var inte alls rädd och jag blev väldigt stolt Hon tog t o m tomten i hand!

Idun: skönt att du kunnat vila upp dig. Nu kommer du ju allt närmare maj också...

• Poppy Lee

Mikes: nej men tusan också! Om det nu är ett X vilket ditt hcg tycks tyda på är det ju dock bra att det upptäcks i tid. Många, många kramar till dig!

Bling: det är inte sant! Fy vad surt Och vad extra lågt att göra inbrott i en bil i ett sjukhusgarage. Men det är ju vanligt tyvärr. Här i Uppsala var det en cancersjuk liten pojke som blev bestulen på en playstation från sitt sjukrum på Akademiska för några år sedan. Föräldrarna hade inte så gott ställt och hade sparat länge.

Kajo: man bör egentligen ta fler prover vad gäller sköldkörteln: TSH, T3, T4 samt antikroppar. Spännande med besök på Strandkliniken snart, mkt nyfiken som sagt!

Idun och Finesssan: tackar som frågar! Med mig är det faktiskt helt OK, har varit ledig i över en vecka och har så att säga stängt av både jobb- och fertilitetsstress. Skönt att slappa med familjen och äta gott och dricka mkt STARK glögg (det gäller att passa på när man inte är/försöker bli gravid )

MizzT: såg att du skrev att ni hade många sena mf i familjen Eftersom jag också fått det blir jag lite nyfiken, har ni fått reda på vad det beror på? Har de som fått de sena mf:en fått barn så småningom? Tror ni på immunologiska orsaker?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8