• Poppy Lee

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Mwb: hej på dig i natten! Jag sitter vaken i en "sugar rush" efter all choklad. Hur verkar nya jobbet? Var det inte något IT-relaterat, kan man inte surfa då? Eller är ni övervakade av chefen

• Poppy Lee

mwb: jag tänker "Office Space", eller "The Office", massor av jobbiga människor som gluttar på din skärm Verkar det OK iaf?

Desserten är friterade avlånga munkar (man gör själv! gött!) som man doppar i en trögflytande chokladkräm. Fett och socker helt enkelt. Lär vara gott som bakismat!

Min jobbångest har lättat markant av att gå till jobbet. Inte alls så farligt som jag tänkte mig. Har faktiskt mer energi nu än när jag var ledig, mysko det där. Men så har jag bara jobbat tre dagar än...

• Poppy Lee

Bettan: supergott är det! Har det tyvärr bara i bokform (Två systrars söta) och orkar inte skriva av det nu med lite vin i kroppen, men kan återkomma med det en annan dag.

Kom på ett annat "bra" namn förresten: Bejse! Ett danskt kvinnonamn.

• Poppy Lee

mwb: det är inte svårt att fritera, bara att ha en bra kastrull (stor) och generöst med olja (majsolja t ex), hög värme och så i med churrosarna! Man spritsar i dem. Fräser på lite grann tills de blir gyllenbruna, sedan låter man dem rinna av på papper och därefter rullar man dem i socker.

• Poppy Lee

Alla som druckit vin räcker upp en hand!
    *viftar*

• Poppy Lee

Magis: vad skoj att se dig, är allt bra?

Sissela: Omega3 är jättebra enligt Alan Beer, då det just är antiinflammatoriskt vilket är TOPPEN om man har immunologiska problem och får mf av dem.

Dock är det bättre att äta själva fisken än tillskotten. Själv äter jag en ask makrill i tomatsås till lunch nästan varje dag (vill ju gå ner i vikt också ), det täcker hela dagsbehovet och är jättegott. Sill, lax, sardiner/sardeller är också bra fiskar för mkt omega 3

Normalgravida ska ju ta det lugnt med omegan och även blodförtunnande mediciner som Trombyl, men det gäller inte om man får missfall av immunologiska skäl.

Jag läste förresten någonstans på nätet om en tjej som lyckats få ner sitt TNF-alfa ENDAST genom att äta Omega 3!

mamarazzi: synd att du missade partyt! Jag tog prog därfram, avskyr att ta stolpiller och grejer där bak. Lite kladd står jag ut med.

Som ovanstående talare har jag också avstått med träning och sex t o m vecka 20 (!) (under min enda lyckade grav) sedan mitt första mf. Den graviditeten joggade jag 3 ggr i veckan, det skulle jag aldrig göra idag om jag var gravid.

• Poppy Lee

Mikes: men herregud! Varför hörde de inte av sig tidigare, det är ju helgalet! Och varför kollade de inte upp detta tidigare, du har ju oroat dig för x i flera veckor. Vilka klåpare!!!

Beklagar verkligen ditt x, skit också att de tog äggledaren. Men tur att det inte var druvbörd. Tur att man har tvåäggledare också. Hur mår din man förresten?

mamarazzi: jag tror precis som DND att det kan vara bra att berätta. Nu har jag flera ggr undvikit att berätta att jag plussat, och så har vänner, bekanta och arbetskamrater fått veta när jag fått mf endast, eftersom jag blivit sjukskriven då osv. Men gaaa vad jobbigt det är att mörka en graviditet, i synnerhet när man är så orolig som man är efter upprepade mf. Då vill man ju bara bli behandlad med silkesvantar och slippa mörka, dölja och förklara sig hela tiden.

• Poppy Lee

Är trött och har ont i halsen men kikar in med sympatikramar till Laban och Mikes Bride

• Poppy Lee

Måste klargöra lite kring det här om immunförsvaret:

Det är enligt Alan Beers bok INTE bra att bli sjuk för ofta, att få ner immunförsvaret på det sättet är inte något han rekommenderar. Immunförsvaret är mer komplicerat än så.

I Alan Beers bok rekommenderas till och med kost som stärker immunförsvaret, såsom vitlök t ex, och Omega 3, mycket frukt och grönt (chili och ingefära t ex), motion och bra sömn.

Man kan ha immunologiska problem och autoimmuna sjukdomar utan att det påverkar huruvida man blir förkyld ofta eller ej

Dessa, långt allvarligare immunologiska problem kan man inte åtgärda genom att bli sjuk ofta, tvärtom! - om immunförsvaret tvingas aktivera sig hela tiden, genom sjukdomar t ex, är det ständigt igång. TNF-alfa blir HÖGRE av att man har inflammationer och infektioner, inte lägre.

Så om jag förstått Alan Beer rätt är det inte på något sätt BRA eller alls eftersträvansvärt att man blir förkyld/får influensa när man plussar eller får missfall, bara ett tecken på att kroppen får en immunologisk reaktion.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8